کدام کشورهای دنیا بیشترین جنگ را داشته اند؟

کدام کشورهای دنیا بیشترین جنگ را داشته اند؟

تقریباً همه ی کشورهای دنیا در مقطعی درگیر جنگ شده اند، اما بدون تردید برخی کشورها بسیار بیشتر از بقیه درگیر پدیده ی شوم جنگ بوده اند. و گرچه بسیاری از این کشورها به خاطر استقلال خود مجبور به جنگ شده اند، در موارد زیادی هم جنگ به هدف کسب قدرت آغاز شده اند.

کد خبر : ۱۸۱۵۹۱
بازدید : ۲۵۷

از جنگ فعلی میان روسیه و اوکراین گرفته تا درگیری های اخیر میان اسرائیل و نیروهای حماس، جنگ همواره جزئی از تاریخ بشر بوده است. تقریباً همه ی کشورهای دنیا در مقطعی درگیر جنگ شده اند، اما بدون تردید برخی کشورها بسیار بیشتر از بقیه درگیر پدیده ی شوم جنگ بوده اند. و گرچه بسیاری از این کشورها به خاطر استقلال خود مجبور به جنگ شده اند، در موارد زیادی هم جنگ به هدف کسب قدرت آغاز شده اند.

در ادامه از کشورهایی خواهیم گفت که بیشتر از باقی کشورهای دنیا جنگ را تجربه کرده اند.

سوریه

از آنجایی که سوریه نخستین بار در سال ۱۹۲۰ به استقلال رسید، این کشور درگیر جنگ های متعددی بوده است. در این مدت، سوریه از پادشاهی عربی سوریه به جمهوری سوریه بدل شد که از سال ۲۰۱۱ درگیر جنگ بوده است، جنگی که در تلاش برای تغییر مجدد حکومت این کشور به وجود آمده است.

اسرائیل

از زمان اعلام استقلالش در سال ۱۹۴۸ تاکنون، اسرائیل جنگ های متعددی با کشورهای عربی همسایه اش داشته است. درگیری های اسرائیل و فلسطین یکی از طولانی ترین جنگ های دنیا به شمار می رود.

چین

کشور چین که نام رسمی آن جمهوری خلق چین است، سابقه ای طولانی در جنگ های داخلی دارد که با پیروزی حزب کمونیست این جنگ در سال ۱۹۴۹ به پایان رسید.

ترکیه

بعد از سقوط امپراتوری عثمانی، ترکیه به دنبال پیروزی اش در جنگ برای رسیدن استقلال در سال ۱۹۱۹، نام جداگانه ای برای خود انتخاب کرد. ترکیه تنها یک بار در جنگ هایش شکست خورده است و نتیجه ی باقی درگیری هایش یا پیروزی بوده، یا بن بست و یا آتش بس.

عراق

عراق در دوران حکومت امپراتوری عثمانی بر این کشور، همواره درگیر جنگ بود. وقتی این کشور بالاخره از زیر یوغ امپراتوری عثمانی خارج شد، به استعمار انگلیس درآمد. بالاخره در سال ۱۹۳۲ بود که عراق به استقلال رسید، اما طولی نکشید که این کشور درگیر اولین جنگ از درگیری های جدید و متعدد خود شد.

کانادا

با توجه به درگیری های مستعمراتی آن در قرن یازدهم، کانادا سابقه ای طولانی در زمینه ی جنگ تا تبدیل شدن به کشوری که امروز است، دارد. از زمان تشکیل کنفدراسیون کانا در سال ۱۸۶۷، این کشور بیشتر در درگیری ها و مداخلات نظامی در کشورهای دیگر شرکت داشته است.

بلغارستان

بلغارستان یکی از طولانی ترین جنگ های تاریخ را داشته، با درگیری هایی که قدمت آن ها به سال ۶۸۰ میلادی برمی گردد، زمانی که این کشور هنوز نخستین امپراتوری بلغارستان بود. از آن زمان، بلغارستان حکومت های مختلفی را تجربه کرده است، از جمله پادشاهی بلغارستان و امیرنشین بلغارستان. بالاخره در سال ۱۹۹۰ بود که این کشور به جمهوری بلغارستان امروزی بدل شد.

کره شمالی

بعد از انضمام ژاپن و کره و سقوط امپراتوری کره در سال ۱۹۱۰، این کشور نزدیک به ۲۰ سال درگیری جنگ های مسلحانه بود. بالاخره در سال ۱۹۴۸ بود که کره شمالی به استقلال رسید و از آن زمان نیز درگیر جنگ های متعددی بوده است، از جمله جنگ مشهور کره.

مکزیک

مکزیک یکی از فاجعه بارترین جنگ های تاریخ را تجربه کرده است که به جنگ مواد مخدر مکزیک شهره است. جدا از آن، مکزیک از زمان جنگ برای رسیدن استقلال در سال ۱۸۱۰، درگیری های جدی ای با جنگ داشته است. طولانی ترین جنگ این کشور یعنی جنگ آپاچی ها – مکزیک از دهه ی ۱۶۰۰ تا سال ۱۹۱۵ به طول انجامید.

ایتالیا

پیش از تبدیل شدن به جمهوری ایتالیا، پادشاهی ایتالیا در نزدیک به ۳۰ جنگ مسلحانه شرکت داشت. بعد از جنگ داخلی ایتالیا که به شکل گیری جمهوری ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم انجامید، این کشور در عملیات های نظامی متعددی شرکت داشته است.

مصر

بالاخره در سال ۱۹۵۳ بود که مصر توانست به یک جمهوری مستقل تبدیل شود، اما قدمت درگیری این کشور با جنگ به پیش از آن بازمی گشت. در حقیت، مصر طی قرن ها حکومت های متعددی را تجربه کرد که هر یک از آن ها با جنگ های خارجی و داخلی متعددی درگیر بودند، از جمله جنگ های موسوم به جنگ ۶ روزه و جنگ لیبی و مصر.

آلمان

از حمله وایکینگ ها در قرن نهم گرفته تا جنگ موسوم به جنگ ۷ ساله، آلمان سابقه ای طولانی در زمینه ی جنگ دارد، از جمله اقدامات فاجعه بارش در جنگ جهانی دوم. بعد از شکست آلمان ِ نازی، جمهوری فدرال آلمان تأسیس شد.

افغانستان

افغانستان بالاخره در سال ۱۹۱۹ به استقلال دست یافت. با این حال، از پیش از آن هم جنگ های متعددی را تجربه کرده بود که قدمت آن ها به سال ۱۵۳۹ بازمی گشت. حتی بعد از به استقلال رسیدن این کشور هم جنگ های آن ادامه یافت که اخیرترین آن جنگ موسوم به جنگ افغانستان است که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ به طول انجامید.

سوئد

با آنکه سوئد در دنیا به عنوان کشوری بی طرف در جنگ ها شناخته می شود، اما این کشور سابقه ای طولانی در زمینه ی جنگ دارد. قابل توجه ترین آن ها جنگ موسوم به جنگ های سوئد – دانمارک است که از سال ۱۵۶۳ تا سال ۱۷۲۰ میان این دو کشور برقرار بود. از بعد از جنگی کوتاه علیه نروژ در سال ۱۸۱۴، سوئد در هیچ جنگ دیگری شرکت نداشته است، البته جدا از برخی عملیات های نظامی این کشور.

دانمارک

دانمارک علاوه بر جنگ های متعددش با سوئد، در درگیری زیاد دیگری نیز حضور داشته است، از جمله جنگ با آلمان ِ نازی که در سال ۱۹۴۰ این کشور را به اشغال خود درآورد. دانمارک به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل و ناتو، از سال ۱۹۹۲ در عملیات های نظامی مختلفی در بوسنی، افغانستان، عراق و لیبی شرکت داشته است.

نیجریه

نیجریه که یکی از جنگ زده ترین کشورهای دنیا محسوب می شود، به سابقه ی طولانی اش در زمینه ی جنگ های داخلی شهره است. طی جنگ داخلی نیجریه که از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ به طول انجامید، بیش از ۱۵ نبرد رخ داد.

روسیه

جنگ ها و درگیری های زیادی در روسیه و در دوران حکومت شوروی وجود داشته که قدمت آن ها به قرن نهم بازمی گردد. برخی از مشهورترین آن ها عبارتند از: جنگ داخلی روسیه، جنگ زمستانی علیه فنلاند، جنگ جهانی دوم و جنگ فعلی میان روسیه و اوکراین.

برزیل

برزیل در طی تاریخ خود تحت حکومت های مختلفی بوده است که هر یک از آن ها در جنگ هایی شرکت داشته اند. اولین مورد به ثبت رسیده از جنگ های برزیل به سال ۱۵۳۴ بازمی گردد، زمانی که برزیل که آن زمان مستعمره ی پرتغال بود درگیر جنگی به نام جنگ ایگواپه شد. برزیل تحت استعمار پرتغال بیش از ۴۰ جنگ دیگر را تجربه کرد.

آرژانتین

حتی پیش از به استقلال رسیدن آرژانتین در سال ۱۸۶۱ هم این کشور سابقه ای طولانی در جنگ داشت. اولین مورد به ثبت رسیده از جنگ های آرژانتین در سال ۱۵۳۶ رخ داد، زمانی که امپراتوری اسپانیا برای نخستین برای به استعمار درآوردن بوینس آیرس تلاش کرد. اما حتی بعد از دستیابی آرژانتین به استقلال هم این کشور در نزدیک به ۵۰ جنگ بزرگ دیگر شرکت داشت، از جمله جنگی موسوم به جنگ فالکلند که میان آرژانتین و انگلیس به وقوع پیوست.

آمریکا

ایالات متحده آمریکا از زمان به استقلال رسیدنش در ۱۰۷ جنگ شرکت داشته است که اولین ان ها جنگ موسوم به جنگ انقلاب آمریکا است. آمریکا همچنین یکی از کشورهایی محسوب می شود که در قرن بیست و یکم بیشترین حضور را در درگیری ها داشته اند.

ایران

گرچه اولین جنگ به ثبت رسیده از ایران در قرن هفتم پیش از میلاد مسیح با شکست این کشور به پایان رسید، اما پس از آن، این کشور پیروزی های متعددی را در جنگ های خود تجربه کرد که درگیری های بیشتری را هم برایش به دنبال داشت. این کشور پس از تبدیل شدن به جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، درگیر جنگی طولانی با کشور همسایه ی خود، عراق شد که ۸ سال به طول انجامید.

فیلیپین

از زمان انقلاب فیلیپین در سال ۱۸۹۶، فیلیپین یکی از کشورهای دنیا با بیشترین جنگ بوده است. اندکی بعد از جنگ بزرگ بعدی فیلیپین که در سال ۱۸۹۹ میان این کشور و آمریکا رخ داد، فیلیپین بیش از ۳۵ جنگ دیگر را نیز تجربه کرد. این کشور در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد نیز حضور داشت.

لهستان

لهستان در درگیری های متعددی حضور داشته که قدمت آن ها به قرون وسطی بازمی گردد و یکی از جنگ زده ترین کشورهای دنیا محسوب می شود. در حقیقت، لهستان تا پیش از به استقلال رسیدنش در سال ۱۹۱۹، بیش از هر کشور دیگری در دنیا جنگ را تجربه کرده بود. از آن زمان، لهستان در جنگ های بزرگ و کوچک زیادی درگیر بوده که مهم ترین آن ها جنگ جهانی دوم است.

اتریش

اتریش که زمانی قلمرویی کوچک بود خیلی زود به دلیل شرکت در جنگ های مختلف از جمله جنگ های صلیبی و دیگر اقدامات مرتبط با جنگ، وسعت یافت. این کشور در سال ۱۴۵۳ به دوک نشین اتریش بدل شد و بعد از ۷۰ سال به امپراتوری اتریش تغییر یافت. در جنگ جهانی دوم اتریش به اشغال آلمان ِ نازی درآمد و پس از آنکه این کشور استقلال خود را به دست آورد و به جمهوری اتریش بدل شد، قانون بی طرفی در جنگ ها در اتریش به تصویب رسید.

هند

هند نیز یکی از جنگ زده ترین کشورهای دنیا محسوب می شود. جنگ موسوم به جنگ ۱۰ پادشاه در قرن چهاردهم پیش از میلاد مسیح، اولین مورد به ثبت رسیده از جنگ های هند است. هند که طی تاریخ خود حکومت های مختلفی را تجربه کرده، بالاخره به استقلال دست یافت و بعداً در سال ۱۹۵۰ به جمهوری تبدیل شد. از آن زمان این کشور در نزدیک به ۳۰ جنگ بزرگ و کوچک حضور داشته است.

انگلیس

پاددشاهی بریتانیا در طول تاریخ خود درگیر جنگ های بسیار زیادی بوده است که اغلب آن توسط نیروی دریایی این کشور انجام گرفتند. نیروهای بریتانیا به ۱۷۱ کشور از ۱۹۱ کشور دنیا حمله برده، حکومت کرده یا جنگ کرده اند.

مجارستان

مجارستان در ابتدا سرزمین قبیله ای بود تا این که در قرون وسطی به یک دوک نشین بدل شد. این کشور صدها سال درگیر جنگ بود تا اینکه بالاخره در قرن بیستم به استقلال رسید، اما حتی بعد از آن هم با جنگ های بزرگ و کوچک متعددی درگیر شد.

فرانسه

فرانسه طی تاریخ تحت حکومت های مختلفی قرار داشته و در جنگ های بی شماری بوده است. از سال ۱۴۹۵ تاکنون فرانسه در ۵۰ تا ۱۲۵ جنگ رخ داده در قاره اروپا شرکت داشته است.

اسپانیا

اسپانیا رکورد طولانی ترین دوران جنگ در تاریخ را دارد. تنها در قرون وسطی، اسپانیا در بیش از ۱۰۰ جنگ شرکت داشت و در دوران حکومت پادشاهی هاسبورگ نیز این کشور ۶۰ جنگ را تجربه کرد. بعد از آن جنگ داخلی ویرانگر اسپانیا رخ داد که از سال ۱۹۳۶ تا سال ۱۹۳۹ به طول انجامید.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید