(تصاویر) کشف نقاشی‌های 24000 ساله روی دیوار غاری در اسپانیا

(تصاویر) کشف نقاشی‌های 24000 ساله روی دیوار غاری در اسپانیا

بیش‌ از 100نقاشی و حکاکی که گمان می‌رود 24000سال قدمت داشته باشند، در یک غار 500متری در «کو‌ئه‌وا دونز » در میلارس در نزدیکی والنسیا در اسپانیا پیدا شده است.

کد خبر : ۱۵۱۶۹۶
بازدید : ۲۱۸

باستان‌شناسان غاری بزرگ مملو از هنر غار متعلق به دوران پارینه‌سنگی را در ساحل شرقی ایبری در اروپا کشف کرده‌اند که تاکنون مهم‌ترین کشف در این زمینه در این ناحیه محسوب می‌شود.

بیش‌ از 100نقاشی و حکاکی که گمان می‌رود 24000سال قدمت داشته باشند، در یک غار 500متری در «کو‌ئه‌وا دونز » در میلارس در نزدیکی والنسیا در اسپانیا پیدا شده است.

محل این غار برای محلی‌ها شناخته‌ شده بود و گاهی نیز کوهنوردان و راه‌پیمانان از آن بازدید می‌کردند اما وجود نقاشی‌های مربوط به دوران پارینه‌سنگی تا زمانیکه محققان از دانشگاه‌های زاراگوزا و اسپانیا و ساوث‌همپتون از آن بازدید نکرده بوده، ناشناس مانده بود. این کشف هیجان‌انگیز در ژوئن سال 2021 انجام شد. اکنون یافته‌های هنر غار در نشریه باستان‌شناسی منتشر شده است.

ر

دکتر آیتور رویز-ردوندو، استاد ارشد ماقبل‌تاریخ در دانشگاه زاراگوزا و محقق دانشگاه ساوث‌همپتون در انگلستان می‌گوید:

«وقتی اولین تصویر از گاو وحشی منقرض‌شده را دیدیم، به سرعت اهمیت این نقاشی‌ها را تأیید کردیم. اگرچه اسپانیا کشوری با بزرگ‌ترین تعداد محوطه‌های هنر غار مربوط به دوران پارینه‌سنگی است، بسیاری از آن‌ها در شمال اسپانیا متمرکز شده‌اند. ناحیه شرق ایبری مکانی با کم‌ترین تعداد محوطه‌های باستانی‌ ثبت‌شده از این نوع است.» «با‌اینحال، خیلی بعد از اولین کشف‌مان بود که شوک حقیقی به ما وارد شد. وقتی شروع به بررسی نظام‌مند این غار کردیم، تازه متوجه شدیم که با محوطه هنر غاری بزرگ مواجه هستیم، مانند آن‌هایی که در اسپانیای کانتابری، در جنوب فرانسه یا آندلوس کشف شده‌اند اما در این قلمرو نظیرشان وجود نداشته است.»

بیش از 100موتیف یا طراحی تاکنون در این غار مستند‌نگاری شده است.

تعداد زیادی موتیف‌ها و تنوع تکنیک‌های به‌کار‌رفته در خلق این نقاشی‌ها، این غار پارینه‌سنگی را به یکی از مهم‌ترین محوطه‌های هنر غار در ساحل شرقی مدیترانه‌ای شبه‌جزیره ایبری تبدیل کرده است.

ر

درحقیقت، احتمالا این غار پارینه‌سنگی بیش‌ترین تعداد نقوش کشف‌شده در اروپا از سال 2015 است.

تحقیقات نشان می‌دهد که حداقل 19شکل حیوان شامل گوزن ماده، اسب، گاو وحشی و گوزن نر در این اشکال قابل شناسایی است. به‌طور معمول بخش اعظم نقاشی‌ها با استفاده از گل سفال ترسیم شده‌اند.

رویز-ردوندو می‌گوید:  «حیوانات و نشانه‌ها به سادگی با کشیدن انگشتان و کف دست که به گل رس آغشته‌ شده بوده روی دیوارها ترسیم شده‌اند. مابقی کار را محیط مرطوب غار انجام داده است. نقاشی‌ها به آهستگی خشک شدند و از سقوط بخش اعظم گل‌ها از روی دیوار پیش‌گیری کردند. بخش‌هایی از نقاشی‌ها نیز با لایه‌هایی از کلسیت پوشانده شده که باعث شده تا امروز حفظ شوند.»

اگرچه نقاشی با گل سفال در هنر پارینه‌سنگی شناخته شده است، نمونه‌هایی که تاکنون حفظ شده باشند اندک هستند. در کوئه‌وا دونز، این تکنیک، تکنیک غالب در نقاشی بوده است.

محققان می‌گویند تحقیقات آن‌ها در این غار در مراحل اولیه است و هنوز نواحی بیش‌تری برای مطالعه و مستندنگاری باقی مانده است که در سال‌های آینده نتایج آن آشکار خواهد شد.

منبع: راهنماتو  

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید