مسی به‌تنهايي آرژانتين را به جام جهانی برد

مسی به‌تنهايي آرژانتين را به جام جهانی برد

همين چند روز پيش بود که در «بومبونرا»، ورزشگاه محبوب بوئنوس‌آيرسي‌ها، ترديدها درباره مسي به اوج رسيده بود؛ او بعد از يکي، دو بار قهر و آشتي‌کردن به تيم ملي آرژانتين برگشته بود تا در مأموريتي سخت، اين کشور را مسافر جام جهاني کند.

کد خبر : ۴۴۰۵۷
بازدید : ۱۷۵۳
مسی به‌تنهايي آرژانتين را به جام جهانی برد

همين چند روز پيش بود که در «بومبونرا»، ورزشگاه محبوب بوئنوس‌آيرسي‌ها، ترديدها درباره مسي به اوج رسيده بود؛ او بعد از يکي، دو بار قهر و آشتي‌کردن به تيم ملي آرژانتين برگشته بود تا در مأموريتي سخت، اين کشور را مسافر جام جهاني کند.

مسي هرچه زد به در بسته که نه، به تير دروازه خورد؛ آرژانتين راهي براي پيروزي برابر پرو پيدا نکرد تا به رتبه ششم جدول رده‌بندي آمريکای جنوبي برود. معني‌اش مشخص بود؛ با اين رتبه، «آلبي‌سلسته» و از آن مهم‌تر، فرمانده اين تيم، مسي، جايي در جام جهاني ٢٠١٨ نداشتند.

همان زمان براي چندمين بار دوباره شعارهاي معروف تماشاگران ناراضي در بومبونرا به گوش رسيد؛ مسيِ اسپانيايي!. سال‌هاست که در آرژانتين، پديده يک دهه گذشته فوتبال اين کشور را با اين جمله سرزنش می‌کنند؛ اينکه او تعصبي به آرژانتين ندارد و آن‌طور که براي بارسا بازي مي‌کند، براي آرژانتين دل نمي‌سوزاند.

مسي با همين بدرقه تلخ، به همراه ديگر هم‌تيمي‌هايش راهي «کيتو» در اکوادور شد تا آخرين شانس خود را براي رسيدن به جام جهاني محک بزند. اين تيم بايد مي‌برد و از طرفي شيلي، کشوري که دو بار پياپي مسي را از رسيدن به عنوان قهرماني کوپا‌آمريکا محروم کرده بود، بايد مي‌باخت تا اين کشور راحت و بدون دردسر با گرفتن سهميه مستقيم راهي جام جهاني شود.

با همين داستان سخت و پيچيده، مسي و يارانش بامداد روز گذشته در ارتفاع دوهزارو ٥٨٠ متري اکوادور به مصاف اين تيم رفتند تا آخرين تلاش‌ها براي گريز از اما‌و‌اگرها را صورت دهند. با‌اين‌حال، شروع بازي براي آلبي‌سلسته با کابوس همراه بود؛ اکوادوري‌ها هنوز بازي شروع نشده، در يک دقيقه دروازه آرژانتين را گشودند!

اتفاقي که بدون ترديد معني‌اش حذف اين کشور از جام جهاني بود. با‌اين‌حال، «جادوي» مسي دوباره خودش را نشان داد؛ «پولگا» در عرض ٢٠ دقيقه آرامش را بر اردوي ملتهب آرژانتين در کيتو حاکم کرد؛ دبل (دو گل) او باعث شد شاگردان سمپائولي بازي يک بر صفر باخته را ٢ بر يک ببرند. ولي اين پايان کار نبود؛ لئو که مي‌خواست نشان دهد «آرژانتيني» است، درست يک گل ديگر که زيباتر از دو گل قبلي‌اش هم بود، وارد دروازه اکوادور ميزبان و مأموريتش را کامل کرد.

او با همين هت‌تريک و با توجه به شکست شيلي، آرژانتين در آستانه حذف را به صورت مستقيم به جام جهاني فرستاد. «وموس آرجنتينا» (به‌پيش آرژانتين)! اين شعار خيلي زود در خيابان‌هاي بوئنوس‌آيرس به گوش رسيد و پشت سر آن هم شعارهاي مختلفي بود که در وصف لئو ساخته شده بود؛ بوئنوس‌آيرس، شهري که مسي را آرژانتيني نمي‌دانست، حالا او را بهترين بازيکن تاريخ صدا مي‌کرد و فرشته نجاتي که توانسته يک کشور را به‌تنهايي به جام جهاني ببرد.

آرژانتين تيمي که دو دوره در سال‌هاي ١٩٧٨ و ١٩٨٦ فاتح جام جهاني شده و سه بار در سال‌هاي ١٩٣٠، ١٩٩٠ و ٢٠١٤ به فينال جام جهاني رسيده، حالا براي نيم‌قرن است که هر دوره در جام جهاني حضور دارد. «خودمان هم داشتيم مي‌ترسيديم. از مرحله انتخابي لذت برديم، حالا بايد برويم و در جام جهاني بهترين بازي‌هايمان را انجام بدهيم».

اين را مسي بعد از بازي گفت تا نشان دهد لئو براي جام جهاني بي‌برنامه نيست. به‌جز آرژانتين که با درخشش فوق‌ستاره‌اش به جام جهاني رسيد، در اين منطقه برزيل، اروگوئه و کلمبيا هم مستقيما مسافر جام جهاني شدند و پرو به عنوان تيم پنجم راهي بازي پلي‌آف شد.

پرو براي رسيدن به جام جهاني بايد در ديداري رفت و برگشت، به مصاف نيوزيلند، نماينده قاره اقيانوسيه، برود و برنده آن ديدار به جام جهاني مي‌رود. البته بزرگ‌ترين ناکام اين منطقه هم شيلي بود. تيمي که دو دوره کوپا‌آمريکا را در سال‌هاي اخير برد، با شکست ٣ بر صفر مقابل برزيل، ششم شد و با جام جهاني ٢٠١٨ خداحافظي کرد.

کريس هم به جام جهاني رفت
قبل از اينکه معماي حضور مسي در جام جهاني حل شود، معماي حضور کريستيانو رونالدو هم لاينحل مانده بود. داستان از اين قرار بود که پرتغال در ديداري سرنوشت‌ساز بايد برابر سوئيس قرار مي‌گرفت و براي صعود مستقيم به جام جهاني، بايد برنده از زمين خارج مي‌شد. سوئيسي‌ها تيم يک‌دستي نشان مي‌دادند و با يک تساوي هم مستقيما به جام جهاني مي‌رفتند و آن‌وقت رونالدو و يارانش را به پلي‌آف مي‌فرستادند.

با‌اين‌حال، دو گلي که پرتغالي‌ها در اين بازي زدند، خيال همه هواداران را راحت کرد. اگرچه کريس گلي نزد ولي سهم بسزايي در صعود مستقيم پرتغال به جام جهاني داشت. هم‌زمان با اين رقابت، فرانسوي‌ها نیز با شکست‌دادن بلاروس، به‌عنوان تيم نخست گروه، راهي جام جهاني شدند تا پرونده رقابت‌هاي انتخابي اروپا در اين مرحله بسته شود. براي يادآوري بايد عنوان کرد در اروپا ٩ گروه شش‌تيمي با هم رقابت مي‌کردند که تيم‌هاي اول هر گروه، مستقيما صعود مي‌کردند و هشت تيم برتر دوم هم به پلي‌آف مي‌رفتند.

تکليف صدرنشينان که مشخص شد ولي در بين تيم‌هاي دوم، اسلواکي با توجه به اينکه ضعيف‌ترين نتيجه را گرفت، کنار گذاشته شد تا هشت تيم دوم ديگر مهياي رقابت در بازي‌هاي پلي‌آف شوند. اين هشت تيم به قيد قرعه، رقيب را مي‌شناسند و از بين آنها در جريان بازي رفت و برگشت، چهار تيم ديگر مسافر جام جهاني مي‌شوند. سوئد، سوئيس، ايرلندشمالي، دانمارک، ايتاليا، يونان و کرواسي هشت تيمي هستند که بايد ١٠ و ١٣ نوامبر بازي و شانس‌شان را براي رسيدن به جام جهاني امتحان کنند.

شگفتي پاناما و حذف آمريکا
در منطقه آمريکاي‌شمالي هم تکليف مشخص شد؛ شوک بزرگ، حذف آمريکا، يکي از تيم‌هاي مدعي اين منطقه بود. آمريکايي‌ها که با يک پيروزي برابر تيم ته‌جدولي ترينيداد و توباگو مي‌توانستند راحت به جام جهاني بروند، در ميان ناباوري ٢ بر يک شکست خوردند تا دستشان به جام جهاني نرسد.

در اين منطقه که پيش‌تر تکليف صعود مکزيک و کاستاريکا مشخص شده بود، جدال براي گرفتن سهميه مستقيم سوم و غيرمستقيم چهارم، بين سه تيم آمريکا، پاناما و هندوراس بود. آمريکا بازي‌ خود را باخت، پاناما دست به شگفتي زد و با بردن کاستاريکا، براي اولين‌بار راهي جام جهاني شد. هندوراس هم که در ديداري عجيب، تيم مکزيک صدرنشين را شکست داد، تيم چهارم شد تا راهي پلي‌آف شود. اين تيم بايد در ديداري رفت و برگشتی به مصاف استراليا، تيم پنجم قاره آسيا، برود.

تيم‌هاي صعودکننده بر اساس قاره تا امروز
آفريقا: مصر، نيجريه

آسيا: ايران، کره‌جنوبي، ژاپن و عربستان

اروپا: آلمان، انگليس، بلژيک، فرانسه، اسپانيا، ايسلند، پرتغال، لهستان، روسيه (ميزبان)، صربستان

کنکاکاف:کاستاريکا، مکزيک، پاناما

آمريکاي ‌جنوبي: آرژانتين، برزيل، کلمبيا، اروگوئه
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید