عجیب‌ترین «چای‌خانه» جهان روی درخت‌های بلوط!

عجیب‌ترین «چای‌خانه» جهان روی درخت‌های بلوط!

ترانوبو فوجیموری (Terunobu Fujimori) معمار مشهور ژاپنی، در سال 2003 یک چایخانۀ سنتی عجیب ساخت که بازدیدکنندگانش باید با نردبان وارد آن شوند.

کد خبر : ۱۳۷۷۴۰
بازدید : ۶۰۵

فرادید| نام این چایخانه تاکاسوگی-آن است، به معنی «چایخانۀ زیادی بلند»! واقعا هم همینطور است؛ این چایخانه در ارتفاع شش متری از زمین و بالای دو درخت بلوط ساخته شده است که از کوهی در همان نزدیکی بریده و به مکان ساخت منتقل شده‌اند.

به گزارش فرادید، راه دسترسی به این خانه تنها از طریق یک نردبان غیرمتصل (خودایستا) است که به یکی از درختان تکیه داده شده است. ترانوبو فوجیموری با پیروی از سنت استادان چای ژاپنی که کنترل کامل ساخت و ساز چایخانه‌هایشان را در دست داشتند، این چایخانه را برای استفاده‌ی شخصی خودش طراحی کرده است.

11

فضای داخلی این سازه پوشیده از گچ و کف‌پوش‌های بامبو است. طبق نظر فوجیموری، چایخانه باید معماری‌ای بسیار شخصی داشته باشد. فشردگی شدید این سازه که حداکثر چهار کف‌پوش حصیری (۲.۷ مترمربع) را در خود جای می‌دهد طوری است که انگار امتدادی از بدن فرد است، درست مثل یک تکه لباس.

استادان چای به صورت سنتی روی ساخت و ساز این چهاردیواری‌ها کنترل کامل داشتند. سادگی این سازه‌ها نگرانی اصلی آن‌ها بود. به همین دلیل آن‌ها از معمار یا حتی نجار ماهر کمک نمی‌گرفتند تا مبادا به سادگی و بی‌آلایشی چایخانه آسیبی برسد و بنای آن متظاهرانه جلوه کند.

chinotabi-tea-house-tour

فوجیموری با پیروی از همین سنت تصمیم گرفت برای خودش و به تنهایی روی تکه زمینی که متعلق به خانواده‌اش بود یک چایخانه‌ی ساده بسازد. 

با این حال، علاقه‌ی او به عنوان یک معمار سبب شد تغییراتی در سبک و سیاق چایخانه‌های سنتی ایجاد کند. در نتیجه، حاصل کار او یک اثر معماری بسیار خاص شده است. 

تاکاسوگی-آن در واقع بیشتر شبیه یک خانه‌ی درختی است تا چایخانه. مهمانان برای رسیدن به اتاق باید از نردبان‌های غیرمتصلی که به یکی از دو درخت بلوط تکیه داده شده بالا بروند.

4943220013_1c11b32f2a_b

درون اتاق با گچ و کف‌پوش‌های بامبو پوشانده شده؛ در این فضا روح ماجراجوی معمار تسلیم آرامشی می‌شود که بیشتر مناسب درست کردن چای و آرام کردن ذهن است. 

اتاق دارای پنجره‌ی بزرگی است که دورنمای کاملی از شهر زادگاه فوجیموری دارد. این دورنما به شکل موثر جایگزین کاکِجیکو (تصویر طوماری) شده است که حاوی نشان‌های مناسب زمان سال در چایخانه‌های سنتی است. این کاکِجیکو نه تنها نشان‌دهنده‌ی تغییرات فصلی گردشی است، بلکه نشان‌دهنده تغییرات برگشت‌ناپذیر عمیقی است که در شهرهای ایالتی مانند چینو رخ می‌دهند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید