راز کوچولوی کثیف تسلا
۱۱ ایالت آمریکا خودروسازان را ملزم کردهاند تا درصدی از فروش خود را تا سال ۲۰۲۵ به خودروهایی با آلایندگی صفر اختصاص دهند. چنانچه خودشان قادر به تولید این خودروها نیستند، میبایست هزینه تولید این خودروها را به شرکتهایی پرداخت کنند که میتوانند این خودروها را تولید کنند.
به گزارش فرادید به نقل از سیانان ، ۱۱ ایالت آمریکا خودروسازان را ملزم کردهاند تا درصدی از فروش خود را تا سال ۲۰۲۵ به خودروهایی با آلایندگی صفر اختصاص دهند. چنانچه خودشان قادر به تولید این خودروها نیستند، میبایست هزینه تولید این خودروها را به شرکتهایی پرداخت کنند که میتوانند این خودروها را تولید کنند. درواقع آنها از شرکتهایی که تولیدکننده خودروهایی با آلایندگی صفر هستند اعتبارات تنظیمی خریداری میکنند. یکی از این شرکتها، شرکت خودروسازی تسلاست که منحصراً خودروی برقی تولید میکند.
این تجارتی پرسود برای تسلاست و طی ۵سال اخیر رقمی در حدود ۳.۳ میلیارد دلار را نصیب این شرکت کرده است؛ گفتنی است نیمی از این درآمد فقط در سال ۲۰۲۰ به حساب این شرکت واریز شده است.
تسلا سال گذشته ۱.۶میلیارد دلار از محل فروش اعتبارات تنظیمی به دست آورد که بسیار بیشتر از درآمد ناخالص این شرکت با رقم ۷۲۱میلیون دلار بود. این به این معنی است که اگر تسلا میخواست روی فروش محصولاتش حساب کند در سال ۲۰۲۰ دچار ضرر مالی شده بود.
گوردون جانسون، یکی از سهامداران بزرگ شرکت تسلا و موسسه تحقیقاتی جیالجِی، میگوید: «فروش خودرو برای این بچهها مایه ضرر است. آنها از طریق فروش اعتبارات تنظیمی به چنین پول هنگفتی دست پیدا کردهاند.»
رؤسای اجرایی ارشد تسلا قبول دارند که شرکتشان نمیتواند برای مدت طولانی روی این منبع درآمدی حساب کند. مقام ارشد مالی تسلا، زاخاری کِرکهورن، میگوید: «این بخش به شدت پیشبینیناپذیر است. فروش اعتبار تنظیمی دیگر نمیتواند برای همیشه بخشی از تجارت باشد و ما هم قصد نداریم که کسبوکارمان را روی آن حوزه متمرکز کنیم.»
تسلا میگوید مانند سایر شرکتها منابع درآمدی متعددی دارد و با حساب کردن روی آنها لازم نیست که به فروش اعتبارات تنظیمی متکی باشد. درآمد خالص این شرکت با کسر غرامت مبتنی بر سهام که رقمی معادل ۱.۷میلیارد دلار بود، ۲.۵میلیارد دلار اعلام شد.
درآمد حاصل از خودروسازی این شرکت بدونِ احتساب فروش اعتبارات تنظیمی رقمی معادل ۵.۴میلیارد دلار بود و جریان نقدینگی این شرکت نسبت به سال قبل از آن ۱۵۸درصد رشد داشت و به ۲.۸میلیارد دلار رسید. ایندرحالی بود که تسلا در سال ۲۰۱۸ در آستانه ورشکستگی قرار داشت.
حامیان تسلا میگویند که تسلا بعد از سالها خسارت مالی در بسیاری از این حوزهها در حال کسب درآمدهای کلان است.
جین مانستر، شریک تجاری شرکت لوپ ونچرس و یکی از تحلیلگران ارشد حوزه تکنولوژی، میگوید: «بحث بین هوادارن و مظنونینِ شرکت تسلا به یک «جنگ مذهبی» تبدیل شده است. آنها درباره دو چیز متفاوت بحث میکنند. آنها هرگز به توافق نخواهند رسید.»
مانستر باور دارد که منتقدان شرکت تسلا زیادازحد بر فروش اعتبارات توسط این شرکت و اینکه درآمد حاصل از فروش اعتبارات از درآمد خالص این شرکت فراتر رفته، متمرکز شدهاند. او میگوید این شرکت خودروسازی در حال کسب موفقیتهای مالی است و بهترین شاخص آن نیز حاشیه سود ناخالص آن بعد از کسر درآمدی است که از طریق فروش اعتبارات به دست آورده است.
آینده تسلا
ارزش سهام تسلا اکنون با سهام ۱۲خودروساز بزرگ که به صورت شرکت ادغامشده بیش از ۹۰درصد از خوردوهای جهان را تأمین میکنند، برابری میکند. آنچه اکنون شرکت تسلا از آن برخوردار است، اما سایر خودروسازان فاقد آن هستند، رشد سریع تسلاست. هفته گذشته این شرکت رشد ۵۰درصدی فروش سالانه را در سالهای پیشروی خود پیشبینی کرد و انتظار دارد که در سال ۲۰۲۱ بسیار بهتر از سایر خودروسازانی عمل کند که تلاش میکنند سطح فروش خود را به قبل از همهگیری برگردانند.
تسلا علیرغم سوددهی، والاستریت را ناامید کرده است
آینده صنعت خودروسازی به سمت تمام-برقی شدنِ خودروها پیش میرود که ۲علت برای آن متصور است: نخست نیاز به تولید خودروهایی که بر اساس قوانین سختگیرانه زیستمحیطی تولید شوند و دوم افزایش عطش جهانی برای خودروهای برقی آن هم به این دلایل که خودروهای برقی نیروی کارگر و قطعات کمتری نیاز دارند و هزینه ساخت آنها در مقایسه با ساخت خودروهای سنتی بنزینی بسیار کمتر است.
مانستر میگوید: «یکی از چیزهایی که اکثر مردم بر سر آن توافق دارند آن است که آینده خودرو در جهان، خودروی برقی است.»
درحالیکه تسلا هماکنون یکی از تولیدکنندگان برجسته خودروهای برقی است، اما تعداد سازندگان خودروهای برقی در حال افزایش است و تسلا با رقابتی سنگین مواجه شده است. شرکت فولکسواگن در فروش خودروهای برقی در اروپا گوی سبقت را از تسلا ربوده است. جنرال موتور هفته گذشته ابراز امیدواری کرد که تا سال ۲۰۳۵ به طور کامل به سمت تولید خودروهایی با آلایندگی صفر تغییر مسیر خواهد داد.