(تصویر) شناسایی نوع تازه‌ای از عنکبوت غارنشین که استعداد بازیگری دارد!

گونه جدیدی از عنکبوت که در زمان احساس خطر خودش را به شکل بسیار باورپذیری به «مردن» می‌زند، در یک غار برزیلی کشف شد. دانشمندان نام این گونه را از یکی از شخصیت‌های «ارباب حلقه‌ها» گرفته‌اند.

فرادید| محققان درون غاری در برزیل، یک نوع عنکبوت ناشناخته را شناسایی کردند که بدن پرزدار و مکانیزم دفاعی عجیبی داشت. این گونه‌ی تازه کشف‌شده که نامش به نحو متناسبی برگرفته از یکی از شخصیت‌های «ارباب حلقه‌ها» است، در مطالعه‌ای که ماه ژانویه در مجله اروپایی Taxonomy منتشر شد، توصیف شده است.

به گزارش فرادید، این موجود هشت‌پا که تنها ۲ میلیمتر یا حدود ۰.۰۸ اینچ طول دارد، در بررسی غار گروتا ناتال، واقع در ایالت باهیا در شمال شرقی برزیل، کشف شد.

به گفته محققان، جالب است که این عنکبوت در صورت احساس خطر، خودش را به مردن می‌زند

این عنکبوت بدنی شبیه «ساعت شنی» دارد، از پاهایش دندانه‌هایی شبیه قطره کوچک بیرون زده و دو چشم کوچک دارد.

ویژگی جالب این عنکبوت Thanatosis است؛ اصطلاحی علمی به معنی «تظاهر به مردن». به گفته محققان، عنکبوت هنگام احساس خطر از این مکانیسم استفاده می‌کند.

این عنکبوت در جنس Spaeleoleptes دسته‌بندی شد، خانواده‌ی کمترشناخته شده‌ای از عنکبوت‌های غارنشین در برزیل که قبلاً فقط یک گونه از آن‌ها شناخته شده بود. حالا پس از ۵۶ سال، گونه‌ی دیگری از این عنکبوت در غار ناتال گروتا شناسایی شده است.

به گفته محققان، تمام بدن این عنکبوت با پرز پوشیده شده است

محققان نام این عنکبوت را «گیملی» گذاشته‌اند. گیملی یک کوتولۀ خیالی از کتاب ارباب حلقه‌های جی. آر. آر. تالکین است.

تالکین منبع محبوبی برای نامگذاری موجودات تازه کشف‌شده است. محققان می‌گویند دلیل انتخاب این نام این است که در رمان تالکین، کوتوله‌ها نژادی هستند که با معادن در ارتباط هستند و غارها را تحسین می‌کنند. این نام ارتباطی استعاری با رابطه نزدیک این گونه با زیستگاه زیرزمینی آن ایجاد می‌کند.

با وجود جستجوی کامل در سایر نقاط باهیا، عنکبوت گیملی تاکنون فقط داخل غار گروتا ناتال پیدا شده که نشان‌دهنده‌ی گستره‌ی بسیار محدود آن است.

به گفته محققان، این گونه احتمالاً تحت تأثیر آلودگی آب و جنگل‌زدایی قرار گرفته که نزدیک غار در حال رخ دادن است.

تروگلوبیت‌ها گونه‌های حساس و در معرض خطری هستند و بیشتر آن‌ها در لیست قرمز منطقه‌ای و جهانی IUCN گنجانده شده‌اند.

بر اساس مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۷ در مجله Biological Sciences منتشر شد، تقریباً ۱۰۰۰ گونه از عنکبوت‌های غارنشین در سراسر جهان وجود دارند.

مترجم: زهرا ذوالقدر