(عکس)ساخت ورزشگاه در ارتفاع 350 متری توسط عربستان برای میزبانی جام جهانی

(عکس)ساخت ورزشگاه در ارتفاع 350 متری توسط عربستان برای میزبانی جام جهانی

عربستان بیشتر از هر کشور دیگر در تاریخ فوتبال برای میزبانی جام جهانی هزینه خواهد کرد.

کد خبر : ۱۹۹۸۴۹
بازدید : ۶۸

عربستان سعودی از طرح خود برای ساخت ۱۱ ورزشگاه جدید در راه کسب امتیاز میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ خبر داده که یکی از این ورزشگاه‌ها در ارتفاع ۳۵۰ متری زمین در شهر در حال تأسیس نئوم ساخته می‌شود. این ورزشگاه مدرن در مرزهای شمال غربی شبه‌جزیره عربی بنا می‌شود و  تنها به وسیله آسانسورهای سریع‌السیر و وسایل نقلیه بدون راننده در دسترس تماشاگران فوتبال قرار می‌گیرد.

10

ورزشگاه مدرن نئوم  به عنوان بخشی از فرایند پیشرفت اقتصادی و خروج پادشاهی عربستان از وابستگی به نفت در سواحل خلیج عقبه (نزدیک مرز مصر و اردن) ساخته می‌شود و  از یکی از مسابقات مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۳۴ میزبانی می‌کند.

سعودی‌ها هیچ رقیبی در راه کسب میزبانی این رقابت‌ها ندارند و تا ضرب‌الاجل اکتبر فیفا برای ثبت طرح‌‌ها و نقشه‌ها فرصت‌ باقی مانده است. ۸ مورد از ۱۱ ورزشگاه جدید در ریاض، پایتخت عربستان ساخته می‌شود؛ از جمله ورزشگاه ۹۲ هزار و ۷۶۰ نفری ملک سلمان که از مسابقه افتتاحیه و دیدار نهایی جام میزبانی می‌کند.

11

این استادیوم بعد از ساخت به عنوان ورزشگاه اختصاصی تیم ملی عربستان به کار گرفته می‌شود. مسابقات جام جهانی علاوه بر ریاض و نئوم در شهرهای ابها، الخبر و جده برگزار می‌شود. این نخستین دوره جام جهانی فوتبال با حضور ۴۸ تیم در یک کشور خاص است و میزبان آن ۱۱ دسامبر سال جاری در کنگره فیفا به طور رسمی اعلام می‌شود. 

ساخت یک شهر مدرن

پروژه «لاین» به ساخت یک شهر بلند به طول ۱۷۰ کیلومتر و عرض تنها ۲۰۰ متر منجر می‌شود. با این حال فرآیند ساخت و ساز با سرعت مناسب پیش نمی‌رود و انتظار می‌رود تنها ۲.۴ کیلومتر آن تا سال ۲۰۳۰ به پایان برسد. طبق اسناد ارائه شده توسط سران ورزش سعودی، ورزشگاه نئوم به طور کلی با انرژی‌های تجدیدپذیر (باد و خورشید) اداره می‌شود.

توسعه جانبی عربستان مطابق اعلام دربار این کشور شامل گسترش فرودگاه‌ها هم می‌شود. فرودگاه ریاض در سال ۲۰۳۴ سالانه از صد میلیون مسافر پذیرایی خواهد کرد و نسبت به سال گذشته میلادی افزایش ۱۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. ظرفیت فرودگاه ابها از ۱.۵ میلیون نفر به ۸ میلیون نفر می‌رسد و این اتفاق در تمام شهرهای میزبان جام جهانی رخ می‌دهد.

12

سعودی‌ها همچنین قصد دارند خطوط ریلی و مسیرهای اتوبوس‌رانی را ارتقا دهند تا حمل‌ونقل در سراسر کشور به شکل سریع و بهینه انجام گیرد. عربستان به مجموع هزینه‌های میزبانی از جام جهانی اشاره نکرده اما به نظر می‌رسد پای صدها میلیارد دلار پول وسط است؛ به مراتب بیشتر از ۲۲۰ میلیارد دلار قطر در راه میزبانی از جام جهانی ۲۰۲۲. زمزمه‌هایی در مورد برگزاری مجدد جام جهانی در فصل پائیز یا زمستان شنیده می‌شود و باید دید تصمیم نهایی فیفا و برگزارکنندگان مسابقات با توجه به گرمای شدید هوا در صحرای عربستان چه خواهد بود.

فهرست کامل ورزشگاه‌ها

ریاض

ورزشگاه ۹۲ هزار و ۷۶۰ نفری ملک سلمان

ورزشگاه ۷۰ هزار و ۲۰۰ نفری ملک فهد 

ورزشگاه ۴۶ هزار و ۹۷۹ نفری محمد بن سلمان

ورزشگاه ۴۶ هزار و ۱۰ نفری مربع جدید

ورزشگاه ۴۶ هزار نفری روشن

ورزشگاه ۴۶ هزار و ۸۶۵ نفری شاهزاده فیصل بن فهد

ورزشگاه ۴۷ هزار و ۶۰ نفری ریاض جنوبی

ورزشگاه ۴۶ هزار و ۳۱۹ نفری دانشگاه ملک سعود

شهر جده

ورزشگاه ۵۸ هزار و ۴۳۲ نفری ملک عبدالله

ورزشگاه ۴۶ هزار و ۹۶ نفری ساحل قدیه 

ورزشگاه ۴۵ هزار و ۷۹۴ نفری توسعه مرکزی

ورزشگاه ۴۵ هزار و ۷۰۰ نفری شهر تجاری ملک عبدالله

الخبر

ورزشگاه ۴۶ هزار و ۹۶ نفری آرامکو

ابها

ورزشگاه ۴۵ هزار و ۴۲۸ نفری ملک خالد

نئوم

ورزشگاه ۴۶ هزار و ۱۰ نفری نئوم

ورزش‌شویی یا توسعه؟

عربستان سعودی از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۵ میلیارد پوند در حوزه ورزش سرمایه‌گذاری کرده. محمد بن سلمان، پسر و ولیعهد پادشاه سعودی ورزش را یک عنصر کلیدی در راه ایجاد تنوع اقتصادی و خروج آن از حالت تک‌محصولی دانست و به سرمایه‌گذاری جنون‌آمیز در ورزش‌های گوناگون دست زد.

مسابقات مهم فوتبال، فرمول یک، گلف، بوکس و هنرهای رزمی به میزبانی عربستان برگزار شد و صندوق سرمایه‌گذاری حاکمیتی این کشور ضمن راه‌اندازی مسابقات گلف LIV که تورهای جهانی این رشته را تحت تأثیر قرار داد، کنترل ۴ باشگاه بزرگ لیگ حرفه‌ای سعودی را در اختیار گرفت و سهام باشگاه نیوکاسل را خریداری کرد.

13

حاکمان وسیع‌ترین کشور خاورمیانه اما متهمند با سرمایه‌گذاری عمده در ورزش قصد دارند چهره سیاسی خود را «ورزش‌شویی» کنند و روی نقض حقوق بشر و مسائل انسانی دیگر در مرزهای عربستان سرپوش بگذارند. عربستان همواره به نقض حقوق بشر متهم بوده و قتل دلخراش جمال خاشقچی، خبرنگار مستقل در سال ۲۰۱۸ با واکنش‌های گسترده جهانی روبه‌رو شد.

به زعم رسانه‌های اروپایی، دربار سعودی با این اقدامات به دنبال سرپوش گذاشتن روی معضلاتی مانند بی‌احترامی به حقوق زنان، جرم‌انگاری و تبعیض علیه اقلیت‌های مختلف، محدود کردن آزادی بیان و عقیده و جنگ در یمن است. دولت این کشور هدف از سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش را چیزی جز  رشد اقتصادی، توسعه گردشگری و ایجاد روحیه فعالیت و نشاط در بین مردم نمی‌داند.

عبدالعزیز بن ترکی الفیصل آل سعود، وزیر ورزش عربستان پائیز گذشته در مصاحبه با BBC، ادعای ورزش‌شویی را کوتاه‌نظرانه دانسته بود: «هر کشوری می‌تواند رشد و پیشرفت کند و هیچ کشوری بی‌نقص نیست. ما این را می‌دانیم و مسابقات ورزشی به ما کمک می‌کند برای تحقق آینده‌ای بهتر برای همه، خود را اصلاح کنیم.» 

منبع: فوتبال 360

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید