ماجرای عجیب این عکسِ «واقعی»؛ چرا داوران آن را رد کردند؟

ماجرای عجیب این عکسِ «واقعی»؛ چرا داوران آن را رد کردند؟

ماجرای این عکس شاید در نگاه اول ساده و بی اهمیت به نظر برسد اما این اتفاق نشان می‌دهد که ما وارد مرحلۀ خطرناکی شده‌ایم که در آن دیگر امکان تشخیص واقعیت از جعلیات وجود ندارد.

کد خبر : ۱۴۵۰۲۱
بازدید : ۷۴۸

فرادید| سوزی دوهرتی از نتیجه‌ی عالی عکسی که با آیفون از پسرش گرفته بود خشنود و راضی بود. 

به گزارش فرادید، او از تصویر واضح و خوش آب و رنگی که از پسرش در حال ژست گرفتن با مانکن‌ها در نمایشگاه گوچی گرفته بود، آنقدر خوشحال بود که نسخه‌ای از آن را برای مادرش چاپ کرد و به علاوه آن را در یک مسابقه عکاسی محلی شرکت داد. 

چهار داور عکس را بررسی کردند و آن را دوست داشتند، اما بعد آن را رد کردند. آن‌ها مشکوک شده بودند که این عکس توسط هوش مصنوعی درست شده باشد. 

دوهرتی به شوخی می‌گوید از برنده نشدنش ناراحت است. او می‌گوید: «کیفور شدم» و توضیح می‌دهد که پسر ۱۸ ساله‌اش، کاسپار، فکر می‌کرد کار او خنده‌دار است. 

دوهرتی و پسرش به نمایشگاه موزه‌ی پاورهاوس سیدنی که مختص وسایل مورد استفاده در کمپین‌های تبلیغاتی خانه‌ی مد لوکس بود، رفته بودند. 

Untitledh

کاسپر در کنار دو مانکن

دوهرتی می‌گوید: «او یک ژاکت کش‌باف پشمی پوشیده بود که مشابه رنگ پس‌زمینه بود و یک ژست شاد گرفت. ما واقعاً آن را دوست داشتیم، برای همین یک نسخه‌ی آن را برای مادرم که عاشق گوچی بود، اما به دلیل مریضی نمی‌توانست به ما ملحق شود، چاپ کردیم.» 

دوهرتی - بازیگری که در موسسه‌ی ملی هنرهای دراماتیک نیز کار می‌کند – با این عکس در مسابقه عکس چارینگ کراس شرکت کرد. او به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کرد تا اینکه یکی از دوستانش یک پست اینستاگرامی از فروشگاه به او نشان داد که خبر می‌داد عکس رد صلاحیت شده است – بر اساس شرایط و ضوابط مسابقه، هوش مصنوعی واجد شرایط نیست. 

دوستم پرسید ناراحتی؟ گفتم نه، اگر فکر می‌کنند هوش مصنوعی است، ایرادی ندارد. من حتی نمی‌دانم چطور با هوش مصنوعی عکس درست کنم! 

اییِن اندرسون، صاحب چاپگر Charing Cross Photo، می‌گوید اگرچه ممکن است در رقابت‌های آینده در نهایت نیاز به استقبال از هوش مصنوعی ایجاد شود، اما این یک رویداد اجتماعی است که هنوز هوش مصنوعی را نپذیرفته است. فکر می‌کنم در مقطعی باید بخشی را هم به هوش مصنوعی اختصاص دهیم… اما چون اطلاعات کافی در مورد آن نداریم و هنوز به نوعی سنت‌گرا هستیم، قضاوت در مورد آن دشوار خواهد بود.

2

عکس دیگری که در همان صحنه گرفته شد

او می‌گوید وقتی این عکس به دستمان رسید، همه آن را دوست داشتیم، بعد من گفتم صبر کنید، کمی شبیه هوش مصنوعی به نظر می‌رسد. سپس همه شروع به صحبت در مورد آن کردیم و خوب پیش رفتیم و چون نمی‌توانیم مطمئن باشیم حدس ما درست هست یا نیست، یعنی بر اساس مشکوک بودن، نمی‌توانیم اجازه ورود آن را به مسابقه بدهیم. 

«این مورد به ما فرصتی داد که تاکید کنیم این مسابقه مربوط به عکس گرفتن از خود و حضور در محیط است.» 

اندرسون می‌گوید به ابرداده روی تصویر نگاه کرده است، اما قادر به تشخیص نبوده که هوش مصنوعی در کار است یا خیر. 

دکتر پاتریک هاچینگز کاربرد خلاقانه هوش مصنوعی را در دانشگاه موناش مطالعه کرده و حالا رئیس هوش مصنوعی در پلتفرم موسیقی مولد Aimi است. او می‌گوید قبلاً تشخیص اینکه از هوش مصنوعی روی عکس استفاده شده آسان‌تر بود – درست در آوردن موها و چشم‌ها سخت است، اما این فناوری حالا به قدری پیشرفت کرده که تشخیص آن را از تصاویر واقعی دشوار کرده است. 

او می‌گوید: «معمولاً اینطور به نظر می‌رسد که تصاویر پردازش دیجیتالی شدند، اما بسیاری از عکس‌ها یا توسط خود دوربین یا یک فرد از طریق فتوشاپ، پردازش دیجیتالی شدند.» دکتر هاچینگز می‌افزاید مردم می‌توانند برای تغییر ابرداده و پنهان کردن عناصر هوش مصنوعی از نرم‌افزار کمک بگیرند. 

دوهرتی دیگر امیدی به گرفتن جایزه ۵۰۰ دلاری ندارد. مسابقه عکاسی مد Charing Cross Photo به پایان رسید و او از این مسابقه حذف شد اما امید دارد در دور بعدی مسابقات شرکت کند حتی اگر موضوع مسابقه معماری باشد. 

دوهرتی می‌گوید: «آن‌ها گفتند من مجبور نیستم هزینه ورود بپردازم، بنابراین احتمالاً این کار را خواهم کرد - فقط برای سرگرمی».

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید