کشف قلعه‌های گمشده رومی با استفاده از تصاویر دوران جنگ سرد

کشف قلعه‌های گمشده رومی با استفاده از تصاویر دوران جنگ سرد

مطالعه تصاویر برملاشده‌ای که توسط ماهواره‌های دوران جنگ سرد در طول دهه‌های ۶۰ و ۷۰ گرفته شدند منجر به کشف ۳۹۶ قلعه رومی شد که قبلاً ناشناخته بودند.

کد خبر : ۱۵۸۴۸۴
بازدید : ۸۴۰

فرادید| این قلعه‌ها در سراسر مرز شرقی امپراتوری روم در سوریه و عراق امروزی گسترده شده‌ بودند تا از استان‌های شرقی در برابر تهاجمات اعراب و ایرانیان محافظت کنند. 

به گزارش فرادید، این قلعه‌ها در منطقه‌ای هستند که در آن، طبق بررسی هوایی توسط آنتوان پویدبارد در سال ۱۹۳۴، یک خط دفاعی شامل ۱۱۶ قلعه شناسایی شده است. 

پروفسور جسی کاسانا از کالج دارتمَوث، نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: «از دهه‌ی ۱۹۳۰، مورخان و باستان‌شناسان درباره هدف استراتژیک یا سیاسی این سیستم استحکامات بحث کرده‌اند، اما عده‌ی کمی از محققان، مشاهدات پویدبارد مبنی بر وجود خطی از قلعه‌ها که مرز روم شرقی را مشخص می‌کنند زیر سؤال برده‌اند. 

2

در مطالعه‌ای که در مجله Antiquity منتشر شد، تیمی از کالج دارتمَوث، تصاویر ماهواره‌ای برملاشده که بخشی از نخستین برنامه‌های ماهواره‌ای جاسوسی بوده‌اند را مطالعه کردند تا تعیین کنند آیا یافته‌های پویدبارد دقیق هستند یا خیر. 

این مطالعه با استفاده از قلعه‌های یافت‌شده توسط پویدبارد به عنوان نقطه مرجع، ۳۹۶ قلعه جدید را در چشم‌اندازی کشف کردند که به شدت متاثر از تغییرات امروزی در کاربری زمین است. این قلعه‌ها در سرتاسر منطقه یافت شدند که شرق تا غرب را در بر می‌گرفتند و این با نظریه‌ای که می‌گوید این قلعه‌ها دیوار مرزی شمالی-جنوبی را تشکیل می‌دادند، تناقض دارد. 

نتیجه‌گیری مطالعه این بود که این قلعه‌ها توسط رومی‌ها برای ترویج تجارت بین-منطقه‌ای، محافظت از کاروان‌هایی که بین استان‌های شرقی و سرزمین‌های غیررومی سفر می‌کردند و امکان برقراری ارتباط بین مناطق شرقی و غربی ساخته شده‌اند. 

1

مهمتر از همه، این تیجه‌گیری نشان می‌دهد مرزهای جهان روم فراگیرتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد بودند. این احتمال وجود دارد که مرز روم شرقی کانون دائمی درگیری‌های خشونت‌آمیز نبوده باشد. 

اگرچه رومی‌ها حضور نظامی قدرتمندی داشتند، اما تجارت و ارتباط با مناطق خارج از حکومت مستقیم آن‌ها، برایشان مهم بود. این نتیجه‌گیری می‌تواند درک ما را از زندگی در مرزهای روم به طور قابل‌توجهی تغییر دهد. 

پروفسور جسی کاسانا از کالج دارتمَوث در گفتگو با HeritageDaily گفته است: «ما فقط توانستیم با اطمینان، بقایای باستان‌شناسی موجود را در ۳۸ قلعه از ۱۱۶ قلعه پویدبارد شناسایی کنیم. افزون بر این، بسیاری از قلعه‌های رومی احتمالی که در این مطالعه مستند کرده‌ایم قبلاً در نتیجه توسعه‌های شهری یا کشاورزی اخیر ویران شده‌اند و تعداد بی‌شماری دیگر در معرض تهدید جدی قرار دارند.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۷
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید