(تصاویر) لکسوس LX ؛ مروری بر نسل های اعلیحضرت ژاپنی
لکسوس LX در اصل نسخهای لوکس از تویوتا لندکروزر محسوب می شود. این SUV ژاپنی در بیش تر نقاط جهان طرفداران زیادی داشته است.
لکسوس برندی است که در واقع زیرشاخه لوکس ساز تویوتا ژاپن بوده و تاکنون محصولات مختلفی را بر پایه پلتفرم خودروهای تویوتا ساخته است. سال ۱۹۸۹ بود که آقای ایجی تویودا در آمریکا برند جدیدی معرفی کرد و آن را به عنوان زیرشاخه تویوتا با نام لکسوس پرزنت کرد. بنابراین اکنون مانند بسیاری از شرکت های مطرح خودروسازی که یک زیرشاخه لوکس دارند تویوتا هم همین گونه گام برداشت. لکسوس اکنون جزو ۱۰ برند برتر خودروساز ژاپنی در سراسر دنیا بوده و در بازارهایی همچون ایالات متحده آمریکا از محصولات تویوتا نیز گاه پرفروش تر است.
لکسوس از همان ابتدای تولد علاوه بر ساخت مدل های مختلف در سگمنت هایی مانند سدان، قصد ورود به بازار شاسی بلندها را هم داشت، چراکه می دانست بازار شاسی بلندهای لوکس هم طرفداران بسیاری دارد و در صورت ساخت محصولی جذاب در این کلاس خودرویی می توان سهم فروش بالایی در آن داشت. گزینه مناسبی که لکسوس بتواند خودرویی در شأن برندش تولید کند تویوتا لندکروز ی بود که در همان سال های ابتدایی فعالیت لکسوس نسل چهارمش را در اوج محبوبیت تجربه می کرد.
لکسوس LX450، نسل اول
لکسوس LX450 نام اولین نسل اعلیحضرت ژاپنی داستان ما بود که در سال ۱۹۹۶ رونمایی شد. این نسل کاملاً براساس تویوتا لندکروز سری ۸۰ یا همان J80 ساخته شده است و حتا از نظر شکل و ظاهر هم همان خودرو بود منتها کمی لوکستر و البته با قیمتی بالاتر. لکسوس LX450 همان طور که گفتیم از نظر ظاهری با برادر دیگرش (لندکروز سری ۸۰) تفاوت چندانی نداشت و تنها تفاوت بین آن ها جلوپنجره و نشان برندها بود.
لکسوس LX450 در بخش فنی نیز تفاوتی با لندکروز J80 نداشت و از همان اسپک فنی بهره می برد. پیشرانه معروف تویوتا (۱FE) که یک قلب تپنده ۶ سیلندر ۴.۵ لیتری تنفس طبیعی بود در کنار گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک، بر روی نسل اول لکسوس LX به کار رفته بود. در بخش کابین اما استفاده از قطعات دکوراتیو چوبی و همچنین کیفیت بالاتر متریال به کاررفته در قسمت های مختلف اتاق تمایز این خودرو با لندکروز بود.
لکسوس LX450 با این که از نظر کیفیت و متریال داخلی از تویوتا لندکروز سری ۸۰ خودرویی بسیار باکیفیت تر بود و سطح بالاتری داشت، اما واقعاً نتوانست چندان غوغایی در بازار به پا کند. این نسل در بازهای تقریباً دو ساله روی خط تولید بود و سرانجام در سال ۱۹۹۸ با عرضه نسل بادی لندکروز و به دنبال آن تولد نسل جدید LX تولیدش متوقف شد. بیش ترین عرضه لکسوس LX450 در بازار آمریکای شمالی و البته خاورمیانه بود.
لکسوس LX470، نسل دوم
نسل دوم لکسوس LX سرانجام با ورود لندکروز اتاق ۱۰۰ معروف به بازار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد. این نسل با کد اتاق LX470 شناخته می شد و حالا لکسوس توانسته بود با تجربه بیش تری شاسی بلند لوکس فول سایز خود را روانه بازارها کند. اشاره کردیم که این نسل هم همچنان براساس لندکروز سری ۱۰۰ تولید می شد و به همین دلیل تولید آن تا سال ۲۰۰۷ ادامه یافت.
لکسوس LX470 از نظر طراحی ظاهری در نمای جلو نسبت به اتاق ۱۰۰ طراحی نسبتاً متفاوت تری داشت، اما در دیگر نماها خصوصاً عقب با نادیده گرفتن نشان لکسوس آن را با یک لندکروز سری ۱۰۰ اشتباه خواهید گرفت. در بخش کابین نیز همچنان شباهت ها میان این دو خودرو در اوج خود بوده است، اما باز در برخی موارد مانند قطعات دکوراتیو کابین و داشبورد، لکسوس LX470 لوکس تر از همتای تویوتا یی خود است.
این نسل لکسوس در بخش فنی برخلاف اتاق ۱۰۰ لندکروز تنها به قلب تپنده ۸ سیلندر تویوتا که با کد ۲UZ شناخته می شود مجهز شده بود. این پیشرانه در کنار تکنولوژی بهروزتر نسبت به قبل هم قدرت بسیار خوبی داشت و هم عمر بالایی که سبب شد ماندگاری خوبی داشته باشد. لکسوس LX470 با دو گیربکس ۴ یا ۵ سرعته اتوماتیک عرضه شد و خبری از گیربکس دستی در بسیاری از نسخه های رایج آن نبود. این نسخه نسبت به نسل قبل توانست به فروش بهتری دست پیدا کند و لکسوس را امیدوار کرد به ادامه روند تولیدش!
لکسوس LX570، نسل سوم
لکسوس LX570 سومین نسل و در واقع پرطرفدارترین نسل لکسوس LX بود که در ایران هم با این که با تعداد کمی وارد شد، اما بسیار محبوب شد و حتا به آن لقب اعلیحضرت را دادند. LX570 لکسوس نیز مانند نسل های قبل براساس پلتفرم لندکروز آن هم اتاق ۲۰۰ آن توسعه یافت و فیس لیفت های مختلفی را تا آخر کار تجربه کرد. البته این که تعداد محدودی از این شاسی بلند لوکس وارد ایران شد به دلیل قوانین عجیب واردات خودرو در آن سال ها بود که سبب شد این خودرو را تنها با مدل های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ داشته باشیم.
لکسوس LX570 از نظر طراحی ظاهری بسیار جذاب و لوکس تر از همتای تویوتا یی خود بود و همین ظاهر چشم نوازش دل بسیاری را ربود! در بخش کابین نیز همچنان مانند قبل لاکچری بودن LX570 بیش تر از لندکروز اتاق ۲۰۰ بود و مانند نسخه های پیشین قطعات دکوراتیو چوبی زیادی را در آن شاهدیم. از نظر آپشن نیز مطابق انتظار لکسوس LX570 به امکانات بیش تری نسبت به اتاق ۲۰۰ مجهز شده بود که شاخص ترین آن قابلیت کرال کنترل بود، که در آن سال ها بسیار سر زبان ها افتاد و البته الحق والانصاف آپشن کاربری هم برای آفرودبازها بود.
لکسوس LX570 در بخش فنی نیز کاملاً مشابه لندکروز اتاق ۲۰۰ بود و با مشخصات مختلفی به تولید رسید. قوی ترین نسخه آن به پیشرانه V8 معروف تویوتا مجهز شده بود که قدرتی حدود ۳۸۳ اسب بخار و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور را تولید می کرد. این نمونه به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده است و طبق معمول خبری از گیربکس دستی در آن نبود. البته این محبوبیت LX570 تنها در کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه یافت و در سال های پایانی در بازار آمریکا به شدت افت فروش داشت!
لکسوس LX600، نسل چهارم
لکسوس LX600 پس از گذشت مدتی کوتاه از رونمایی لندکروزر جدید یعنی همان اتاق ۳۰۰ ابتدا در ژاپن و سپس در دیگر کشورها رونمایی و عرضه شد. همچنان مانند قبل، این نسل نیز نسخه لوکس تری از لندکروز بود که در سال ۲۰۲۱ پا به جاده ها گذاشت. LX600 توسط لکسوس در حالی در بسیاری از بازارها عرضه شد تا روند رو به رشدی را برای این برند ژاپنی دوباره رقم زده و سهم قابل توجهی را همچنان برای لکسوس در این سگمنت داشته باشد.
لکسوس LX600 از نظر ظاهری در اوج زیبایی خود است و واقعاً به بلوغ رسیده است؛ ظاهری بسیار خشن و جسورانه نسبت به اتاق ۳۰۰ البته با حفظ استایل لوکس خود! داخل کابین هم اوضاع به همان شکل بیرونی ادامه دار بوده و لکسوس نهایت تجمل گرایی خود را درون کابین به کار برده است. البته که خبری از ترند روز طراحی دنیا در کابین این خودرو نیست، اما کیفیت بسیار بالای متریال به همراه آپشن های فراوان سبب می شود LX600 یک آفرودر لوکس محسوب شود.
لکسوس LX600 همچنان مانند نسل های قبلی در بخش فنی مشابه لندکروز همدوره خود است و از این نظر تفاوتی ندارد. LX600 در این بخش دچار یک جهش و تغییر بزرگ شد آن هم این که بالاخره قلب تپنده آن مجهز به سیستم توربوشارژ گردید. پیشرانه V6 توربو شارژ تویوتا جایگزین قلب تپنده ۸ سیلندر معروفی شد که طرفداران بسیاری داشت، اما چارهای جز این نبود. این قوای فنی برای LX600 حداکثر قدرت ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور را در پی دارد.
منبع: اسب بخار