۲۴ استراتژی مهم که هنگام مذاکره برای حقوق و دستمزد بالاتر باید در پیش بگیرید
قبل از مذاکره، تعیین حداقل حقوق قابل قبول، مزایای مورد نظر و حتی هدفهای شغلی مهم است.
اگر اخیراً پیشنهادهای جدید کاری با مزایای بهتر از شغل فعلیتان دریافت کردهاید طبیعی است که وسوسه شوید. این موضوع احتمالاً منجر به مذاکره با کارفرمای فعلی در مورد حقوق بالاتر خواهد شد. اما سوالی که مطرح است این است که چگونه چنین مذاکرهای را به نفع خود پیش ببریم؟ در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما کمک میکند.
۱. تحقیق هدفمند
قبل از اینکه با مدیر خود مذاکره کنید، زمانی را به تحقیق در مورد سلامت مالی کارفرما، چرخههای اخیر تامین مالی و میانگین حقوق فردی در موقعیت مشابه خودتان اختصاص دهید.
۲. ارزیابی زمینه کاری
برای ارائه یک عدد جامع، مطمئن شوید که دادههای مربوط به حقوق نقشهای مشابه خودتان در زمینه کاری که دارید و در محل زندگیتان را جمعآوری کردهاید. این برای شما تبدیل به اهرم فشار خواهد شد.
۳. آگاهی به ارزش واقعی خود
حتی با وجود تمام اطلاعات موجود، دانستن ارزش و شایستگی خود میتواند چالش برانگیز باشد. با این حال، ارزیابی مهارتها، تحصیلات، تجربه، گواهینامهها و دستاوردهایتان میتواند به شما در بیان رقم پیشنهادیتان کمک کند.
۴. شناسایی نیازها و اهداف
قبل از مذاکره، تعیین حداقل حقوق قابل قبول، مزایای مورد نظر و حتی هدفهای شغلی مهم است.
۵. تاکید بر نتایج قابل سنجش
بر تأثیرات قابل اندازهگیری که در نقشهای قبلی در محل کارتان ایجاد کردهاید تمرکز کنید. برای نمایش دستاوردهایتان از معیارها و دادهها استفاده کنید.
۶. هماهنگ کردن مهارتهای خود با نیازهای شرکت
به پروژههایی که در حال انجام هستند و نقشهایی که شرکت به دنبال استخدام آنهاست نگاهی بیندازید. سپس بررسی کنید که چگونه مجموعه مهارتهای منحصر به فرد شما میتواند نیازهای آنها را برآورده کند.
۷. آماده کردن روایت موفقیتهایتان
قبل از مذاکره، یک یا دو روایت قانعکننده از جزئیات نحوه غلبه بر چالشها یا ارائه نتایج استثنایی در زمان حضور در شرکت فعلیتان آماده کنید.
۸. پیشبینی نگرانیها و دغدغهها
پیشبینی استدلالهای مخالف احتمالی از سوی کارفرما به شما کمک میکند تا از منحنی جلوتر باشید. یک قدم جلوتر بروید و بر اساس مهارتهای خود و اینکه چگونه میتوانید بر تیم (یا شرکت) تأثیر مثبتی داشته باشید، استدلالهای متقابل قوی آماده کنید.
۹. تمرین
کمی وقت بگذارید و طرز بیان رقم دستمزد پیشنهادیتان را تمرین کنید. به ارتباطات غیرکلامی و زبان بدنتان نیز توجه کنید.
۱۰. مذاکره در مورد مزایای خاص
فهرستی از مزایایی که برایتان مهم هستند بنویسید و آنها را اولویتبندی کنید. مواردی مانند مرخصی با حقوق اضافی، انعطافپذیری زمان کار، و موارد دیگر. دانستن آنچه واقعاً میخواهید نیمی از مسیر است.
۱۱. فرصتهای توسعه حرفهای
آموزش مداوم میتواند به تقویت مهارتها کمک کرده و شما را برای گزینههای جدید نیز آماده کند. دورهها، کنفرانسها یا کمکهزینههای آموزشی را که شرکت بهطور بالقوه میتواند بهجای افزایش حقوق پرداخت کند، بررسی کنید.
۱۲. ابراز قدردانی و اعتماد به نفس
پس از ارائه اطلاعات و بیان دلیل لزوم بررسی مجدد میزان دستمزدتان، از کسی که با او مذاکره کردید برای وقتی که گذاشته تشکر کنید و با اعتماد به نفس رقم نهایی مورد نظرتان را اعلام کنید.
۱۳. تمرکز بر ارزش ارائهشده
بر ارزش منحصربهفردی که شما برای شرکت به ارمغان میآورید و نحوه مشارکتتان در سود نهایی آن مجدداً تأکید کنید. (نکته حرفهای: از ذکر تأثیر مثبت خود بر مواردی مانند روحیه تیم ابا نداشته باشید.)
۱۴. حفظ رفتار مثبت
هنگام مذاکره با کارفرمای فعلی خود مطمئن شوید که با اعتماد به نفس و مشتاق هستید، اما همچنین مطمئن شوید که لحن محترمانه و حرفهای خود را حفظ میکنید.
۱۵. گوش دادن فعال و روشنگری
کارفرمای شما احتمالاً در ابتدا پیشنهاد شما را رد خواهد کرد، اما گوش دادن دقیق به پاسخ او و روشن کردن هرگونه سوال یا دلیلی که آن را متوجه نمیشوید، نشان میدهد که متعهد به ادامه بحث هستید.
۱۶. استفاده از عبارت «ما» به جای «من»
مذاکرات در حالت ایدهآل باید یک تلاش مشترک برای دستیابی به یک توافق سودمند متقابل یا اصطلاحاً برد-برد باشد. استفاده از عبارت «ما» به جای «من» نشان میدهد که شما عضو یک تیم هستید، نه دشمن یکدیگر.
۱۷. تمایل به سازش
ذهن خود را برای یافتن حد وسطی که هر دو طرف را راضی میکند باز نگه دارید.
۱۸. برجسته کردن فرصتهای کاری دیگر
در صورت لزوم (و با احتیاط) میتوانید ذکر کنید که استخدامکنندگان سایر شرکتها اخیراً با پیشنهادات بهتر و دستمزد بالاتر با شما تماس گرفتهاند.
۱۹. پرهیز از دادن اولتیماتوم
تهدید به ترک محل کار یا موارد اینچنینی میتواند منجر به احساس خصومت و عدم تمایل طرف مقابل به شنیدن باقی صحبتهای شما شود، چه برسد به مذاکره.
۲۰. پرهیز از مذاکره سریالی
به جای اینکه بهطور کامل درباره یک خواسته بحث کنید و بعد سراغ بعدی بروید، همه آنها را با هم مطرح کنید. اگر مدام بگویید «یک مورد دیگر اینکه…» طرف مقابل از فهرست بهظاهر پایانناپذیر شما خسته میشود.
۲۱. لبخند
لبخند زدن شما طرف مقابل را هم به این کار تشویق میکند. نگرش مثبت میتواند در رسیدن به یک نتیجه موفقیتآمیز با مدیرتان کمککننده باشد.
۲۲. مذاکره کتبی
هنگامی که در نهایت به توافق رسیدید، یک توافقنامه کتبی درخواست کنید که حقوق نهایی و مزایا در آن مشخص شده باشد. این کار از بروز سردرگمی در آینده جلوگیری میکند.
۲۳. حرفهای بودن در شبکههای اجتماعی
صرف نظر از نتیجه مذاکره، مراقب حضور آنلاین خود باشید و از به اشتراک گذاشتن پستهای منفی در مورد محل کار فعلی خود کاملاً خودداری کنید.
۲۴. ابراز قدردانی
اگر مذاکره موفقیتآمیز بود یک ایمیل تشکر ساده ارسال کنید و در آن اشتیاق و قدردانی خود را در مورد شرایط جدید توافقشده ابراز کنید.
منبع: روزیاتو