۱۰ روش دوستیابی در محل کار حتی برای درون گراها
برای بعضیها، دوست یابی آسان نیست. یعنی اجتماعی بودن برایشان ساده نیست. بعضی از ما بیشتر درونگرا هستیم تا برونگرا. بیشتر درونگراها “عادت کردهاند” در دنیای دیگری زندگی کنند ولی باید گاهیاوقات کمی هم به دنیای بیرونشان بروند تا همرنگ دیگران شوند.
کد خبر :
۱۶۵۲۱
بازدید :
۲۱۴۵
برای بعضیها، دوست یابی آسان نیست. یعنی اجتماعی بودن برایشان ساده نیست. بعضی از ما بیشتر درونگرا هستیم تا برونگرا. بیشتر درونگراها "عادت کردهاند" در دنیای دیگری زندگی کنند ولی باید گاهیاوقات کمی هم به دنیای بیرونشان بروند تا همرنگ دیگران شوند.
چه در یک شرکت بزرگ کار کنید چه در یک شرکت نوبنیاد کوچک، این موضوع صدق میکند. دوستیابی در محل کار میتواند ترسناک به نظر بیاید چون همه کار میکنند تا روسایشان را تحت تاثیر قرار دهند و همچنین باعث موفقیت بیشتر شرکت شوند. چه در یک دفتر صمیمی باشید که همه سالها است با هم دوست بودهاند و چه خجالتیتر از حد معمول باشید، گامهای زیر به صمیمی شدن با همکارانتان کمک میکند.
در ادامه ۱۰ روش برای درون گراهای گوشه گیر آمده است که می توانند به سرعت در دوست یابی در محل کار موفق باشند.
۱. اول سلام کنید.
این یک راه ساده است، اما بیشتر اوقات مردم فراموش میکنند (یا میترسند) انجامش دهند. اغلب تنها کاری که واقعا باید برای باز کردن باب مراوده و دوست شدن انجام دهید، یک دست دادن ساده است. فقط کافی است با گفتن یک "سلام" یا "خداحافظ" شروع کنید و بعد میبینید که همکارتان بار بعدی همین کار را با روی باز انجام میدهد.
۲. پیامک گروهی بفرستید.
چه همکارانتان به فناوری روز وارد باشند چه نباشند، ما در دورهای زندگی میکنیم که همه از ایمیل و پیامک استفاده میکنند. باعث تأسف است که دورهی مکالمات تلفنی به سر آمده باشد، اما زندگی همین است. باید سعی کنید با فرستادن پیامک با بقیه همراه شوید. اگر راجع به موضوعات کاری در طول روز با بقیه چت کنید، فرستادن یک پیامک گروهی در پایان روز کاری منطقی خواهد بود.
۳. دربارهی خودشان بپرسید.
بپرسید کارها چطور پیش میرود، چه مدت آنجا کار کردهاند و پرسشهایی از این دست که راه صحبت را باز میکند. مردم عاشق صحبت دربارهی خودشان هستند و به احتمال ۹۰% همینها را هم از شما خواهند پرسید. بعد میبینید که دوست دارید از تجارب خودتان صحبت کنید و چند دقیقهای هست از لاک درونی خودتان بیرون آمدهاید.
۴. آنها را به دوستان صفحات اجتماعیتان اضافه کنید.
یکی از نخستین گامهای دوستیابی دانستن علائق دیگران است. رسانههای اجتماعی این کار را سادهتر از قبل کردهاند. همکارتان را به فیسبوک و توئیترتان دعوت کنید و پیگیر مطالبی که میگذارد باشید. از نوشتن دیدگاه یا حتی به اشتراک گذاشتن مطالبشان نترسید. با او دربارهی عکسی که در صفحهاش دیدهاید صحبت کنید و میبینید که بلافاصله ارتباط برقرار میشود.
۵. اعتماد به نفس داشته باشید.
مردم میفهمند چه زمانی عصبی هستید و اغلب این را دوست ندارند. زمانی که راحت نیستید، آنها هم نخواهند بود. زمانی که با هم صحبت میکنید، ارتباط چشمی برقرار کنید. این راهی است تا دیگران بفهمند "جای دیگری نیستید" و به همین خاطر باعث کسل شدن یا ترساندن آنها نمیشوید. با اینها به همکارانتان نشان میدهید مورد توجهتان هستند و دوستشان دارید. با این کار آنها بیشتر دوستتان خواهند داشت و اعتماد به نفستان بالا میرود.
۶. دنبال چیزهای مشترک باشید.
اگر بدانید با هر کسی دربارهی چه چیزی صحبت کنید، مکالمه راحتتر پیش میرود. چیزهای مشترک، پایه و اساسی محکمی برای دوستی میسازند. علائق مشترک میتواند حتی شما را نسبت به مسائل کاری مشتاقتر کند. با یکدیگر بهتر کار میکنید و به همین خاطر در شغلتان پیشرفت خواهید کرد.
۷. به دورهمیهای کاری بروید.
برای گروه کارکنان خیلی غیرمعمول نیست اگر در آخر هفته در یک کافی شاپ یا رستوران دور هم جمع شوند. بعضی شرکتها کارمندانشان را به تماشای فیلم تشویق میکنند. حتما به چندتا از این دور همیها بروید. شاید شبیه کار کردن در محیط کار باشد فقط هیچ کس به آن جدیت زمان کار نیست.
۸.کمک بخواهید.
هر کسی نقطه ضعفی دارد حتی شما. اگر به جای پنهانکردن این نقاط ضعف، آنها را به دیگران نشان دهید و از آنان کمک بخواهید، معمولا بیشتر به شما احترام خواهند گذاشت. این کار موجب برقراری ارتباط میشود و وجه دیگری از شخصیتتان را نمایش میدهد.
۹. خود را با دیگران مقایسه نکنید.
کار خود در شرکت را با آنچه از همکارانتان میبینید مقایسه نکنید، به خاطر داشته باشید این یک تیم است و هر کس با دیگری متفاوت است و مهارتهای خودش را دارد. همچنین نگران "قدکوتاهی" یا "بلندقدی" یا "بیمویی"تان نباشید. اگر کسی صرفا به خاطر همین دلایل نخواهد با شما دوست شود، ارزش دوستی را ندارد.
۱۰. از طرد شدن نترسید.
پدرم همیشه میگفت: "در برخورد با مردم، بعضیها همان لحظهی اول از تو خوششان میآید. بعضیها هم بلافاصه تصمیم میگیرند دوستت نداشته باشند. کار چندانی از دستت برنمیآید." همیشه حق با او بود. به دلایلی بعضیها هرگز از شما خوششان نخواهد آمد. زندگی همین است. اگر کسی نمیخواهد دوستت باشد، دنیا که به آخر نمیرسد. مردم زیادی هر روز در همه جاطرد میشوند اما اگر به همین خاطر وارد اجتماع نشوید و دوباره سعی نکنید، فقط به خودتان لطمه زدهاید.
برای بعضی از ما دوستیابی در محل کار سختتر از انجام کاری است که برایش استخدام شدهایم. حتی اگر فکر میکنید بدون توجه دوستان میتوانید بهتر کار کنید، باید بدانید شغلتان بدون آنها دلتنگکننده و کسالتبار میشود. با چه کسی دربارهی برنامهی تلویزیونی مورد علاقهتان یا عصبانیتتان از ماموریتهای کاری حرف میزنید؟ پس قبل از هر کاری، به بغل دستیتان رو کنید و بگویید "سلام".
نویسنده: جان بویتنات
ترجمه: سایت کسب و کار بازده
چه در یک شرکت بزرگ کار کنید چه در یک شرکت نوبنیاد کوچک، این موضوع صدق میکند. دوستیابی در محل کار میتواند ترسناک به نظر بیاید چون همه کار میکنند تا روسایشان را تحت تاثیر قرار دهند و همچنین باعث موفقیت بیشتر شرکت شوند. چه در یک دفتر صمیمی باشید که همه سالها است با هم دوست بودهاند و چه خجالتیتر از حد معمول باشید، گامهای زیر به صمیمی شدن با همکارانتان کمک میکند.
در ادامه ۱۰ روش برای درون گراهای گوشه گیر آمده است که می توانند به سرعت در دوست یابی در محل کار موفق باشند.
۱. اول سلام کنید.
این یک راه ساده است، اما بیشتر اوقات مردم فراموش میکنند (یا میترسند) انجامش دهند. اغلب تنها کاری که واقعا باید برای باز کردن باب مراوده و دوست شدن انجام دهید، یک دست دادن ساده است. فقط کافی است با گفتن یک "سلام" یا "خداحافظ" شروع کنید و بعد میبینید که همکارتان بار بعدی همین کار را با روی باز انجام میدهد.
۲. پیامک گروهی بفرستید.
چه همکارانتان به فناوری روز وارد باشند چه نباشند، ما در دورهای زندگی میکنیم که همه از ایمیل و پیامک استفاده میکنند. باعث تأسف است که دورهی مکالمات تلفنی به سر آمده باشد، اما زندگی همین است. باید سعی کنید با فرستادن پیامک با بقیه همراه شوید. اگر راجع به موضوعات کاری در طول روز با بقیه چت کنید، فرستادن یک پیامک گروهی در پایان روز کاری منطقی خواهد بود.
۳. دربارهی خودشان بپرسید.
بپرسید کارها چطور پیش میرود، چه مدت آنجا کار کردهاند و پرسشهایی از این دست که راه صحبت را باز میکند. مردم عاشق صحبت دربارهی خودشان هستند و به احتمال ۹۰% همینها را هم از شما خواهند پرسید. بعد میبینید که دوست دارید از تجارب خودتان صحبت کنید و چند دقیقهای هست از لاک درونی خودتان بیرون آمدهاید.
۴. آنها را به دوستان صفحات اجتماعیتان اضافه کنید.
یکی از نخستین گامهای دوستیابی دانستن علائق دیگران است. رسانههای اجتماعی این کار را سادهتر از قبل کردهاند. همکارتان را به فیسبوک و توئیترتان دعوت کنید و پیگیر مطالبی که میگذارد باشید. از نوشتن دیدگاه یا حتی به اشتراک گذاشتن مطالبشان نترسید. با او دربارهی عکسی که در صفحهاش دیدهاید صحبت کنید و میبینید که بلافاصله ارتباط برقرار میشود.
۵. اعتماد به نفس داشته باشید.
مردم میفهمند چه زمانی عصبی هستید و اغلب این را دوست ندارند. زمانی که راحت نیستید، آنها هم نخواهند بود. زمانی که با هم صحبت میکنید، ارتباط چشمی برقرار کنید. این راهی است تا دیگران بفهمند "جای دیگری نیستید" و به همین خاطر باعث کسل شدن یا ترساندن آنها نمیشوید. با اینها به همکارانتان نشان میدهید مورد توجهتان هستند و دوستشان دارید. با این کار آنها بیشتر دوستتان خواهند داشت و اعتماد به نفستان بالا میرود.
۶. دنبال چیزهای مشترک باشید.
اگر بدانید با هر کسی دربارهی چه چیزی صحبت کنید، مکالمه راحتتر پیش میرود. چیزهای مشترک، پایه و اساسی محکمی برای دوستی میسازند. علائق مشترک میتواند حتی شما را نسبت به مسائل کاری مشتاقتر کند. با یکدیگر بهتر کار میکنید و به همین خاطر در شغلتان پیشرفت خواهید کرد.
۷. به دورهمیهای کاری بروید.
برای گروه کارکنان خیلی غیرمعمول نیست اگر در آخر هفته در یک کافی شاپ یا رستوران دور هم جمع شوند. بعضی شرکتها کارمندانشان را به تماشای فیلم تشویق میکنند. حتما به چندتا از این دور همیها بروید. شاید شبیه کار کردن در محیط کار باشد فقط هیچ کس به آن جدیت زمان کار نیست.
۸.کمک بخواهید.
هر کسی نقطه ضعفی دارد حتی شما. اگر به جای پنهانکردن این نقاط ضعف، آنها را به دیگران نشان دهید و از آنان کمک بخواهید، معمولا بیشتر به شما احترام خواهند گذاشت. این کار موجب برقراری ارتباط میشود و وجه دیگری از شخصیتتان را نمایش میدهد.
۹. خود را با دیگران مقایسه نکنید.
کار خود در شرکت را با آنچه از همکارانتان میبینید مقایسه نکنید، به خاطر داشته باشید این یک تیم است و هر کس با دیگری متفاوت است و مهارتهای خودش را دارد. همچنین نگران "قدکوتاهی" یا "بلندقدی" یا "بیمویی"تان نباشید. اگر کسی صرفا به خاطر همین دلایل نخواهد با شما دوست شود، ارزش دوستی را ندارد.
۱۰. از طرد شدن نترسید.
پدرم همیشه میگفت: "در برخورد با مردم، بعضیها همان لحظهی اول از تو خوششان میآید. بعضیها هم بلافاصه تصمیم میگیرند دوستت نداشته باشند. کار چندانی از دستت برنمیآید." همیشه حق با او بود. به دلایلی بعضیها هرگز از شما خوششان نخواهد آمد. زندگی همین است. اگر کسی نمیخواهد دوستت باشد، دنیا که به آخر نمیرسد. مردم زیادی هر روز در همه جاطرد میشوند اما اگر به همین خاطر وارد اجتماع نشوید و دوباره سعی نکنید، فقط به خودتان لطمه زدهاید.
برای بعضی از ما دوستیابی در محل کار سختتر از انجام کاری است که برایش استخدام شدهایم. حتی اگر فکر میکنید بدون توجه دوستان میتوانید بهتر کار کنید، باید بدانید شغلتان بدون آنها دلتنگکننده و کسالتبار میشود. با چه کسی دربارهی برنامهی تلویزیونی مورد علاقهتان یا عصبانیتتان از ماموریتهای کاری حرف میزنید؟ پس قبل از هر کاری، به بغل دستیتان رو کنید و بگویید "سلام".
نویسنده: جان بویتنات
ترجمه: سایت کسب و کار بازده
۰