ادویه های گرمابخش برای روزهای سرد

 ادویه های گرمابخش برای روزهای سرد

یکی از راهکارهای موثر برای بهبود گرمای درونی بدن، مصرف «ادویه‌ها» است و توصیه‌ می‌شود حتما در برنامه روزانه زمستان جای گیرد.

کد خبر : ۱۷۳۷۷۲
بازدید : ۲۰

زمانی که هوا سرد می‌شود، طبیعتا پوشیدن لباس گرم و دمای مناسب محیط برای گرم‌ نگه‌داشتن بدن ضروری است.

اما گاهی در این حالت نیز سرما احساس می‌شود و حتی ممکن است با سرد شدن دست‌ها و پاها همراه باشد. معمولا در شرایطی که برودت هوا بالا باشد یا فرد مدت طولانی در محیط بیرون حضور یابد، این حالت اتفاق می‌افتد.

یکی از راهکارهای موثر برای بهبود گرمای درونی بدن، مصرف «ادویه‌ها» است و توصیه‌ می‌شود حتما در برنامه روزانه زمستان جای گیرد.

در ادامه این مطلب به معرفی ادویه هایی اشاره خواهیم کرد که عادت به خوردن آنها در روزهای سرد سال می تواند گرمابخش باشد. این ادویه ها عبارتند از:

«زیره» اکسیژن‌رسانی را تسهیل می‌کند

زیره یکی از ادویه‌هایی است که در طب سنتی به‌عنوان گرمابخش شناخته می‌شود. این تاثیر به‌خصوص در شرایطی که پودر زیره به غذاهای گرم افزوده شود، بیشتر خواهد بود. زیره حاوی آهن است و این ماده می‌تواند به تولید گلبول‌های قرمز که برای اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها و گرم‌شدن بدن لازم است، کمک کند.

زیره همچنین در تقویت ایمنی بدن نقش دارد و مانع از حالات خستگی در روزهای سرد می‌شود. خوردن زیره پس از صرف غذای سنگین یا چرب نیز هضم غذا را تسهیل می‌کند زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌هایی است که در عملکرد کیسه صفرا و لوزالمعده نقش دارند.

«دارچین» احساس سرمای مداوم را بهبود می‌بخشد

دارچین سرشار از فیبرها، کلسیم، پتاسیم و آهن است که در بهبود خونرسانی نقش دارد. از همین‌رو، دارچین برای کسانی که مدام احساس سرما دارند و به‌خصوص از سرمای دست‌ها و پاها شکایت دارند، توصیه می‌شود. دارچین حتی به رفع سردی معده و دردهای شکمی طی دوران قاعدگی کمک می‌کند.

از دیگر خواص دارچین برای فصل سرما می‌توان به ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی اشاره کرد که تاثیر مثبتی در برابر سرماخوردگی، آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های زمستان دارد. افرادی که هضم مشکل دارند نیز بهتر است دارچین را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

«فلفل» متابولیسم سلول‌ها را افزایش می‌دهد

انواع فلفل حاوی مولکولی به‌نام کپسایسین است که عامل طعم تند فلفل است و تا حدی موجب اتساع عروق خونی می‌شود که در نتیجه خونرسانی افزایش می‌یابد. با بهبود خونرسانی، احساس گرما نیز در بدن بیشتر می‌شود.

کپسایسین متابولیسم سلول‌ها را افزایش می‌دهد که این حالت نیز در ایجاد گرما نقش دارد. فلفل قرمز حاوی کپسایسین بیشتری است و طبیعتا تاثیر گرمابخشی بیشتری دارد. مصرف فلفل به‌دلیل خواص ضدباکتریایی در فصل زمستان و به‌خصوص در آغاز دوره سرماخوردگی توصیه می‌شود.

«زنجبیل» خونرسانی در بدن را بهبود می‌بخشد

زنجبیل یکی دیگر از ادویه‌های گرمابخش محسوب می‌شود. این چاشنی معطر با اتساع عروق خونی موجب بهبود خونرسانی در بدن می‌شود.

به‌عبارتی، جریان خون به دست‌ها و پاها بهتر انجام می شود و در نتیجه احساس گرما را در پی دارد. زنجبیل را می‌توان در انواع غذاها یا به‌شکل دمنوش تهیه کرد اما بیش از 5/1 گرم در روز توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است زمینه‌ساز درد معده شود.

منبع: سلامت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید