این خاویار گیاهی جایگزین برنج در جهان می شود؟

این خاویار گیاهی جایگزین برنج در جهان می شود؟

گیاه کینوا به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد از آن به عنوان خاویار گیاهی یاد می‌شود و جایگزین مناسبی برای برنج است.

کد خبر : ۱۳۶۵۹۳
بازدید : ۲۱۰

فرادید| کینوا سرشار از مواد مغذی و معدنی و انواع ترکیبات مفید گیاهی است. به همین دلیل می‌تواند یک مکمل مقوی و سالم برای رژیم غذایی شما در نظر گرفته شود.

با توجه به پژوهش‌ها، این ماده‌ی غذایی فواید زیادی برای سلامتی دارد. از کاهش وزن گرفته تا بهبود سطح قند خون و تری‌گلیسیرید، کینوا می‌تواند تأثیر زیادی روی سلامتی شما بگذارد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. 

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد درباره کشت این گیاه در ایران و احتمال جایگزینی آن با برنج، گفت: گیاه کینوا به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد از آن به عنوان خاویار گیاهی یاد می‌شود و جایگزین مناسبی برای برنج است.

محمود شبان افزود: گیاه کینوا ضمن داشتن ارزش غذایی بسیار بالا از نظر پروتئینی بسیار غنی و یک گیاه دارویی با ارزش غذایی بالا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه گیاه کینوا برای اولین بار در این شهرستان کشت شده است، خاطرنشان کرد: گیاه کینوا امسال نیز به صورت الگویی در سطح نیم هکتار در روستای دهنو کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد عنوان کرد: اگرچه ۲۵ گونه مختلف کینوا در جهان کشت می‌شود، اما در این نیم هکتار فقط ۴ رقم شامل رقم‌های تی تی کاکا، رحمت، دانه قرمز و صدوق در شهرستان خلیل‌آباد کشت شده تا بهترین رقم را متناسب با آب و هوای منطقه و شهرستان بتوانیم انتخاب کنیم.

وی اظهار کرد: اگرچه اکنون در حال برداشت دانه کینوا هستیم اما پس از بررسی عملکرد، رقم متناسب با اقلیم منطقه معرفی می‌شود.

شبان با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود از سطح این نیم هکتار ۱.۵ تن محصول برداشت شود، گفت: علاوه بر دانه گیاه کینوا از علوفه آن نیز استفاده می‌شود، ۵ برابر گندم ارزش پروتئینی دارد.

وی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی که در شهرستان خلیل‌آباد داریم امیدواریم بتوانیم این گیاه را تحت عنوان یک گیاه کم آب طلب در بین باغداران و کشاورزان ترویج دهیم.

شبان افزود: هرچند کینوا نیاز آبی فوق‌العاده پائین و از نظر ارزش درآمدی نیز برای منطقه گیاه خوبی است اما انتظار نداریم کشاورزان باغات را برای کشت کینوا حذف کنند، بلکه کسانی که آب مازاد بر باغات دارند می‌توانند در کنار کشت غلات آن را کشت کنند.

02-Quinoa

چرا کینوا میان مردم محبوب شد؟

کینوا که به‌عنوان یکی از سالم‌ترین خوردنی‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود یک منبع غذایی بی‌نظیر است که شامل انواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، پروتئین و مواد معدنی می‌شود.

اگرچه خیلی‌ها کینوا را جزو غلات در نظر می‌گیرند، ولی این ماده‌ی غذایی در حقیقت نوعی دانه است. از خوبی‌های کینوا می‌توانیم به فاقد گلوتن بودن و ارزش غذایی بالای آن اشاره کنیم و به همین دلیل است که بسیاری از مردم در سراسر جهان از کینوا در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند و از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند می‌شوند.

در این نوشته می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به کینوا بیندازیم و ببینیم این ماده‌ی غذایی چیست، چه فوایدی دارد و چه تأثیری روی سلامتی می‌گذارد. همچنین مضرات کینوا و نکاتی را که برای مصرف آن باید در نظر داشته باشید بررسی می‌کنیم تا با دید بهتری از این خوراکی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

05-Quinoa

کینوا چیست؟

از دید گیاه‌شناسی، کینوا در حقیقت نوعی دانه است که از گیاه کینوا به دست می‌آید. این گیاه در گروه غلات قرار نمی‌گیرد و به خانواده‌ی اسفناج‌ها شباهت بیشتری دارد. گیاه کینوا در آمریکای جنوبی می‌روید و پخت دانه‌های آن هم شبیه به برنج است.

کینوا انواع گوناگونی دارد و اگرچه بیشتر مردم با نوع سفید آن آشنا هستند، در سراسر جهان کم‌وبیش ۱۲۰ گونه‌ی مختلف از این گیاه و دانه وجود دارند. با وجود این، سه نوع کینوا بیشتر شناخته شده‌اند که در جهان به فروش می‌روند و شامل کینوای قرمز، سفید و سیاه می‌شوند.

این سه نوع کینوا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و این تفاوت‌ها برای سرآشپزها بسیار مهم هستند. البته مردم عادی می‌توانند از هر کدام که خواستند استفاده کنند و به یک اندازه از فواید آن‌ها بهره‌مند شوند. در ادامه این سه نوع را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

کینوا سفید: این نوع پرفروش‌ترین نوع کینوا است که به مدت زمان کمی برای پختن نیاز دارد. این نوع کینوا به دلیل رنگش ممکن است با نام کینوای عاج‌فیلی هم شناخته شود.

کینوا قرمز: این نوع کینوا بافت محکم‌تری دارد و هنگام پخت‌وپز شکل خود را از دست نمی‌دهد. به همین دلیل آشپزان از کینوای قرمز برای تهیه‌ی سالاد کینوا و سایر غذاهایی که می‌خواهند ظاهر زیبایی داشته باشند و دانه‌ی کینوا را به نمایش بگذارند استفاده می‌کنند.

کینوا سیاه: طعم کینوای سیاه تفاوت زیادی با نوع سفید و قرمز دارد و کمی خاکی و شیرین است. همچنین بیشترین زمان را برای پخت نیاز دارد و کم‌وبیش ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا کاملا پخته شود.

کینوا در چند سال گذشته بسیار محبوب شده است ولی قدمت آن به هزاران سال پیش در آمریکای جنوبی برمی‌گردد و مردمان کهن از آن در مراسم‌های مذهبی و پخت‌وپز استفاده می‌کردند. این خوردنی به اندازه‌ای محبوب و مقوی است که حتی فضانوردان هم از آن برای مأموریت‌های فضایی طولانی‌مدت استفاده می‌کنند تا مواد معدنی و مغذی کافی به بدنشان برسانند.

به دلیل اینکه کینوا فاقد گلوتن است بسیاری از رژیم‌های غذایی که گلوتن را از غذاهای مصرفی حذف می‌کنند به سراغ کینوا می‌روند تا بتوانند مواد مغذی کافی به بدن برسانند. جدا از این، پروتئین و اسیدهای آمینه‌ی موجود در این خوردنی آن را به یکی از بهترین منابع گیاهی تبدیل می‌کنند و به همین دلیل گیاهخواران محض (وگان‌ها) از کینوا در غذاهای خود استفاده می‌کنند تا نیازشان به پروتئین و اسیدهای آمینه‌ی ضروری را برطرف کنند.

ارزش غذایی کینوا

ارزش غذایی و مشخصات تغذیه‌ای کینوا بسیار قابل توجه است. این دانه سرشار از ویتامین و پروتئین است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. ولی ویژگی‌های جالب‌تری هم دارد که در جدول ارزش غذایی آن دیده نمی‌شوند!

به معنای دیگر، اگرچه این ماده مانند بسیاری دیگر از مواد غذایی دارای پروتئین است، ولی پروتئین کینوا بسیار مغذی‌تر و کامل‌تر است. در حقیقت، کینوا نادرترین منبع گیاهی است که پروتئین کامل دارد و این پروتئین هم شامل همه‌ی ۲۰ اسید آمینه از جمله ۹ آسید آمینه‌ی ضروری می‌شود.

اسیدهای آمینه مواد تشکیل‌دهنده‌ی پروتئین‌ها هستند و از مهم‌ترین مواد مغذی ضروری بدن به شمار می‌روند. اسیدهای آمینه‌ی ضروری را تنها می‌توانید با خوردن مواد خوراکی تأمین کنید. به همین دلیل باید یک رژیم غذایی سالم و مقوی را دنبال کنید.

جدا از این، کینوا نسبت پروتئین به کربوهیدرات بسیار خوبی هم در مقایسه با سایر دانه‌ها و غلات دارد. همچنین حاوی مقادیر مناسبی از فیبر، منگنز، منیزیم، فسفر، فولات و چندین ریزمغذی دیگر هم هست. در ادامه ارزش غذایی یک فنجان (کم‌وبیش ۱۸۵ گرم) کینوا را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

  • ۲۲۲ کیلوکالری انرژی
  • ۴ گرم کربوهیدرات
  • ۱ گرم پروتئین
  • ۶ گرم چربی
  • ۲ گرم فیبر
  • ۲ میلی‌گرم منگنز (۵۸ درصد از نیاز روزانه)
  • ۱۱۸ میلی‌گرم منیزیم (۳۰ درصد از نیاز روزانه)
  • ۲۸۱ میلی‌گرم فسفر (۲۸ درصد از نیاز روزانه)
  • ۷ میکروگرم فولات (۱۹ درصد از نیاز روزانه)
  • ۴ میلی‌گرم مس (۱۸ درصد از نیاز روزانه)
  • ۸ میلی‌گرم آهن (۱۵ درصد از نیاز روزانه)
  • ۲ میلی‌گرم تیامین (۱۳ درصد از نیاز روزانه)
  • ۲ میلی‌گرم روی (۱۳ درصد از نیاز روزانه)
  • ۲ میلی‌گرم ریبوفلاوین (۱۲ درصد از نیاز روزانه)
  • ۲ میلی‌گرم ویتامین B6 (11 درصد از نیاز روزانه)
  • ۳۱۸ میلی‌گرم پتاسیم (۹ درصد از نیاز روزانه)
  • ۲ میلی‌گرم سلنیم (۷ درصد از نیاز روزانه)
  • ۲ میلی‌گرم ویتامین E (6 درصد از نیاز روزانه)
  • ۸ میلی‌گرم نیاسین (۴ درصد از نیاز روزانه)
  • ۵ میلی‌گرم کلسیم (۳ درصد از نیاز روزانه)
۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید