۶ چیزی که هرگز نباید از چت‌بات‌های هوش مصنوعی بپرسید!

۶ چیزی که هرگز نباید از چت‌بات‌های هوش مصنوعی بپرسید!

با محبوب شدن فزاینده‌ی چت‌بات‌های هوش مصنوعی، آگاهی از محدودیت‌های آن‌ها مهم است. در این مطلب با شش چیزی آشنا می‌شوید که نباید از این چت بات‌ها بپرسید.

کد خبر : ۱۴۳۱۹۴
بازدید : ۶۷۲

فرادید| احتمالاً در مورد ChatGPT یا چت‌بات‌های هوش مصنوعی شنیده‌اید و حتی از آن ها استفاده کرده‌اید. اگرچه استفاده از این چت‌بات‌ها مطمئناً سرگرم‌کننده است، اما اگر ندانید چه کار می‌کنید می‌تواند خطرناک باشد. 

به گزارش فرادید، این چت‌بات‌ها محدودیت‌هایی دارند و درک چیستی آن‌ها مهم است. در ادامه، شش پرسش ممنوعه از یک چت‌بات هوش مصنوعی را می‌خوانید. 

تشخیص پزشکی

چت‌بات‌های هوش مصنوعی در بسیاری از کارها خوب هستند، اما تشخیص دقیق پزشکی یکی از آن‌ها نیست. مطمئناً، ممکن است همیشه اشتباه نکنند، اما اعتماد کردن به یک چت‌بات برای تشخیص بیماری به جای پزشک، مانند جستجوی علائم بیماری در گوگل است. 

ساده بگوییم چت‌بات اطلاعاتی را که از اینترنت به دست آورده و ممکن است درست یا نادرست باشند، خلاصه می‌کند. مهم تر از آن، از سابقه پزشکی یا تحمل شما نسبت به برخی مواد بی‌خبراست، از این رو نمی‌تواند قضاوت کند چه نوع درمانی برای شما مناسب است. 

اینترنت به اغراق کردن در مسائل تمایل دارد، بنابراین جای تعجب نیست که چرا بسیاری از افرادی که علائم‌شان را جستجو می‌کنند، دچار هیپوکُندری (خودبیمارانگاری) و اضطراب شدید می‌شوند. استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی می‌تواند همین اثر را تکرار کند و اوضاع را بدتر کند. پس به خاطر خودتان هم که شده برای مشاوره پزشکی با چت‌بات مشورت نکنید. 

بررسی محصول

Untitled1

یک چت‌بات هوش مصنوعی به راحتی می‌تواند قیمت و مشخصات محصولی را که ممکن است به آن علاقه‌مند باشید فهرست کند، اما هرگز توان بررسی محصول را ندارد. چرا؟ چون بررسی محصول طبق تعریف شامل نظر شخصی، تجربه و قضاوت منتقد می‌شود.

هوش مصنوعی توانایی دیدن، بوییدن، لمس کردن، چشیدن یا شنیدن را ندارد، بنابراین ادعاهایش در مورد یک محصول (هر محصولی، نه فقط فناوری) صادقانه نخواهد بود. 

برای نمونه، چت‌بات هوش مصنوعی نمی‌تواند حس گوشی در دست، وضوح صدای بلندگوی آن، کیفیت موتور لرزش، قابلیت‌اطمینان حسگر اثرانگشت، روان بودن نرم‌افزار و تطبیق‌پذیری سیستم دوربین را تجربه کند. 

اگر به دنبال توصیه در مورد محصولاتی هستید که باید بخرید، حتماً از چت‌بات بخواهید نظرات موجود را خلاصه کند. شما باید از آن نوع چت‌بات هوش مصنوعی استفاده کنید که بتواند در وب جستجو کند، مانند Bing با ChatGPT داخلی. 

مشاوره حقوقی

ممکن است تیترهایی داشته باشید مبنی بر اینکه ChatGPT با موفقیت امتحانات دانشکده حقوق ایالات متحده را پشت سر گذاشته است، و اینکه چت‌بات‌های هوش مصنوعی در راه ورود به دادگاه‌ها در سال‌های آینده هستند. باید تکان‌دهنده باشد، اما یک جستجوی سریع نشان می‌دهد که ما در واقع از سال ۲۰۱۵ سعی کرده‌ایم هوش مصنوعی را وارد سیستم حقوقی خود کنیم! 

برخی شرکت‌ها همین حالا هم دستیاران تخصصی حقوق هوش مصنوعی دارند، حتی آن‌ها را به عنوان جایگزین مقرون به صرفه برای وکلای انسانی بازاریابی می‌کنند. این مفهوم به روشنی برای افرادی که توان پرداخت هزینه‌های دومی را ندارند، مناسب است، اما مشکلات این به اصطلاح وکلای هوش مصنوعی به قدری واقعی است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. 

تفاوت آشکار این است که چت‌بات‌های هوش مصنوعی فاقد عقل سلیم هستند. چیزهایی که به طور غریزی برای ما انسان‌ها بدیهی هستند باید در چت‌بات‌ها برنامه‌ریزی شوند و همین امرسبب می‌شود توانایی آن‌ها در استدلال منطقی کمتر شود. 

مهمتر از آن، وکیل انسانی می‌تواند به دنبال شواهد جدید باشد و خارج از چارچوب فکر کند تا راه‌حل‌ها و راه‌های گریز هوشمندانه‌ای پیدا کند. اما یک چت‌بات هوش مصنوعی فقط می‌تواند از داده‌هایی که به او داده‌اید استفاده کند و آن‌ها را به روشی ازپیش‌تعیین‌شده پردازش کند. وکیل هوش مصنوعی هدف مناسبی برای هکرها نیز هست چون هکرها می‌توانند داده‌های حساس آن‌ها را که متعلق به بسیاری از افراد است به طور همزمان بدزدند. 

 اخبار

header-news-shutterstock

استفاده از چت‌بات هوش مصنوعی به‌عنوان منبع خبری سه مشکل اصلی دارد: جوابگویی، زمینه و قدرت.

نخست، جوابگویی. وقتی یک خبر را می‌خوانید، نشردهنده و روزنامه‌نگار آن را می‌شناسید. به این معنا که فردی مسئول اطلاعاتی است که به شما داده شده است، بنابراین انگیزه واضحی برای دقیق بودن به منظور حفظ شهرت و اعتبار وجود دارد. 

اما چت‌بات هوش مصنوعی، فرد نیست که داستان خبری را بنویسد، بلکه فقط داستان‌های موجود در اینترنت را خلاصه می‌کند. این به آن معناست که هیچ منبع اولیه‌ای وجود ندارد و شما نمی‌دانید اطلاعات از کجا آمده است. بنابراین، اعتمادی هم در کار نیست! 

دوم، زمینه. اگر خبری که می‌خوانید فقط خلاصه‌ای از اطلاعاتی است که از منابع مختلف استخراج شده است، روایت خبر نادرست از آب درمی‌آید چون زمینه عمیق‌تر هر داستان را از دست می‌دهید. ربات نمی‌داند آنچه ادعا شده درست است یا خیر، فقط چیزها را به گونه‌ای با هم ترکیب می‌کند که در سطح درست به نظر برسند. 

و در آخر قدرت. می‌دانیم ChatGPT می‌تواند جانبدارانه عمل کند، بنابراین، اگر همه ما به چت‌بات‌های هوش مصنوعی به‌عنوان یک منبع خبری روی بیاوریم، به شرکت‌های پشت سر آن‌ها قدرت می‌دهد تا هرگونه گزارش منفی را پوشش دهند و همه گزارش‌های مثبت درباره دلایلی را که به آن اعتقاد دارند و می‌خواهند تبلیغ کنند، برجسته کنند. این به دلایل روشن بسیار خطرناک است. 

نظر سیاسی

باید واضح باشد که چرا سوال کردن از چت‌بات هوش مصنوعی برای هرگونه عقیده سیاسی یک نه بزرگ است. وقتی از چت‌بات هوش مصنوعی در مورد هر موضوع سیاسی نظر بخواهید، معمولاً یک پاسخ محدود دریافت می‌کنید که چیزی شبیه به این است: «به عنوان یک مدل هوش مصنوعی، ترجیحات یا خواسته‌های شخصی ندارم…». 

این محدودیت قابل درک است، اما کاربران Reddit راه‌های گریزی پیدا کرده‌اند که چت‌بات بتواند با استفاده از انواع آن‌ها به شیوه‌ای نامحدود جوابگو باشد. انجام این کار برای سرگرمی یک چیز است، اما پرسیدن نظر سیاسی از یک چت‌بات هوش مصنوعی بدون محدودیت مانند اجازه دادن به کودک نوپا برای ورود به تاریک وب است. این کار نمی‌تواند برای هیچ یک از طرف‌های درگیر پایان خوبی داشته باشد. 

محتوای تجاری

search-clothes-online-clothing-store-color-size-selection-app-modern-ecommerce-website-mobile-phone-woman-s-hand

بزرگترین مزیت چت بات‌های هوش مصنوعی این است که می‌توانند فورا محتوا تولید کنند. چیزی که یک انسان برای نوشتن آن به چند ساعت زمان احتیاج دارد، چت‌بات هوش مصنوعی قادر است در عرض چند ثانیه انجام دهد اما در واقع نمی‌تواند! 

حتی اگر اصول غیرقابل‌اعتماد استفاده از چت‌بات هوش مصنوعی برای نوشتن محتوا را نادیده بگیرید، نمی‌توانید این حقیقت را نادیده بگیرید که آن‌ها به قدر کافی خوب نیستند و نمی‌توانند جایگزین نویسندگان انسانی شوند. دست‌کم هنوز نمی‌توانند! برای نمونه، معمولاً محتوای نادرست، قدیمی و تکراری ارائه می‌دهند. 

از آنجا که این ربات‌ها نظرات، قضاوت، تخیل یا تجربه قبلی خود را ندارند، نمی‌توانند نتیجه‌گیری هوشمندانه‌ای داشته باشند، به مثال‌ها فکر کنند، از استعاره‌ها استفاده کنند و روایت‌ها را به‌گونه‌ای که یک نویسنده حرفه‌ای انسانی می‌تواند خلق کنند. 

به بیان دیگر، ارزش جدیدی به اینترنت اضافه نمی‌کنند. استفاده از چت‌بات‌ها برای استفاده شخصی کاملاً خوب است اما استفاده از آن‌ها برای نوشتن مقاله‌ها، داستان‌های خبری، زیرنویس‌های رسانه‌های اجتماعی، کپی‌های وب و موارد دیگر احتمالاً ایده بسیار بدی است. 

چت‌بات‌های هوش مصنوعی سرگرم‌کننده هستند، اما هنوز هم ایراداتی دارند

به سختی می‌توان گفت چت‌بات‌های هوش مصنوعی چگونه بر صنعت فناوری و جامعه مدرن به طور کلی تأثیر خواهند گذاشت. همانطور که فناوری انقلابی است، چت‌بات‌ها مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند که باید به آن‌ها رسیدگی شود. 

جالب اینجاست که مایکروسافت به تازگی یک چت‌بات مانند ChatGPT را به طور مستقیم در موتور جستجوی خود Bing ادغام کرده است و گوگل نیز به زودی همین کار را با چت‌بات خود به نام Bar خواهد کرد. با این حال دیدن چگونگی تغییر اینترنت توسط این موتورهای جستجوی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، جالب خواهد بود.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید