کپسول‌های خوراکی «مدفوع»؛ امید درمان بیماری کبد!

کپسول‌های خوراکی «مدفوع»؛ امید درمان بیماری کبد!

از قرار معلوم، مدفوع می‌تواند دفاع شماره یک در برابر بیماری مزمن کبد باشد.

کد خبر : ۱۳۸۸۷۹
بازدید : ۵۵۶

فرادید| قرار است بریتانیا با کپسول‌های جدیدی که از مدفوع ساخته می‌شوند یک آزمایش بالینی را برای مبارزه با بیماری پیشرفته کبد آغاز کند. این «کپسول‌ها» حاوی باکتری‌های خوبی هستند که از مدفوع خشک و پودرشده‌ی داوطلبان سالم گرفته شده‌اند و ظاهراً طعم و بوی مدفوع نمی‌دهند. 

به گزارش فرادید؛ دکتر لیندسی ادواردز، مدرس ارشد بیولوژی التهاب از کینگز کالج لندن می‌گوید: «در مورد بیماری مزمن کبدی، نیاز فوری به مقابله با عفونت و مقاومت ضدمیکروبی وجود دارد. اگر بتوانیم ایمنی خود بیماران کبدی را برای کاهش عفونت با اصلاح میکروبیوم تقویت کنیم، می‌توانیم نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک را کاهش دهیم.» 

هدف از این آزمایش این است که اثبات شود آیا پیوند مدفوع یا به عبارت دیگر پیوند میکروبیوتای مدفوعی (FMT) می‌تواند احتمال عفونت را در بیماران مبتلا به بیماری کبد کاهش دهد یا نه. دانشمندان امیدوارند این آزمایش، یافته‌های اولیه مبنی بر اینکه FMT می‌تواند سلامت روده را در میکروبیوم به طور چشمگیری بهبود ببخشد، تایید کنند. 

مرحله پیشرفته بیماری کبدی که به سیروز معروف است غیرقابل برگشت است. این بیماری، سومین علت شایع مرگ و میر در بریتانیا و سومین دلیل شایع اجبار افراد به توقف کار است. 

Rise-of-the-poo-pill--Getty-6bd862d-e1687425497278

افراد مبتلا به سیروز در روده‌شان، باکتری «بد» دارند و این موضوع آن‌ها را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر می‌کند؛ عفونت‌هایی که شدیدتر هستند و حتی می‌توانند برای بیماران سیروز کشنده باشند. دانشمندان امید دارند این باکتری «بد» با باکتری‌های خوب موجود در کپسول‌ها جایگزین شود. 

این آزمایش به رهبری کینگز کالج لندن شامل ۳۰۰ شرکت‌کننده از سراسر بریتانیا می‌شود. در طول دو سال، به شرکت‌کننده‌ها یا یک قرص FMT یا یک دارونما داده می‌شود تا هر سه ماه یکبار مصرف کنند. 

آزمایش قبلی ایمنی و امکان‌سنجی FMT را فراهم کرد. FMT آزمایش اولیه به شکل آندوسکوپی (یک روش تهاجمی که در آن یک لوله دراز وارد بدن می‌شود) بود (برعکس آزمایش جدید که قرار است با قرص انجام شود). آزمایش اولیه موفقیت پیوند مدفوع در اصلاح باکتری‌های روده و افزایش ایمنی را نشان داد. 

برای مبتلایان به سیروز که تنها گزینه‌ی آن‌ها پیوند کبد است، این اخبار امیدوارکننده است. با این حال، اگر بیمار دارای عفونت مقاوم به ضد میکروب باشد که در بیماران سیروزی با توجه به قرار گرفتن زیاد آن‌ها در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها شایع است، پیوند کبد امکان‌پذیر نیست. 

به گفته پاملا هیلی، مدیر عامل بریتیش لیوِر تراست، در آینده این قرص می‌تواند به مقابله با عفونت‌های ضد میکروبی کمک کند: «یافتن روش‌های جدید و مؤثر برای درمان باکتری‌های مقاوم، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در دنیای پزشکی است و این آزمایش می‌تواند راه‌حلی باشد که به کمک آن میلیون‌ها پوند در سیستم بهداشت و درمان سراسر جهان صرفه‌جویی شود.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید