وداع تلخ بوفون، غم‌انگیزتر از حذف ایتالیا

وداع تلخ بوفون، غم‌انگیزتر از حذف ایتالیا

جام‌جهانی بدون ایتالیا و بوفون؛ این کابوسی برای علاقه‌مندان به فوتبال بود که به واقعیت تبدیل شد. سوئد ١٨٠دقیقه مقابل آتزوری مقاومت کرد تا بعد از لاله‌های نارنجی، لاجوردی‌پوشان هم جام‌جهانی ٢٠١٨ را از دست بدهند. حالا قهرمان ٤ دوره جام‌جهانی باید از خانه نظاره‌گر بزرگترین رویداد فوتبالی جهان باشد و به فکر ساختن تیمی قدرتمند برای ٤‌سال دیگر باشد، اگرچه مردم این کشور به راحتی نمی‌توانند غیبت در جام‌جهانی را هضم کنند.

کد خبر : ۴۵۹۵۴
بازدید : ۱۲۸۰
جام‌جهانی بدون ایتالیا و بوفون؛ این کابوسی برای علاقه‌مندان به فوتبال بود که به واقعیت تبدیل شد. سوئد ١٨٠دقیقه مقابل آتزوری مقاومت کرد تا بعد از لاله‌های نارنجی، لاجوردی‌پوشان هم جام‌جهانی ٢٠١٨ را از دست بدهند. حالا قهرمان ٤ دوره جام‌جهانی باید از خانه نظاره‌گر بزرگترین رویداد فوتبالی جهان باشد و به فکر ساختن تیمی قدرتمند برای ٤‌سال دیگر باشد، اگرچه مردم این کشور به راحتی نمی‌توانند غیبت در جام‌جهانی را هضم کنند.
تراژدی جا ماندن
طلسم ١٨٠ دقیقه‌ای
با وجود باخت یک بر صفر ایتالیا در استکهلم هنوز هم کسی نمی‌خواست باور کند که آتزوری قدرت شکست سوئد را در خانه‌اش ندارد. دوشنبه‌شب ورزشگاه سن‌سیروی میلان مملو از تماشاگران ایتالیایی بود که منتظر بودند جشن صعود تیمشان را به جام‌جهانی ٢٠١٨ برپا کنند اما طلسم ٩٠دقیقه‌ای دروازه سوئد به ١٨٠دقیقه تبدیل شد. شاگردان «اندرسون» با جان و دل و گاهی‌اوقات با چاشنی شانس موفق شدند در برابر حملات پردامنه ایتالیا دوام بیاورند تا با حفاظت از یک گلی که در بازی رفت به ثمر رساندند،‌ مجوز حضور در جام‌جهانی را برخلاف دوره گذشته بگیرند.
ونتورا، متهم شماره یک
آنتونیو کونته بعد از یورو ٢٠١٦ تصمیم به ترک نیمکت ایتالیا گرفت تا سران فوتبال این کشور به سراغ گزینه‌های دیگری بروند. درنهایت بعد از بررسی‌های صورت‌گرفته، فدراسیون فوتبال ایتالیا هدایت یکی از پرافتخارترین تیم‌های جهان را به «جامپیئرو ونتورا» سپرد. این تیم در مرحله گروهی پشت سر اسپانیا قرار گرفت و از نظر سرمربی لاجوردی‌ها این مسأله کاملا طبیعی بود. بازی پلی‌آف جایی بود که ونتورا باید توانایی‌اش را نشان می‌داد اما از پس کار برنیامد تا این پیرمرد ایتالیایی متهم شماره یک نرسیدن تیم‌ملی کشورش بعد از ٦٠‌سال به جام‌جهانی باشد. ونتورا بعد از حذف ایتالیا از مردم کشورش عذرخواهی کرد: «هواداران تا آخرین لحظه از ما حمایت کردند اما متاسفانه نتوانستم آنها را شاد کنیم. شب ناامیدکننده‌ای را پشت‌سر گذاشتیم. عذرخواهی می‌کنم. من استعفا ندادم و باید با رئیس فدراسیون ایتالیا صحبت کنم.»
پایان افسانه بوفون
جان لوئیجی بوفون که همین چند هفته قبل عنوان برترین دروازه‌بان ‌سال ٢٠١٧ را به دست آورد، امیدوار بود در ٤٠سالگی آخرین روزهای حضورش در مستطیل سبز را با پیراهن تیم‌ملی ایتالیا در جام‌جهانی روسیه سپری کند اما پایان قصه برای این دروازه‌بان افسانه‌ای تلخ بود. بوفون که اعلام کرده در پایان فصل از فوتبال خداحافظی می‌کند، در لحظات پایانی بازی با سوئد با تمام وجود خودش را به محوطه جریمه حریف رساند تا شاید اتفاق غیرمنتظره‌ای را رقم بزند اما انگار قرار نبود او یک‌بار دیگر طعم شیرین حضور در جام‌جهانی را بچشد. بعد از پایان بازی یکی از بزرگترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال سعی کرد خودش را کنترل کند اما خیلی زود مقاومتش برابر بغضی که در گلویش داشت، شکست و اشک‌هایش جاری شد. این آخرین تصویر از جی‌جی ‌بوفون بود که در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال در جهان و هواداران پرشمارش با پیراهن لاجوردی باقی ماند. البته روز گذشته خیلی از بزرگان فوتبال جهان نظیر ایکرکاسیاس برای بوفون پیام‌هایی صادر کردند تا به نوعی به او دلداری بدهند.
ایتالیا بی‌ستاره شد
اگر بخواهیم تیمی که با پیراهن ایتالیا دوشنبه‌شب مقابل سوئد به میدان رفت را با تیمی که‌ سال ٢٠٠٦ جام قهرمانی جهان را بالای سر برد، مقایسه کنیم، قطعا متوجه کاهش چشمگیر ستاره‌ها در ترکیب آتزوری می‌شویم. بعد از پایان بازی با سوئد همان چند ستاره فعلی هم از تیم‌ملی خداحافظی کردند تا حالا ایتالیا یک تیم بی‌ستاره لقب بگیرد. علاوه بر جان لوئیجی بوفون، کیه‌لینی، بارتزالی و ده‌روسی هم تصمیم به خداحافظی گرفتند تا لاجوردی‌پوشان از این پس به فکر ساختن یک نسل جدید برای فوتبال ملی خود باشند.
افاضلی: سوئد مثل ایران بود!
هومن افاضلی، کارشناس فوتبال درباره شکست ایتالیا مقابل سوئد در پلی‌آف جام‌جهانی می‌گوید: «ایتالیا در مرحله گروهی خیلی راحت قبول کرد که باید بعد از اسپانیا قرار بگیرد. در پلی‌آف هم شاید سخت‌ترین قرعه رویارویی با سوئد بود. قطعا ایتالیا با بازیکنان بزرگی که در ترکیبش دارد، لیاقتش حضور در جام‌جهانی هست اما در ٧، ٦ماه اخیر این تیم در فرم خوبی قرار نداشت. ونتورا نتوانست تصمیمات خوبی برای هدایت تیمش در راه رسیدن به جام‌جهانی بگیرد.»وی درباره سبک تدافعی بازی سوئد و شباهت آن به سبک بازی تیم‌ملی ایران می‌افزاید: «وقتی یک تیم قدرتمند مثل ایتالیا برابر حریفی قرار می‌گیرد که نیاز به برد دارد، باید به دنبال راه‌حلی برای مقابله با سبک بازی حریف باشد. به ‌هرحال سوئد هم مثل ایران برابر تیمی که قویتر از خودش بود، به بازی دفاعی و بسته روی آورد که منطقی هم بود. شاید به جز این روش، سوئدی‌ها نمی‌توانستند به جام‌جهانی برسند.»
افاضلی درباره تأثیر غیبت ایتالیا روی مسابقات جام‌جهانی خاطرنشان می‌کند: «قطعا غیبت ایتالیا و همچنین هلند از جاذبه‌های جام‌جهانی کم می‌کند. این تیم‌ها قدرت‌های سنتی فوتبال جهان هستند و می‌توانند به تعداد بیننده‌های جام‌جهانی اضافه کنند. با این حال، به نظر می‌رسد ایتالیا نیاز به تجدیدنظر در سیاست‌های کلی‌اش در فوتبال دارد. آنها باید در نحوه تربیت بازیکنانشان تغییراتی ایجاد کنند، همان‌طور که در سال‌های اخیر فرانسه،‌ اسپانیا و آلمان چنین کاری را انجام دادند. فوتبال ایتالیا هر روز کم‌ستاره‌تر می‌شود و نسبت به سال‌های گذشته جاذبه‌های آنچنانی برای فوتبالدوستان ندارد. این مسأله در سری‌آ هم در سال‌های اخیر حس شده و تعداد بینندگان تلویزیونی این لیگ بشدت افت داشته است. آنها باید به فکر ساختن یک نسل جدید برای جام‌جهانی ٢٠٢٢ باشند.»
جام بیست‌ویکم، کم‌ستاره‌تر از قبل
جام جهانی ٢٠١٨ روسیه بدون ‌شک غایبان بزرگی خواهد داشت. ایتالیا بعد از ٦٠‌سال نتوانسته به جام‌جهانی راه پیدا کند و این مسأله را نمی‌توان دست‌کم گرفت. هلند دیگر تیم اروپایی بود که در دوره‌های اخیر اکثر بین ٤تیم برتر جهان دیده می‌شد اما در این دوره حتی به پلی‌آف هم نرسید تا ستاره‌ای مثل آرین روبن از حضور در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان محروم شود. در آمریکای جنوبی، شیلی حذف‌شده بزرگ بود که در ٢ دوره اخیر کوپا آمریکا قهرمانی را به دست آورده اما با داشتن چند ستاره بزرگ مثل ویدال و الکسیس سانچز از صعود به جام‌جهانی محروم شد. تیم‌ملی آمریکا را هم می‌توان جزو غایبان نامدار جام بیست‌ویکم دانست که به روسیه سفر نمی‌کند. همچنین کامرون، قهرمان ٥ دوره جام‌ملت‌های آفریقا هم بزرگترین حذف‌شده قاره سیاه لقب گرفت. باید دید در غیاب این دسته از تیم‌های نامدار، تیم‌های کم و نشان‌تر تا کجا می‌توانند نام خودشان را بر سر زبان‌ها بیندازند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید