(عکس) ماشین جدید ایران خودرو که از دیروز ستاره فضای مجازی شده
در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که همچنان در حال برگزاری است، ایران خودرو در کنار معرفی تارای برقی، از ری را برقی نیز رونمایی کرد. ری را در حال حاضر، پرچمدار و مهمترین محصول ایران خودرو به حساب میآید و این شرکت تمام تلاش خود را میکند تا حضور موفقی در سگمنت کراساوورها داشته باشد.
کمتر علاقهمند خودرویی پیدا میشود که از دیروز داستان «ریرا»ی برقی ایرانخودرو را در فضای مجازی نخوانده باشد اما بیش از داستان اگزوز درباره این خودرو چه میدانیم؟
متناسب با تغییرات روز صنعت خودروی جهان و همچنین واردات خودروهای برقی و هیبریدی به ایران، ایران خودرو و سایر خودروسازان در صدد معرفی و تولید خودروهای برقی خود هستند. یکی از دستاوردهای ایران خودرو در زمینه ماشینهای برقی، معرفی مدل الکتریکی ری را است.
در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که همچنان در حال برگزاری است، ایران خودرو در کنار معرفی تارای برقی، از ری را برقی نیز رونمایی کرد. ری را در حال حاضر، پرچمدار و مهمترین محصول ایران خودرو به حساب میآید و این شرکت تمام تلاش خود را میکند تا حضور موفقی در سگمنت کراساوورها داشته باشد.
ریرا یا پروژه K۱۲۵، بر مبنای پلتفرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ ساخته و طراحی شده است. پژو ۲۰۰۸ فقط در نسل اول در بازار ایران حضور داشت، اما اینکه ایرانخودرو چگونه پلتفرم نسل دوم را که هیچ وقت وارد ایران نشد، خریداری، و بر مبنای آن خودرو طراحی کرده، خود جای سئوال است. علاوهبر تفاوت قوای محرکه این مدل با ری را بنزینی، از لحاظ ظاهری هم اختلافاتی بین این دو مدل وجود دارد.
در سراسر خودرو، تریم رنگی آبی دیده میشود که نشان دهنده برقی بودن ری را است. در نمای جلو، قسمت جلوپنجره به شکل نسبتا خوبی بسته طراحی شده و تناسب خوبی با سایر اجزا دارد.
قسمت عقب آن به جز اضافه شدن نوشته EV به گوشه سمت چپ، تغییر دیگری نکرده است. نکتهای باعث ایجاد حواشی بسیاری شده، مربوط به دیفیوزر خودرو در این قسمت است. در خودروهای برقی هیچ اثری از اگزوز وجود ندارد، اما اینکه در ری رای برقی، هنوز سر اگزوزها برداشته نشدند، خود جای تعجب دارد.
اگر هم ایران خودرو به جهت اسپرت بودن ری را این کار را کرده، باز هم عجیب است، چرا که هیچ خودروسازی در جهان برای حفظ اسپرت بودن خودروی برقی خود، سر اگزوزها را حذف نکرده است!
البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که این خودرو نسخه آزمایشی پیش از تولید بوده و نباید به منزله مدل نهایی به آن نگاه کرد.
در نمای داخلی، همان عناصر آبی و سفید که یادآور برقی بودن ری را است، وجود دارد. امیدواریم که این تریم رنگی در نسخه تولیدی هم وجود داشته باشد، چرا که ظاهر جذاب و شکیلی به کابین ری را داده است.
امکانات ری را برقی نسبت به مدل بنزینی تفاوتی نخواهد داشت. سنسور نور و باران، چهار کیسه هوا، سانروف، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تهویه اتوماتیک، استارت دکمهای، دنده پشت فرمان، شارژر بی سیم تلفن همراه، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، گرمکن و تنظیم برقی صندلیهای جلو، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، تنظیم حالت رانندگی، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی و... از جمله امکانات حاضر در این خودرو هستند. البته امیدواریم که در آینده از این سطح از امکانات کاسته نشود.
در نسخه برقی ری را از پیشرانه برقی با توان ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۰۰ نیوتن متر استفاده شده است. ظرفیت باتریهای این خودرو ۵۳ کیلووات ساعت اعلام شده که با شارژرهای خانگی به مدت زمان ۱۰ ساعت به طور کامل شارژ میشوند.
یکی از موضوعات مهم در تمامی خودروهای برقی میزان پیمایش این خودروها با یکبار شارژ است. ری را برقی بر اساس استاندارد NEDC میتواند ۴۲۰ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند که عدد قابل قبولی برای این خودرو به حساب میآید.
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این عدد و ارقامها بر اساس شرایط استاندارد اعلام میشوند و مسلما میزان پیمایش این خودرو در واقعیت، کمتر از عدد اعلام شده خواهد بود.
منبع: خبرآنلاین