(عکس) بهترین فیلم های ترانه علیدوستی؛ از شهر زیبا تا فروشنده
در این مقاله نگاهی داشتهایم به بهترین فیلمهای ترانه علیدوستی. از فیلمهای قدیمی او تا آخرین فعالیتهایش.
ترانه علیدوستی متولد سال ۱۳۶۲ در ایران است. او بازیگری را با رسول صدرعاملی و با فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم، آغاز کرد. او برای این فیلم اولین جایزهی کارنامهی کاریاش را برد. ترانه علیدوستی از نسل بازیگرانی است که نگاهی تجاری به سینما ندارند و میتوان از نوع نقشهایی که انتخاب میکند، این موضوع را فهمید. او تاکنون نامزد جوایز بسیاری در جشنواره فیلم فجر شده است. علیدوستی همچنین در جشنوارههای خارجی نیز برای بازی در فیلمهای پذیرایی ساده و من ترانه ۱۵ سال دارم، جوایزی را کسب کرده است.
علیدوستی همچنین در تعدادی از جشنوارههای خارجی بهعنوان داور فعالیت کرده است. این بازیگر جز از آن دسته از بازیگران جریانساز در سینمای ایران است. او معمولا در نقش زنان آوانگارد ظاهر میشود، آنهایی که جهان مردانه را برنمیتابند و نمیتوانند در تنگنای یک جهان سنتی زندگی کنند. ترانه علیدوستی رویکردی فمنیستی دارد. او در سالهای اخیر و بخاطر همبستگی با زنان ممنوعالکار شد.
۱۵. فیلم اورکا
- کارگردان: سحر مصیبی
- نویسنده: طلا معتضدی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، مهتاب کرامتی
- سال انتشار: ۱۴۰۰
اورکا فیلمی براساس واقعیت است که طبق زندگی الهام اصغری شناگر زن ایرانی ساخته شده است. این فیلم که به تهیهکنندگی مهتاب کرامتی ساخته شد، در ایران اجازهی اکران پیدا نکرد. الهام اصغری با دستان بسته و با پوشش اسلامی کیلومترها را شنا کرد تا رکورد گینس را بزند. اما چالشهای اصلی او پوشش اسلامی و نادیده گرفتناش از سمت مقامات و مسئولان بود. ترانه علیدوستی در این فیلم نقش الهام اصغری را بازی میکند و یکی از متفاوتترین و چالشبرانگیزترین نقشهای دوران کاریاش را ارائه میدهد.
فیلم اورکا شاید تنها از نظر بازی علیدوستی قابل اعتنا باشد. از آنجائیکه سحر مصیبی در درجهی اول یک مستندساز است، این فیلم شکل و شمایل یک اثر سینمایی به خود نمیگیرد و در بحث فرم و محتوا لنگ میزند. اورکا برای تبدیل شدن به یک فیلم اعتراضی و منتقدگرا خیلی جای کار دارد. از نوع قاببندیاش گرفته تا شخصیتپردازی و قصهگویی همهوهمه نیازمند پرداختی بهتر و قدرتمندتر است. با اینحال ترانه علیدوستی در این اثر تجربهی تازهای را برای سینمای ایران رقم میزند، نقشی که تا بحال در آن نبوده است.
۱۴. فیلم انتهای خیابان هشتم
- کارگردان: علیرضا امینی
- نویسنده: علیرضا امینی، محمد باغبانی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، صابر ابر، حامد بهداد
- سال انتشار: ۱۳۹۰
انتهای خیابان هشتم، فیلمی تراژیک است که بر سر پروانهی نمایشاش جنجالهایی به پا شد. انتهای فیلم یعنی صحنهی خودسوزی بهرام و خودفروشی نیلوفر خط قرمزهایی بودند که برای نمایش خانگی نامناسب در نظر گرفته شدند. این فیلم روایتی دربارهی جامعهی فروپاشیدهی ایران و زندگیهای زیزمینی است. سعید قرار است اعدام شود و نیلوفر بههمراه نامزد و دوستش به هر دری میزنند تا پول دیه را جمع کنند. آشفتگی از سر و روی آدمهای این قصه میبارد، آنهایی که گویا دیگر چیزی برای ازدستدادن ندارند.
ترانه علیدوستی در فیلم انتهای خیابان هشتم در نقش نیلوفر ظاهر میشود. او بهخوبی ازپس نقشی خاص برآمده است. علیدوستی بهدرستی اضطراب زندگی نیلوفر را به مخاطب انتقال میدهد و جهان فیلم را به او میشناساند. انتهای خیابان هشتم اما بخاطر خردهروایتهای زیادش ساختار منسجمی ندارد و گاهی اوقات نیز بهسمت مضمونگرایی میرود. با اینحال بازیگران این فیلم، اثر را روی پا نگهداشتهاند. انتهای خیابان هشتم فیلمی تلخ و گزنده است از آن فیلمهایی که واقعیت شهر را بهتصویر میکشد. واقعیتی عریان که هیچ حقیقتی را پنهان نمیکند.
۱۳. فیلم برادران لیلا
- کارگردان: سعید روستایی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی
- سال انتشار: ۱۴۰۱
برادران لیلا که اولین اکران خود را در کن فرانسه تجربه کرد، با حواشی زیادی همراه شد. این فیلم بخاطر سرپیچی تهیهکنندهاش از مقررات سازمان سینمایی توقیف شد. خیلیها به این فیلم لقب سیاسیترین فیلم سال را دادند اما از نظر برخی سعید روستایی تنها از شرایط هولناک مردم ایران استفاده کرده بود تا اثری مضمونگرا و شعارزده بسازد و خود را با موج نگرانیهای مردم همراه کند. با این وجود برادران لیلا به مذاق مخاطب ایرانی خوش آمد و توانست جای خود را در میان علاقهمندیهای تماشاگر باز کند. برادران لیلا را میتوان ادامهای بر نمایش تصویر کنشگرانهی زن در سینمای ایران در نظر گرفت. مسیری که افرادی همچون داریوش مهرجویی آغازگرش بودند.
زن دههی هفتاد سینمای ایران، با وجود اینکه از لحاظ مالی در حال مستقل شدن بود و مدیریت خانه را هم برعهده داشت اما همچنان زیر سلطهی همسرش باید زندگی میکرد. داریوش مهرجویی با آثاری مثل سارا، پری، بانو و... این معادلات را تغییر داد، تا اینکه زن سینمای ایران چند دهه بعد توانست، به صورت مرد مستبد خانهاش سیلی بزند. لیلا که در این فیلم نقشاش را ترانه علیدوستی بازی میکند، تصویر زنی مستقل و آوانگارد را ارائه میدهد که برخلاف پدرش قصد دارد زندگیشان را سروسامان بدهد و برادرانش را از اوضاع اسفباری که دارند دربیاورد.
۱۲. فیلم زندگی با چشمان بسته
- کارگردان: رسول صدرعاملی
- نویسنده: رسول صدرعاملی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، حامد بهداد، پولاد کیمیایی
- سال انتشار: ۱۳۸۷
زندگی با چشمان بسته چندمین همکاری رسول صدرعاملی با ترانه علیدوستی است. صدرعاملی در این فیلم نیز همانند فیلم من ترانه پانزده سال دارم، بهدنبال نمایش زندگی سخت زنان در جامعهی سنتی و مذهبی ایران است. پرستو که در این فیلم نقشاش را ترانه علیدوستی بازی میکند، بخاطر شرایط کاریاش شبها دیر به خانه میآید. همسایهها علیه او استشهاد محلی جمع میکنند و زندگیاش را بهم میریزند. پرستو در این میان هیچ خطایی مرتکب نشده است اما سبک زندگی او به مذاق آدمهای سنتی خوش نمیآید. زندگی با چشمان بسته تصویری تکاندهنده از زندگی زنان در جامعهی ایران است. همهی زنان این فیلم بهجز پرستو، منفعلانه رفتار میکنند و در برابر اعمال زورگویانهی مردها سرتسلیم فرو میآورند.
در جهان این فیلم هیچکسی مردها را محاکمه نمیکند، آنها اختیار این را دارند که زنان را به تملک خود درآورند بهشان دستدرازی کنند. در این فیلم اما تنها امید و علی نمایندهی انسانهایی هستند که حالشان از زندگیهای سنتی و قضاوتهایشان بهم میخورد و دوست دارند که همپای پرستو باشند. این فیلم که برای اولین بار در جشنواره فجر بهنمایش درآمد به مدت چند سال در توقیف بود تا اینکه پس از حذف چند سکانس و اعمال سانسور روانهی پردهی اکران شد.
۱۱.فیلم شهر زیبا
- کارگردان: اصغر فرهادی
- نویسنده: اصغر فرهادی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، فرامرز قریبیان
- سال انتشار: ۱۳۸۱
اکبر عاشق ملیحه میشود و برای اینکه او با مرد دیگری ازدواج نکند، ملیحه را میکشد. حالا پدر ملیحه رضایت نمیدهد و برای اعدام اکبر هم شرایط پیچیدهای بوجود میآید. برای اعدام شدن و یا اعدام نشدن او هر دو طرف باید دیه بپردازند، چراکه مقتول یک زن بوده است! شهر زیبا با تلاشهای فیروزه (که نقشاش را ترانه علیدوستی بازی میکند) و اکبر برای گرفتن رضایت پیش میرود که در این میان ایدهی عاشقانهای نیز گُل میکند. فیروزه خواهر اکبر، خود نیز زندگی نابسامانی دارد و در محلهای ناجور زندگی میکند. حالا اعلا عاشق فیروزه شده است و میخواهد از او مراقبت کند.
هم مسئلهی قصاص، دیه و رضایت در این فیلم به چشم میآید و هم طریقت عشق. اکبر بر سر خودخواهی ملیحه را میکشد اما اعلا حاضر است که برای فیروزه (ترانه علیدوستی) تن به ازدواجی دهد که مناسباش نیست. شهر زیبا در پس مسئلهی پرچالش اجتماعی خود، عاشقانهای ظریف را نشان میدهد که در عین سادگی بسیار جذاب و دلرباست. عشقی که فرهادی در اینجا بهنمایش درمیآورد، همانند آثار عاشقانهی پُرمغز در گرو مسائل و اتفاقات اجتماعی است. عشق فرهادی در شهر زیبا، مسئلهای فردی نیست، بلکه تماما منعکسکنندهی اتفاقات و ایدههای اجتماعی در جامعه ایرانی است.
۱۰. فیلم تردید
- کارگردان: واروژ کریممسیحی
- نویسنده: واروژ کریممسیحی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، بهرام رادان، حامد کمیلی
- سال انتشار: ۱۳۸۸
این فیلم که براساس نمایشنامه هملت شکسپیر ساخته شده است در جشنواره فیلم فجر به چند نامزدی رسید که در این میان ترانه علیدوستی نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن شد. این فیلم دومین اثر کریممسیحی است که به اندازهی اولین فیلماش خوب از آب درنیامد. اما با اینحال او در ایرانیزه کردن هملت شکسپیر عالی عمل کرده است. همهی فیلم تردید را نمیتوان اقتباس کاملی از هملت در نظر گرفت، چراکه فیلم تنها تا انتهای پردهی اول شبیه هملت عمل میکند و در پردههای بعدی سرگذشت بعضی کارکترها عوض میشود. در این فیلم سیاوش همان هملت و مهتاب که نقشاش را ترانه علیدوستی بازی میکند اوفلیای شکسپیر است.
مهتاب (ترانه علیدوستی) دخترعمهی سیاوش از بیخیالیهای او خسته شده است و سیاوش را تحریک میکند تا حقاش را از عموی خود بگیرد. سیاوش که از سرنوشت هملتگونهی خود میترسد تلاش میکند تا به سرنوشت او دچار نشود. فیلم تردید با اینکه برای علیدوستی نامزدی سیمرغ بلورین را همراه داشت، اما او در نقش مهتاب چندان نمیتواند خوب و قدرتمند ظاهر شود.
۹. فیلم پذیرایی ساده
- کارگردان: مانی حقیقی
- نویسنده: مانی حقیقی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، مانی حقیقی
- سال انتشار: ۱۳۹۰
پذیرایی ساده فیلمی جادهای بههمراه ایدهای منحصربفرد است که بدون پرداخت رها میشود. در جادهای کوهستانی لیلا (ترانه علیدوستی) و کاوه (مانی حقیقی) در حال گذراندن سفر عجیبی هستند. آنها باید در طی چند روز مقدار زیادی پول را بین مردم آن منطقه تقسیم کنند. این دو نفر البته باید دلایل قانعکنندهای برای اهدای این پولها به مردم داشته باشند. پذیرایی ساده در جهانی پوچ و پر از سردرگمی اتفاق میافتد. کاوه و لیلا دو شخصیت سرگشتهی این فیلم گاهی شبیه دیوانهها هستند و گاهی شبیه دو آدم عاقلی که به کمک انسانهای فقیر آمدهاند.
پذیرایی ساده یک کمدی هجو است که تبدیل به فیلمی با ایدههای انسانی میشود و تمام تلاشاش را میکند که سوالاتی فلسفی دربارهی اخلاق، زندگی، پول، شانس، مرگ و لذت بپرسد. پذیرایی ساده بهعنوان استعارهای از یک جامعه عمل میکند و در سکانسهای پایانی جائی که مردم برای دزدی سر میرسند به اوج خود میرسد. ترانه علیدوستی در این فیلم نقش زنی سرگشته و شیک را بازی میکند که به دنبال کاوه به کوهستان آمده است.
۸. فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو
- کارگردان: روحالله حجازی
- نویسنده: علی طالبآبادی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، حمید فرخنژاد، هنگامه قاضیانی
- سال انتشار: ۱۳۹۳
زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، فیلمی آسیبشناسانه با بازی متفاوت ترانه علیدوستی است. فیلمساز در این اثر سعی میکند تا تصویری عریان و بدون سانسور از زندگی جامعهی امروز ایران را بهنمایش درآورد. ساناز با بازی ترانه علیدوستی بههمراه همسرش رامتین با بازی پیمان قاسمخانی به خانهی خاله و شوهرخالهاش محدثه و منصور میروند تا خانهی آنها را بازسازی کنند. این بازسازی بهعنوان یک استعاره و فرم عمل میکند تا جهان موردنظر فیلمساز را به حرکت درآورد. ساناز و رامتین نمونهی یک زوج امروزی هستند که زندگیشان به بنبست خورده است. از طرفی هم محدثه و منصور که زوجی سنتی هستند نیز زندگیشان با چالشهای فراوانی روبهرو شده است، با این تفاوت که ساناز نمیخواهد زندگیاش را ادامه دهد اما محدثه به روی خودش نمیآورد و مشکلات را تحمل میکند.
همهی شخصیتهای این فیلم از زندگی خود ناراضی هستند. آنها درگیر افراطهایی شدهاند که طرف مقابل زندگیشان را آزار میدهد. محدثه از آشپزخانه بیرون نمیآید و به زنی کدبانو تبدیل شده است. از آن طرف اما ساناز حاضر نیست پایش را در آشپزخانه قرار دهد. در این شرایط رامتین آرزوی زنی مثل محدثه را دارد و منصور نیز از سیگار کشیدنهای ساناز بدش نمیآید. ترانه علیدوستی در فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو یک بازی رئال و جذاب از خود ارائه داده است.
۷. فیلم آسمان زرد کم عمق
- کارگردان: بهرام توکلی
- نویسنده: بهرام توکلی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، صابر ابر، سحر دولتشاهی
- سال انتشار: ۱۳۹۱
بهرام توکلی فیلمهای خوبی در کارنامهی خود دارد. آثاری که از او کارگردانی صاحب سبک ساخت. فیلمهای پرسه در مه، اینجا بدون من و پابرهنه در بهشت فیلمهایی بودند که نظیرشان در سینمای ایران کمتر یافت میشد. اما توکلی بعد از ساخت بیگانه مسیرش را تغییر داد و دیگر آن توکلی سابق نبود. او آسمان زرد کمعمق را بعد از فیلم اینجا بدون من ساخت. فیلمی که از اینجا بدون من بسیار تاثیر میگیرد و صابر ابر را نیز همراه خود دارد. این فیلم اما بسیار خستهکننده از آب درآمده است و فیلمنامه سیر شلختهواری را طی میکند.
فلشبکهای پشتسرهم و عدم وجود پرداخت کشمکشهای درونی کارکترها ساختار اثر را بهم میریزد. توکلی اما برای این فیلم فرم جذابی را انتخاب کرده است. او لوکیشناش را به خانهای مخروبه و در حال فروپاشی میبرد، جائی که استعاره از زندگی نابودشدهی ترانه علیدوستی و صابر است. ترانه علیدوستی در این فیلم نقش زنی را بازی میکند که دنیای آشفتهای دارد و بعد از مرگ خانوادهاش نتوانسته است که به زندگی عادی برگردد. او حالا باردار است و باید منتظر بماند تا همسرش از زندان آزاد شود. علیدوستی برای این فیلم نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن شد.
۶. فیلم کنعان
- کارگردان: مانی حقیقی
- نویسنده: اصغر فرهادی، مانی حقیقی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، افسانه بایگان، محمدرضا فروتن، بهرام رادان
- سال انتشار: ۱۳۸۶
فیلم کنعان یک درام انسانی است که مانی حقیقی آن را با همکاری اصغر فرهادی نوشته است. کنعان را از نظر جهانبینی میتوان فیلمی چندپاره در نظر گرفت. اثری که تا نیمههای روایت، دنیای فرهادی را همراه خود دارد و از شروع پردهی دوم، نه دیگر سینمای فرهادی در آن مشخص است و نه میتوان دنیای مانی حقیقی را در آن یافت. گویا کنعان اصلا متعلق به حقیقی نیست و او تنها در حال تمرین سینمای فرهادی است. ترانه علیدوستی در این فیلم نقش مینا، زنی را بازی میکند که از زندگی مشترکاش خسته شده است و قصد مهاجرت دارد.
جهان کنعان، دنیایی آشفته و درهمپاشیده است، آدمهایش هرکدام بهسمتی سرگرداناند و نمیدانند که آرامش را باید در کدام سو بیابند. کنعان متکی بر کشمکشهای درونی است. شخصیتهایی که فیلمساز نمیتواند به آنها نزدیک شود و درونشان را جستجو کند. مینا (ترانه علیدوستی) دلیل موجهی برای تصمیمهایش ندارد، او به یکباره از رفتن منصرف میشود و روابطاش با آدمهای زندگیاش به پرداخت خوبی نمیرسند. کنعان فیلمی تکبعدی با ایدهای جذاب و جهانشمول است که اگر روابط علتومعلولی در آن به بار مینشستند، ارزش چندین بار تماشا را داشت.
۵. فیلم استراحت مطلق
- کارگردان: عبدالرضا کاهانی
- نویسنده: عبدالرضا کاهانی، سعید قطبیزاده
- بازیگران: ترانه علیدوستی، رضا عطاران، امیرشهاب رضوی
- سال انتشار: ۱۳۹۳
استراحت مطلق یک فلشبک دربارهی زندگی زنی است که میخواهد دوباره از نو شروع کند و به زندگی عادی برگردد. در ابتدای فیلم ما سمیرا را میبینیم که از خیابان رد میشود و ماشینی با او تصادف میکند. پس از این، فیلمساز ما را به زندگی او میبرد، یک زندگی سراسر پرتلاطم و کششمند. ترانه علیدوستی در نقش سمیرا ظاهر میشود. زنی که از دامغان به تهران آمده است تا دوباره به کار قبلی خود برگردد و بچهاش را بزرگ کند. در این میان اما همسر سابق او که گویا دیوانه نیز هست، مدام او را مورد آزار قرار میدهد و تهدید به مرگ و اسیدپاشی میکند.
استراحت مطلق را میتوان فیلمی با ایدههای فمنیستی در نظر گرفت. همهی شرایط علیه سمیرا کار میکند حتی رضوان نیز که زنی از جنس اوست، سمیرا را نمیپذیرد و باعث آوارگیاش در نیمهشب میشود. مردان در این فیلم سمیرا را دوره کردهاند و هرکدام بخاطر چشمداشتی به او کمک میکنند. کاهانی در این فیلم به دنبال نمایش زندگی سخت زنان در جامعهی ایرانی است. استراحت مطلق از نظر پایانبندی، تصویر بسیار تکاندهندهای را از یک زندگی نابودشده بهنمایش درمیآورد. سمیرا تصادف میکند اما همهی کسانی که بهدنبال ارتباط و آزار او بودند در آرامش شب زندگیشان را ادامه میدهند.
۴. فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم
- کارگردان: رسول صدرعاملی
- بازیگران: ترانه علیدوستی
- سال انتشار: ۱۳۸۰
قصهی این فیلم متعلق به نوجوانی بهنام ترانه است که از ازدواج خود صاحب یک دختر میشود اما بعد از این اتفاق همسرش از ایران میرود. حالا ترانه باید بهدنبال گرفتن شناسنامه برای نوزادش باشد. این فیلم روایت تلاشها و زحمات قهرمان قصه برای اثبات حق خود در دادگاه است. فیلم ترانه تصویری از رنجهای زنی است که در جامعهای مردسالار کار میکند و در سن پایین یک زندگی را به تنهایی میچرخاند. این فیلم که در بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را بدست آورد در جشنوارهی لورکانو نیز صاحب جائزهی ویژه هئیت داوران شد.
این فیلم اولین فیلم ترانه علیدوستی است که بخاطر بازی در نقش ترانه توانست جایزهی بهترین بازیگر نقش اول زن را در جشنواره فجر ببرد. علیدوستی در این فیلم همانند بیشتر آثارش در نقش زنی پیشرو و آوانگارد ظاهر میشود و با وجود اینکه بخاطر یک مرد زندگیاش را از دست داده است اما بههیچ عنوان نقش قربانی را نمیپذیرد و برای زندگیاش میجنگد. فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم، فیلمی دربارهی بلوغ، رنجهای زودبزرگشدن و ازدواجهای نابهنگام است. اثری (که گاهی نیز شعار میدهد) که با دیدی آسیبشناسانه به زندگی نوجوانی نزدیک میشود که در غیاب والدیناش باید مسئولیت زندگی را به دوش بکشد. او درنهایت برای جبران کمبود محبتهایش بهسمت عشقی پوچ و خالی کشیده میشود.
۳. فیلم درباره الی
- کارگردان: اصغر فرهادی
- نویسنده: اصغر فرهادی
- بازیگران: گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، صابر ابر، ترانه علیدوستی
- سال انتشار: ۱۳۸۸
درباره الی یکی از فیلمهای موفق ایرانی است. اثری موقعیتمحور که فرهادی بخاطر آن توانست جایزه خرس نقرهای بهترین کارگردانی جشنواره برلین را ببرد. فرهادی درباره الی را با الهام از فیلم «ماجرا»ی مایکل آنجلو آنتونیونی ساخت و توجه منتقدان را به خود جلب کرد. ترانه علیدوستی در این فیلم در نقش الی ظاهر میشود. دختری که بهعنوان یک علامت سوال بزرگ تراژدی عمیقی را خلق میکند. چند خانواده برای تعطیلات به شمال میروند. سپیده نیز الی را برای آشنایی با احمد همراه خود به تعطیلات میآورد. اتفاقاتی میافتد و الی در ساحل گم میشود. در این شرایط همه شروع به دروغگویی میکنند و هرجور که شده میخواهند از شر نامزد الی خلاص شوند و به تهران برگردند.
درباره الی در ابتدا بخاطر بازی گلشیفته فراهانی از جشنواره فجر کنار گذاشته شد اما درنهایت به بخش مسابقه راه پیدا کرد. ترانه علیدوستی در این فیلم هرچند که نقشاش از دیگر بازیگران کوتاهتر است اما در همین مدت کوتاه نیز میتواند جهان فرهادی را بهخوبی بهتصویر بکشد و نقش زنی را اجرا کند که گویی هیچگاه حضور نداشته و همهاش نیز دروغ بوده است.
۲. فیلم چهارشنبه سوری
- کارگردان: اصغر فرهادی
- نویسنده: اصغر فرهادی، مانی حقیقی
- بازیگران: حمید فرخ نژاد، هدیه تهرانی
- سال انتشار: ۱۳۸۴
فیلم چهارشنبه سوری که برای اولین بار در بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر بهنمایش درآمد توانست چند سیمرغ بلورین از جمله جایزه بهترین کارگردانی را بدست آورد. این فیلم در طول یک روز و آن هم در چهارشنبه سوری اتفاق میافتد. در میان کشوقوس یک جشن پرتبوتاب مسائل پرالتهابی برای یک زوج بوجود میآید. روحی بهعنوان خدمتکار به خانهی زن و شوهری میرود که هر دویشان دچار فروپاشی شدهاند. آدمهای سیاهوسفیدی که در برزخ زندگی گیر افتادهاند و بین رفتن و ماندن، فهمیدن و نفهمیدن، پشیمانی و پشیمان نبودن معلق هستند.
روحی که نقشاش را ترانه علیدوستی بازی میکند تا چند روز دیگر قرار است ازدواج کند. او متوجه مسائل تکاندهندهای از زندگی مژده میشود اما نمیتواند به او حقیقت را بگوید، چراکه خود مژده دچار فروپاشی روانی شده است. ترانه علیدوستی در این فیلم بهخوبی جهان اصغر فرهادی را در روایت درام پیاده میکند و در نقش کسی که تنها باید گوش دهد و ساکت باشد عمیق میشود. چهارشنبه سوری فیلمی اجتماعی با ابعادی روانشناسانه است که با ایدههای روانشناختی به شخصیتهایش نزدیک شده است.
۱. فیلم فروشنده
- کارگردان: اصغر فرهادی
- نویسنده: اصغر فرهادی
- بازیگران: ترانه علیدوستی، شهاب حسینی
- سال انتشار: ۱۳۹۵
این فیلم هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی بود که او بخاطرش دومین جایزه اسکار را برد، هرچند که بسیاری از منتقدان بر این باور بودند که این جایزه تنها جنبهای سیاسی دارد. ترانه علیدوستی در این فیلم نقش رعنا زنی را بازی میکند که در خانه جدیدشان در معرض تعرض قرار میگیرد. همسر او عماد که نمیتواند این موضوع را هضم کند به دنبال شخصی میگردد که همسرش را مورد آزار قرار داده است. فروشنده که در ابتدا با اسم برسد به دست آهو مجوز ساخت گرفته بود با شیوهی تئاتر در فیلم پیش میرود و مسیر اجرای نمایشنامهی فروشنده توسط عماد و رعنا را بهتصویر میکشد.
فرهادی اتمسفر جذابی را از همان ابتدا برای خلق یک زندگی پرآشوب در نظر میگیرد. خانهی رعنا و عماد در اثر گودبرداری در حال ریختن است و همه جای خانه دچار فرونشست شده، درست مثل زندگی رعنا و عماد! ترانه علیدوستی در این فیلم در نقش رعنا ظاهر میشود. زنی که بعد از شبی هولناک روح و جسماش آسیب دیده و دیگر نمیتواند با همسرش ارتباط خوبی داشته باشد. فرهادی در این فیلم در حال تلاش برای رسیدن به ایدهی عدمقطعیت است. ایدهای که درنهایت تعلیق میآفریند و فضا را رازآلود میکند.
منبع: گیمفا