اگر یک هفته از گوشی هوشمند استفاده نکنید چه اتفاقی در مغز و بدن تان رخ می دهد؟

اگر یک هفته از گوشی هوشمند استفاده نکنید چه اتفاقی در مغز و بدن تان رخ می دهد؟

به طور متوسط ۲،۶۱۷ بار در روز تلفن همراه خود را لمس می کنیم. چه منکر این اعتیاد باشید و چه مؤید آن، این وسیله نقش بسیار زیادی در زندگی ما ایفا می کند. بنابراین جالب می شود که بدانیم اگر یک روز از خواب بیدار شویم و ببینیم دیگر تلفن همراهی وجود ندارد، چه رخ خواهد داد. شاید روزهای بهتری پیدا کنیم و شاید هم نه.

کد خبر : ۱۴۹۵۹۵
بازدید : ۷۸

در ادامه می خواهیم ببینیم که اگر دست کم یک هفته استفاده از تلفن همراه را کنار بگذاریم، چه اتفاقی برایمان رخ می دهد.

۱- ممکن است در ابتدا دچار فوبیا شوید

تحقیقات نشان داده کسانی که به گوشی هوشمند اعتیاد دارند می توانند خشم و حس افسردگی بیشتری را تجربه ککنند. با این حال، سعی کنید آن دفعاتی که گوشی خود را در خانه جا می گذاشتید، به خاطر آورید. احتمالاً دچار اضطراب می شدید.

به این امر نوموفوبیا (Nomophobia) گفته می شود، یک حالت روانشناختی که در آن فرد ترس از جدایی از تلفن همراه خود دارد. در این حالت احساس می کنید که از همه ی دنیا دور افتاده اید.

نوموفوبیا را ممکن است هنگام خاموش بودن تلفن همراه خود هم تجربه کنید.

نشانه های آن عبارتند از:

  • اضطراب، ترس، وحشت، احساس تنهایی
  • تغییرات تنفسی، رعشه
  • تعریق
  • حس گمگشتگی
  • تپش قلب

بستگی دارد که چقدر سریع بتوانید از نوموفوبیا خلاص شوید، اما این امر به شکل تدریجی رخ می دهد. برخی افراد خیلی زود خود را با این وضع سازگار می کنند.

۲- ممکن است علائم ترک اعتیاد را تجربه کنید

وقتی از چیزی که به آن وابستگی پیدا کرده اید محروم می شوید، ممکن است تغییراتی در خلق و خو و رفتارتان رخ دهد. همین اتفاق زمانی رخ می دهد که نتوانید از تلفن همراه خود استفاده کنید، اما تنها در ابتدا.

ممکن است حتی دچار حالت تهوع و سردرد هم شوید. بعضی حتی سندروم توهم ویبره و زنگ تلفن همراه (Phantom Vibration and Ringing Syndrome) را تجربه می کنند.

این وضعیت می تواند برای کسانی که با تلفن همراه خود بازی می کنند، غیر قابل تحمل شود. انجام بازی های موبایلی دوپامین را بالا می برد، به همین دلیل احساس پاداش گرفتن می کنید و اتماد به نفس تان بالا می رود. وقتی از آن محروم شوید، نشانه های ترک اعتیاد به شکل مشخص تری در شما بروز پیدا می کند.

۳- کم کم قدر تکنولوژی مدرن را می دانید

ما به استفاده از چیزهای خوب بسیار سریع عادت می کنیم. خیلی دور نیست زمانی که تصوری از پرداخت غیرحضوری نداشتیم و پول ها و کارت های بانکی مان را همه جا با خود می بردیم. حالا اما به تنها چیزی که نیاز است یک تلفن همراه است، نه کیف پول مان.

این امر زندگی را بسیار راحت تر می کند. از لحظه ای که از تلفن همراه خود جدا شوید، ممکن است شروع به تجزیه و تحلیل همه ی امکانات تلفن های هوشمند و راحتی ای که در کوچک ترین آن ها وجود دارد، کنید.

۴- رفته رفته احساس آرامش می کنید

بعد از مبارزه با یک اعتیاد، نوبت به پاداش می رسد. آرامش به سراغ تان خواهد آمد. بله، ممکن است در ابتدا احساس انزوا کنید، اما بعدش به شرایط جدید عادت می کنید.

رفته رفته روی چیزهایی تمرکز می کنید که واقعاً برایتان مهم هستند و خواندن کتاب و روزنامه لذت زیادی به زندگی تان می بخشد.

۵- خواب تان بهتر می شود

مغز ما به نور بسیار حساس است و نور آبی ای که از گوشی های هوشمند ساطع می شود تولید ملاتونین را به تأخیر می اندازد. در نتیجه، کمبود ملاتونین می تواند خوابیدن را دشوار کند. وقتی تلفن همراه را کنار بگذارید، خواب تان طبیعی می شود.

به علاوه، تحقیقات نشان داده خودداری از استفاده از گوشی هوشمند در اتاق خواب، شادی و کیفیت زندگی را افزایش می دهد. خلق و خویتان بهبود می یابد و دنیا رنگ تازه ای برایتان پیدا می کند.

۶- فکرتان آزاد می شود

دنیای مدرن پرشتاب است و هر روز اطلاعات بسیار زیادی به ما می دهد. با قرارگیری مداوم در معرض این حجم از اطلاعات، حتی اگر اخبار مثبتی باشند، به این شرایط عادت می کنید و فکرتان دائم درگیر و مشغول می ماند.

اگر به جای خیره شدن به تلفن همراه تان هنگام ایستادن در یک صف یا در مترو، درباره ی چیزی فکر کنید، حال خوبی خواهد داشت. حالا برای کشف خود و اطرافیان تان پذیراتر خواهید بود.

۷- در نهایت ممکن است از گرفتن دوباره ی تلفن همراه تان خوشحال شوید

بعضی افراد که زندگی بدون تلفن همراه را امتحان کرده اند، ترجیح داده اند که دوباره استفاده از آن را سر بگیرند.

تنها خودتان هستید که می توانید تصمیم بگیرید که چقدر از گوشی هوشمندتان استفاده کنید، اما گاهی کنار گذاشتن استفاده از آن به طور حتم می تواند کمک کند ذهن تان تجدید قوا کند و قدر همه چیز را بیشتر بدانید.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید