(ویدئو) چرا توسعه اولین جت جنگنده بومی ترکیه با نام TF-X مهم است؟

(ویدئو) چرا توسعه اولین جت جنگنده بومی ترکیه با نام TF-X مهم است؟

تمل کوتیل، رئیس و مدیرعامل شرکت هوافضای ترکیه در گفتگو با خبرگزاری هوانوردی اینترنشنال (AIN) گفت: «ما به ملت خود قول داده ایم که این بهترین جنگنده در اروپا خواهد بود».

کد خبر : ۱۷۲۹۱۹
بازدید : ۵۶

در ژوئن ۲۰۱۹، صنایع هوافضای ترکیه (TAI) نمونه ای در مقیاس اصلی از جنگنده بومی TF – X خود را در نمایشگاه هوایی پاریس رونمایی کرد. نمونه اولیه TF – X که با نام برنامه “میلی موهاریپ اوجاک” (MMU) یا هواپیمای جنگنده ملی شناخته می شود، قطعه ای کلیدی برای استراتژی دفاع هوایی ترکیه است. تمل کوتیل، رئیس و مدیرعامل شرکت هوافضای ترکیه در گفتگو با خبرگزاری هوانوردی اینترنشنال (AIN) گفت: «ما به ملت خود قول داده ایم که این بهترین جنگنده در اروپا خواهد بود».

intro-1705370707_2_11zon

جنگنده ای که در ابتدا قرار بود اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۵ انجام دهد، در تازه ترین صحبت های کوتیل اعلام شد که ورود آن به خدمت در سال ۲۰۲۸ خواهد بود. در سال ۲۰۲۰، مجله Air Force Technology مدعی شد که TF – X به طور بالقوه می تواند به ترکیه در برآورده کردن نیازهای جنگی هوایی خود تا سال ۲۰۷۰ کمک کند. علاوه بر این، اعلام شده که شرکای بالقوه یا خریداران جت جنگنده TF – X شامل پاکستان، بنگلادش، اندونزی و قزاقستان هستند.

در نوامبر ۲۰۲۲، AA تصاویر اولیه TF – X را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، که جنگنده نسل پنجم ترکیه بوده و در آنکارا در حال ساخت است. در آن زمان، این ویدئو نشان داد که TF – X هنوز عملیاتی نشده است و هنوز موتور، باله های دمی و استابلایزر ندارد. به گفته AA، تست های زمینی برای این نمونه اولیه قرار بود در ۱۸ مارس ۲۰۲۳ انجام شود. با این حال، دو روز زودتر از آنچه انتظار می رفت، تصاویر جدید TF – X ظاهر شد که نشان دهنده نزدیک بودن آن به تکمیل بود. این جنگنده در ۱۶ مارس، آزمایش تاکسی خود را در باند فرودگاه آنکارا با موفقیت به پایان رساند. آنچه تاکنون در مورد آن می دانیم و دلیل اهمیت آن را مرور می کنیم.

5f402916de7c8

جت جنگنده TF – X چیست؟

TF – X یا TF Kaan یک هواپیمای جنگنده رزمی است که برای نیروی هوایی ترکیه ساخته شده است. انتظار می رود TF – X که برای جایگزینی ناوگان کنونی جنگنده های اف -۱۶ نیروی هوایی ترکیه طراحی شده است، از قابلیت های تهاجمی و پنهانکاری بالایی برخوردار باشد. وزن آن ۲۷،۲۱۵ کیلوگرم، طول آن ۱۲ متر و طول بال آن ۱۲ متر است.

در ابتدا، مجله Air Force Technology مدعی شد که یک سرمایه گذاری مشترک بین رولز رویس و گروه Kale به منظور توسعه موتور بومی شکل گرفته است. با این حال، این معامله به دلیل عدم قطعیت در انتقال فناوری به پیش نرفت. در دسامبر سال ۲۰۲۳، بلومبرگ گزارش داد که ترکیه به دنبال کسب مجوز از ایالات متحده برای ساخت موتورهای هوا فضای تحت لیسانس جنرال الکتریک (GE) برای هواپیماهای بومی خود است تا بتواند آن ها را با موتورهای تولید داخل جایگزین کند.

علاوه بر TF – X، TAI چندین شکل دیگر از فناوری جدید را نیز در مارس ۲۰۲۳ رونمایی کرد، از جمله هواپیمای بدون سرنشین پنهانکار Anka – ۳. دو روز بعد، هواپیمای مافوق صوت آموزشی Hürjet و یک هواپیمای حمله زمینی نیز توانستند اولین آزمایش های تاکسی خود را تکمیل کنند.

what-is-the-tf-x-fighter-jet-1705370707_3_11zon

چرا جت جنگنده TF – X اهمیت دارد؟

در همان سالی که ماکت TF – X منتشر شد، ترکیه از برنامه جنگنده تهاجمی مشترک اف -۳۵ (JSF) که از سال ۲۰۰۷ عضو آن بود، اخراج شد. پس از خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ ساخت روسیه توسط ترکیه، تحقیقات سال ۲۰۱۹ ادعا کردند که این امر نشان دهنده تغییر ژئوپلیتیک ترکیه به سمت روسیه و دور شدن از ایالات متحده است.

در سال ۲۰۲۳، سیستم دفاع هوایی و موشکی S-400 “Triumf” روسیه همچنان پیشرفته ترین قابلیت دفاعی روسیه است. با این حال، جای تعجب نیست که کاخ سفید بیانیه ای را منتشر کند که در آن مدعی شده “F – ۳۵ نمی تواند با یک پلتفرم جمع آوری اطلاعات روسیه که برای آگاهی از قابلیت های پیشرفته آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت، هم زیستی کند”.

0x0-3-1024x576_1_11zon

در اقدامی که به ادعای خبرگزاری دیفنس نیوز نیم میلیارد دلار برای ایالات متحده هزینه داشت، چندین پیمانکار ترکیه ای تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفتند. با این حال، در مقاله ای ازSage Publications آمده است که مشارکت ترکیه در برنامه اف -۳۵ به این کشور اجازه داده است تا تجربه کافی را بدست بیاورد تا بتواند به ساخت یک هواپیمای جنگی “کاملاً بومی” بپردازد.

اخیراً کشورهایی مانند هند که در سال ۲۰۱۸ نیز سیستم S – ۴۰۰ را از روسیه خریداری کردند، به سمت ساخت ناوگان کاملاً بومی حرکت کرده اند. با محیط های سیاسی و جنگی پیچیده، ساخت زنجیره های تامین مستقل برای هواپیماهای نظامی برای کشورهایی که توانایی انجام این کار را دارند، دور از ذهن نیست.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید