کشف ورقه‌های ۱۴۰۰ سالۀ طلا در یک معبد بت‌پرستی

کشف ورقه‌های ۱۴۰۰ سالۀ طلا در یک معبد بت‌پرستی

باستان‌شناسان یک گنجینه‌ی طلایی را حین کار توسعه‌ی یک جاده در وینگرام نروژ کشف کردند. به نظر می‌رسد این اشیاء پیشکش‌هایی آیینی بوده‌اند که حدود 1400 سال قبل به یک معبد بت‌پرستی تقدیم شده‌اند.

کد خبر : ۱۵۲۸۶۶
بازدید : ۱۲۹۸

فرادید| این ۵ قطعۀ طلا، کوچک و به اندازه یک ناخن انگشت هستند. همۀ آن‌ها صاف و نازک مانند کاغذ و بیشترشان مربع هستند و نقشی روی آن‌ها حک شده که بیشتر تصویر یک زن و مرد با انواع لباس، جواهرات و مدل موی خاص است.

به گزارش فرادید؛ این گنجینه در بقایای یک معبد کشف شد، جایی که در کاوش‌های پیشین که سه دهۀ قبل انجام شدند، ۳۰ شی طلایی مهرشده‌ی مشابه پیدا شده بود.

کاترین اِستِن باستان‌شناس، رهبر پروژه حفاری که به منظور ارتقاء بزرگراه E۶ بین پل میوسا و لیلهامر در طول تابستان تا پاییز در امتداد جاده ادامه داشته، می‌گوید: «این اکتشاف بسیار هیجان‌انگیز بود!»

طول این معبد حدود پانزده متر است. باستان‌شناسان در چند هفته‌ی گذشته، پنج پیکره کوچک از جنس ورقه‌ی طلا پیدا کرده‌اند. 

Untitled2

کوچک، به نازکی کاغذ، از جنس طلا و منقوش به تصویر مردان و زنان در لباس‌های شیک

به گفته محققان، قدمت این اشیاء مربوط به دوران مِروُوینگ‌ها بین سال ۵۵۰ میلادی تا عصر وایکینگ‌ها است. 

آخرین اشیاء زیر این سازه در دیوارها و سوراخ‌های مجاور پیدا شدند و این نشانگر این است که شاید آن‌ها را به عنوان پیشکش‌هایی در قالب قربانی یا صرفاً یک آیین مذهبی برای محافظت پیش از ساخت، در دیوارها و منافذ قرار می‌دادند. 

سال ۱۹۹۳، معبد Hov کاملاً به صورت تصادفی کشف شد. هارالد جِیکُبسِن، محافظ منطقه، حین رانندگی در امتداد بزرگراه E۶ متوجه خاک شد. او تصور کرد چیزی که دیده شبیه چیزی است که باستان‌شناسان آن را لایه‌های فرهنگی یا خاکِ حاوی بقایای انسانی می‌نامند. بررسی سریعی که هارالد انجام داد، درستی تصور او را ثابت کرد و کشف دو پیکره از جنس ورقه‌ی طلا نشان داد اینجا یک مکان معمولی نیست. 

Untitled1

پنج پیکره‌ی جدید از جنس ورقه‌ی طلا. یکی از آن‌ها به نظر می‌رسد عمداً مچاله شده است

حفاری‌های جزئی‌تر در طول دهه‌ی ۲۰۰۰ منجر به کشف ۲۸ پیکره از جنس ورقه طلا و معبدی شد که بت‌پرستان از آن برای انجام اعمال مذهبی‌شان استفاده می‌کردند. 

در نروژ، کشف پیکره‌هایی از جنس ورقه‌ی طلا نادر است. با این حال، ۱۰۰ پیکره از جنس ورقه‌ی طلا در معبدی مشابه در Uppåkra در سوئد و بیش از ۲۵۰۰ مورد مشابه در مزرعه‌ای در جزیره‌ی دانمارکی بُورن‌هوُلم پیدا شدند. 

در نتیجه، محققان باور دارند که احتمالاً تعداد بیشتری از آن‌ها وجود دارد که در انتظار کشف شدن هستند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید