آسیب به ابنیه تاریخی در زمان فیلمبرداری سووشون و بامداد خمار حقیقت ندارند؛ من و نرگس آبیار به دنبال معرفی گمشدههای تاریخ کشورمان هستیم

تولید سریال سووشون در اواخر سال ۱۳۹۹ شروع و به احتمال زیاد پخش آن از اوایل اردیبهشت ۱۴۰۴ در شبکه نمایش خانگی آغاز خواهد شد. همچنین، طبق برنامهریزیها، پخش سریال «بامداد خمار» نیز از اوایل خرداد ماه شروع خواهد شد. در عین حال باید توجه داشت که نمایش آثار به دست پلتفرم هاست که سووشون توسط «نماوا» و بامداد خمار توسط «شیدا» منتشر خواهد شد.
سریالهای «سووشون» و «بامداد خمار» به کارگردانی نرگس آبیار به زودی از شبکه نمایش خانگی پخش خواهند شد. همچنین در روزهای گذشته شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که فیلم برداری سریال «بامداد خمار» باعث آسیب به بناهای تاریخی قزوین شده است.
به گزارش فرارو، این سریالها هر دو اقتباسی از مهمترین رمانهای کشور هستند. «سووشون» از رمان سیمین دانشور و «بامداد خمار» از رمانی به همین نام نوشته فتانه حاج سید جوادی اقتباس شدهاند. فرارو در گفتوگو با «محمد حسین قاسمی، تهیه کننده سریالهای سووشون و بامداد خمار» به بررسی جزئیات این آثار پرداخته است:
پروژه سووشون و بامداد خمار در چه مرحلهای قرار دارند؟
تولید سریال سووشون در اواخر سال ۱۳۹۹ شروع و به احتمال زیاد پخش آن از اوایل اردیبهشت ۱۴۰۴ در شبکه نمایش خانگی آغاز خواهد شد. همچنین، طبق برنامهریزیها، پخش سریال «بامداد خمار» نیز از اوایل خرداد ماه شروع خواهد شد. در عین حال باید توجه داشت که نمایش آثار به دست پلتفرم هاست که سووشون توسط «نماوا» و بامداد خمار توسط شیدا منتشر خواهد شد. «بامداد خمار» سه فصل دارد که سری دوم آن در حال تولید و فیلمنامه نهایی بخش سوم توسط آقای کیانی (نویسنده) در حال نگارش و اصلاحات است. طولانی شدن روند ساخت این سریال به خاطر فصل بندیهای آن است که به دورههای مختلفی از زمان میپردازد.
سریالهای «سووشون» و «بامداد خمار» تا چه اندازه به داستان اصلی وفادار بودند؟
کتابهای سووشون و بامداد خمار از مهمترین رمانهای ایرانی هستند. این رمان هادر کنار روایت داستان، گوشهای از تاریخ ملتهب ایران را نیز به تصویر میکشند. به همین دلیل در این حوزه نیز آثار مهم و قابل توجهی هستند. در تیم تولید و تهیه سریالها تا جایی که امکان آن وجود داشته، تلاش شده تا به داستان اصلی وفادار باشیم. در عین حال که کتاب و سریال هر یک کارکرد خاص خود را دارند و در اصطلاح ظرف متفاوتی دارند تا جایی که بتوان آنها را برای هم متناسب سازی کنیم، سریال به داستان اصلی وفادار خواهد ماند.
تا چه اندازه فرهنگ، هویت و تاریخ ایران برای شما در ساخت یک اثر مهم است؟
هر یک از آثار تولید شده را که نگاه کنیم، به نوعی تصویری از تاریخ را نشان میدهد. در فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» زندگی قهرمانان جنگ و «در شبی که ماه کامل شد» تصویری از یک قصه واقعی به نمایش درآمده است. متاسفانه امروزه سرگشتگی زیادی در زمینه هویت ایرانی وجود دارد و به نظر من دلیل اصلی آن نپرداختن به این موضوعات است. «سووشون» و «بامداد خمار» نیز هر یک به نوعی برخاسته از آداب و رسوم و فرهنگ ما هستند و با ساخت سریالها تلاش شده تا گوشهای از این هویت به تصویر کشیده شود. برای هر کشوری پرداختن به هویت اهمیت دارد، علی الخصوص ایران که در ورای خود، تاریخ و گذشته کهن چندین هزار ساله دارد. «سووشون» و «بامداد خمار» در عین اهمیت دراماتیک، به دلیل نگاهی که به تاریخ داشتند، آثار مهمی به شمار میروند، به همین دلیل برای ساخت سریال از آنها اقتباس شده است.
داستان آسیب فیلمبرداری سریالهای «سووشون» و «بامداد خمار» به ابنیههای تاریخی چیست؟
من به عنوان تهیه کننده و نرگس آبیار به عنوان کارگردان جز فعالین میراث فرهنگی هستیم. شایعاتی در زمینه آسیب به ابنیه تاریخی در زمان فیلمبرداری سووشون و بامداد خمار منتشر شد که حقیقت ندارند. البته در بعضی از دوستان که دغدغه حفظ میراث فرهنگی دارند، نگرانیهایی به وجود آمد. ما تلاش کردیم در سریالهای خود، میراث فراموش شده کشور را به همه معرفی کنیم. در عین حال تلاش شده تا جایی که امکان دارد از این آثار محافظت کنیم. برای هر گروه فیلمسازی بسیار راحتتر است تا این آثار را در شهرکهای سینمایی تولید کنند، اما ما به دنبال معرفی گمشدههای تاریخ کشورمان هستیم. ما بر اساس پروتکلهای حفظ و ثبت میراث فرهنگی در کشور از ابنیههای تاریخی به عنوان لوکیشن استفاده کرده و دربهترین وضع به سازمان مربوطه تحویل دادهایم.