"آنفولانزای معده"؛ علل، پیشگیری و راه‌های درمان

"آنفولانزای معده"؛ علل، پیشگیری و راه‌های درمان

اسهال و استفراغ، عفونت معده و روده اغلب به نام "آنفولانزای معده" است. آنفولانزا معده و با آنفولانزا متفاوت است. آنفولانزا باعث گلو درد، آبریزش بینی، سردرد و درد عمومی می‌شود این به ندرت باعث مشکلات معده می‌شود. عفونت‌های ویروسی معمولا علت گاستروانتریت هستند. باکتری نیز می‌تواند گاهی اوقات سبب آن شوند.

کد خبر : ۵۹۲۹۴
بازدید : ۸۴۰۸
از آنفولانزای معده چه می‌دانید؟
فرادید | گاستروانتریت یک بیماری بسیار شایع است که سبب اسهال و استفراغ می شود. این بیماری معمولا توسط یک باکتری و یا ویروس بسیار نادر ایجاد می شود. البته در کودکان و به خصوص جوانان بسیار شایع است. اغلب موارد در کودکان توسط یک ویروس به نام روتا ایجاد می شود. در بزرگسالان معمولا توسط نوروویروس ("اشکال استفراغ زمستان") یا مسمومیت با مواد غذایی باکتری ایجاد می شود.
آنفولانزای معده همان گاستروانتریت ویروسی است هیچ کس بیمار شدن را دوست ندارد به ویژه هنگامی که آن بیماری آنفلوآنزای معده باشد و علائمی مانند: تب، تهوع، لرز، اسهال و درد به آن اضافه شود و این فکر که ابتلا به ویروس آنفلوآنزای معده ممکن است در داخل باقی بماند احساس ترسناکی پدید می‌آورد در حالی که هیچ درمانی برای آنفلوانزای معده وجود ندارد راه حل‌های زیر ممکن است به تسکین علائم سخت این بیماری کمک کند.
از آنفولانزای معده چه می‌دانید؟
یک بیماری بسیار شایع است که سبب اسهال و استفراغ می‌شود
اسهال و استفراغ، عفونت معده و روده اغلب به نام "آنفولانزای معده" است. آنفولانزا معده و با آنفولانزا متفاوت است. آنفولانزا باعث گلو درد، آبریزش بینی، سردرد و درد عمومی می‌شود این به ندرت باعث مشکلات معده می‌شود. عفونت‌های ویروسی معمولا علت گاستروانتریت هستند. باکتری نیز می‌تواند گاهی اوقات سبب آن شوند.
بخوانید: درمانی تازه برای سرطان روتاویروس
این ویروس نوزادان و کودکان خردسال را بیش از نوجوانان و بزرگسالان، تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و معمولا به صورت خوراکی گسترش می‌یابد. این به این معنی است که ویروس از طریق دهان وارد بدن فرد می‌شود. علائم معمولا در عرض دو روز پس از آلودگی ظاهر می‌شود و شامل استفراغ، از دست دادن اشتها، و اسهال آبکی می‌باشند.
بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC)، این ویروس بین ماه‌های دسامبر و ژوئن (حدود ماه‌های آذر و خرداد) شایع‌تر است.
نورو ویروس
این نوع از ویروس بسیار مسری است و می‌تواند هر کسی را در هر سنی آلوده کند. این ویروس از طریق غذا، آب و سطوح آلوده، و یا تماس با افراد آلوده منتقل شود. این نوع از ویروس در فضا‌های شلوغ مانند خانه‌های سالمندان، امانت داری‌ها و مدارس شایع است. علائم این بیماری شامل تهوع، اسهال، تب و بدن درد است. نورو ویروس اغلب در ماه‌های نوامبر و آوریل (آبان و اردیبهشت) موجب ایجاد بیماری می‌شود.
آنفولانزا معده
آنفلوآنزای معده ، یا اسهال و استفراغ، می‌تواند با تعدادی از ویروس‌های مختلف که به دستگاه گوارش شما حمله می‌کند ایجاد شود این ویروس می‌تواند از مواد غذایی آماده و یا به دلیل بهداشت ضعیف شستن دست انتقال یابد. مردم با آنفلوآنزای معده اغلب علائم اسهال، تهوع، استفراغ، تب، سردرد و درد عضلات دارند بسته به نوع ویروس در بدن شما، آنفولانزا می‌تواند از یک تا ۱۰ روز طول بکشد.

استراحت
استراحت اولین و مهمترین است اگر شما آنفولانزا معده دارید بدن شما به منظور مبارزه با ویروس به استراحت نیاز دارد. شما نیاز به مقدار زیادی از خواب و کاهش میزان فعالیت به طور معمول در طول روز دارید. این به این معنی است که زمانی که شما در رختخواب نیستید روی نیمکت لم بدهید به یاد داشته باشید که شما در حالی که دراز کشیده اید تنبل نیستید و بدن شما برای مبارزه با ویروس و تعمیر آسیب در سطح سلول سخت در تلاش است.

مایعات
مصرف مایعات در هنگام مبارزه با آنفلوآنزای معده مهم است. اطمینان حاصل کنید که شما در حال نوشیدن مقدار زیادی مایعات هستید به خصوص اگر شما یک تب یا استفراغ دارید هنگامی که شما به آنفولانزا معده دچار شوید این بسیار آسان است که دچار کم آبی بدن شوید مایعات تمیز مانند آب و غذا‌های مایع، بهترین نوع مصرف هستند. کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیز می‌توانند نوشیدنی‌های ورزشی را برای کمک به جایگزینی الکترولیت در طول آنفلوآنزای معده داشته باشند.
از آنفولانزای معده چه می‌دانید؟

اگر نمی‌توانید مایعات را تحمل نمایید سعی کنید جرعه‌های کوچک در فواصل منظم مصرف نماید. شما همچنین ممکن است نیاز به چای زنجبیل برای کمک به کاهش تهوع داشته باشید.
بخوانید: واریس، از تشخیص تا درمان برخی از نوشیدنی‌ها ممکن است آنفلوآنزا معده یا حالت تهوع را بدتر کنند. شما باید از قهوه، الکل، نوشابه، چای و کافئین اجتناب کنند همچنین این نوشیدنی‌ها به طور بالقوه می‌توانند سبب ناراحتی معده شما شوند. اگر شما اسهال دارید از نوشیدن آب میوه جلوگیری کنید، زیرا می‌توانند این علامت را بدتر کند. نوشیدن بسیاری از اسید‌ها مانند (آب پرتقال) یا کافئین نیز می‌تواند مشکلات شکم شود. نوشیدن بیش از حد مایع می‌تواند استفراغ را بدتر کند سعی کنید ۱ قاشق چای خوری هر ۴ تا ۵ دقیقه مصرف کنید.

غذا
نگه داشتن غذا با داشتن آنفلوآنزای معده می‌تواند مشکل باشد. اگر شما می‌توانید بخورید مواد غذایی ساده مانند کراکر، غلات، نان تست، برنج، سیب زمینی و مقدار کمی از ماست، موز و سیب‌های تازه نیز می‌تواند به شما در اسهال کمک کند. اگر به اجبار غذا بخورید باعث می‌شود شما احساس حالت تهوع پیدا نمایید.

شما باید از خوردن غذا‌های حاوی کافئین، محصولات لبنی، غذا‌های ادویه دار و غذا‌های با چربی بالا اجتناب نمایید. این غذا‌ها ممکن است ناراحتی معده شما را تشدید و سپس تهوع و اسهال را بدتر کند.

دارو برای درد و سردرد
هنگامی که شما آنفلوآنزای معده دارید می‌توانید دارو را به مقدار کم مصرف کنید. اگر شما تب، سردرد یا درد‌های عضلانی دارید ایبوپروفن تا زمانی که سبب ناراحتی معده نشود می‌تواند به شما کمک کند. مصرف آن به مقدار کم با مواد غذایی معمولا بهترین روش است.
عامل آنفولانزا معده یا اسهال و استفراغ ویروس است.


خوردن استامینوفن (تیلنول) معمولا برای آنفلوآنزای معده توصیه می‌شود مگر اینکه شما بیماری کبدی داشته باشید. اجتناب از مصرف آسپرین نیز خوب است. آنتی بیوتیک‌ها به آنفلوآنزای معده کمک نخواهد کرد، زیرا آنفلوآنزای معده یک بیماری ناشی از ویروس است و آنتی بیوتیک‌ها قادر به مبارزه با آن نیستند. قبل از مصرف هر دارو برای آنفلوآنزای معده، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید.

دارو برای تهوع و اسهال
اگر شما به دنبال رهایی از حالت تهوع و یا اسهال هستید برخی از دارو‌های تجویزی که دکتر شما می‌تواند برای کاهش علائم شما تجویز کند وجود دارد. دکتر شما ممکن است ضد استفراغ مانند پرومتازین، پروکلرپرازین یا متوکلوپرامید برای جلوگیری از تهوع و استفراغ تجویز کند.

شما همچنین می‌توانید از دارو‌های بدون نسخه ضد اسهال مانند لوپرامید هیدروکلراید (Imodium) بیسموت ساب سالیسیلات (Pepto-Bismol) را برای کاهش علائم اسهال امتحان کنید قبل از استفاده از دارو‌های بدون نسخه با مراقبین سلامت مشورت نمایید.

کودکان را از شیر دور نگه دارید. آن می‌تواند مشکلات معده را بدتر کند. اگر شما پدر و مادر یک کودک هستید با دکتر خود در مورد تغذیه با شیر مادر و یا فرمول آن صحبت کنید.

آیا آنفولانزا معده واگیردار است؟
عامل آنفولانزا معده یا اسهال و استفراغ ویروس است. ویروس‌ها شایع‌ترین روتاویروس یا نوروویروس می‌باشند. علائم یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شود. شما مسری هستند قبل از اینکه حتی علائمی داشته باشید. حتی بعد از بهبود نشانه‌های بیماری، شما می‌توانید تا دو هفته مسری باقی بمانید.
کودکان می‌توانند برای یک دوره طولانی پس از آن مسری باقی بمانند. برای برخی از انواع روتاویروس واکسن در دسترس می‌باشد. در صورت امکان، از تماس نزدیک با افراد آلوده اجتناب کنید. مواد غذایی را با افراد آلوده به اشتراک نگذارید و بیشتر اوقات دست‌ها را بشویید.
از آنفولانزای معده چه می‌دانید؟

در آنفولانزای معده چه هنگامی به پزشک مراجعه کنید.

اغلب موارد اسهال خود به خود بهبود می‌یابد. اگر استفراغ و اسهال بیش از چند روز ادامه یابد و یا اگر شما متوجه هر علائم از دست دادن آب بدن مانند:

- نداشتن ادرار

- خشکی دهان

- گریه بدون اشک

- تب بیش از ۳۸.۸ درجه سانتی گراد

- کمبود انرژی

- بیقراری

- نقطه نرم در بالای سر نوزاد فرورفته است.

- خون یا چرک در مدفوع، یا مدفوع قیری تیره

اگر فرزند شما شرایط دیگر مانند دیابت دارد، زیرا سبب از دست دادن مایعات بیشتری می‌شود باید به پزشک مراجعه نمایید.

چه چیزی کمک می‌کند تا شما از آنفولانزا معده بهبودی پیدا کنید؟
داشتن آنفلوآنزای معده باعث می‌شود که شما احساس ناراحتی داشته باشید اگر مبتلا شدید درمان می‌تواند به کاهش برخی از ناراحتی‌ها کمک کند. یک گفته قدیمی می‌گوید هر اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان را دارد. برخی از راه‌های اساسی برای جلوگیری از گرفتن آنفلوآنزای معده (و به طور کلی بیماری) شامل شستن دست‌های خود را به طور منظم و گرفتن مقدار زیادی استراحت می‌باشد.
دست‌ها را اغلب با صابون و آب گرم به ویژه هنگام استفاده از حمام، تغییر پوشک و قبل و بعد از غذا بشویید. تمام میوه‌ها و سبزیجات را قبل از غذا خوردن آن‌ها را بشویید.

- از خوردن غذا و آب آلوده اجتناب کنید.

- فرزند خود را در برابر روتاویروس، شایع‌ترین علت اسهال و استفراغ واکسینه کنید.
برای پیشگیری چه باید کرد؟
پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است.در فصل گرم سال در خصوص شیرخواران ما تأکید بر دادن شیر مادر به آنان داریم بویژه در 6 ماهه اول نوزادان که حتی توصیه انحصاری بر دادن شیر مادر است. شیر مادر تا حد زیادی می تواند جلوی بیماری های عفونی مانند اسهال و استفراغ را بگیرد و بعد از این 6 ماه همراه شیر مادر، تا 2 سال غذای کمکی را اضافه می کنیم.
نکته دیگر نحوه تهیه مواد غذایی بچه هاست. در فصل گرم سال، غذا باید تازه تهیه شود و غذای بچه ها را بیرون از یخچال نگهداری نکنیم. و از مصرف غذاهای مشکوک که بیرون فروخته می شوند اجتناب کنیم. غذاهای آماده بخصوص سوسیس و ساندویچ نباید زیاد به بچه ها داد. بستنی در این فصل زیاد مصرف می شود، به همین دلیل پاستوریزه بودن بستنی بسیار مهم است.
مسافرتها در فصل تابستان زیاد است و باید از مصرف یخهای آلوده بویژه یخهای کارخانه ای که معلوم نیست چگونه این یخها را تهیه کرده اند خودداری کرد. از یخ به طور غیرمستقیم برای خنک کردن آب و نوشابه استفاده شود؛ یعنی بطری آب را لابه لای یخ بگذاریم، نه یخ را در لیوان آب بیندازیم. اگر در مواردی به آلودگی آب مشکوک شدیم، آب را 10 تا 15 دقیقه بجوشانیم.
میوه های این فصل قابلیت شستشوی بالایی ندارند و پوست آنها کنده نمی شود مثل توت، توت فرنگی و زردآلو و گیلاس به همین دلیل بعد از شستشو ممکن است به طور ثانویه دچار آلودگی شوند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید