(عکس) سرنوشت رازآلود مرد ناشناسی که ناگهان «ایستاد»

(عکس) سرنوشت رازآلود مرد ناشناسی که ناگهان «ایستاد»

جف وایدنر برای پوشش اعتراضات دانشجویی در میدان تیان‌آن‌من پکن به آنجا اعزام شده بود؛ صبح یکی از روزها او در حالیکه در بالکن هتل نشسته بود، بزرگترین موفقیت دوران کاری‌اش را ثبت کرد.

کد خبر : ۱۶۵۹۶۴
بازدید : ۳۱۶۷

فرادید| در صبح روز 5 ژوئن 1989، جف وایدنر (Jeff Widener)، عکاس آمریکایی، در بالکن طبقه ششم هتلی در شهر پکن نشسته بود. یک روز قبل از آن، تظاهرات دانشجویی در میدان تیان آن من پکن به شکلی خونین سرکوب شده بود و آسوشیتدپرس وایدنر را فرستاده بود تا عواقب پس از آن سرکوب را مستند کند.

به گزارش فرادید؛ این برای وایدنر بزرگترین روز دوران کاری‌اش بود. او در همین روز توانست عکسی را ثبت کند که در سراسر دنیا به عنوان نمادی از ایستادگی شهرت یافت. همانطور که او داشت از وضع امنیتی خیابان‌ها، رهگذران سوار بر دوچرخه و اتوبوس‌های سوخته عکس می‌گرفت، ستونی از تانک‌ها شروع به وارد شدن به میدان کردند.

ناگهان مردی که کیسه‌های خریدش را به دنبال داشت، جلوی کاروان زرهی ایستاد، دست‌هایش را تکان داد و از حرکت امتناع کرد؛ وایدنر لنز دوربینش را به سمت او نشانه رفت. تانک‌ها سعی کردند مرد را دور بزنند، اما او دوباره در مسیر آن‌ها قرار گرفت و حتی برای مدت کوتاهی از یکی از آن‌ها بالا رفت.

2

وایدنر تصور می کرد که این مرد کشته خواهد شد، اما نظامیان خویشتن‌داری کردند. در نهایت، مرد از مسیر کنار زده شد، اما نه قبل از اینکه وایدنر اقدام منحصر به فرد و خارق‌العادۀ او را در یک قاب ابدی جاودانه کند؛ عکسی که به «مرد تانکی» مشهور شد.

عکاسان دیگری نیز این صحنه را شکار کردند، اما عکس وایدنر گوی سبقت را از بقیه ربود و در صفحات اول روزنامه‌ها در سراسر جهان ظاهر شد.

بعدها دربارۀ هویت و سرنوشت این مرد حدس و گمان‌های زیادی زده شد اما هیچکدام از آن‌ها تایید نشدند. مثلا روزنامۀ ساندی اکسپرس او را وانگ ویلین، یک دانشجوی 19 ساله معرفی کرد؛ اما حزب کمونیست چین این ادعا را رد کرد و اعلام کرد که نتوانسته این مرد را پیدا کند. هیچ مدرکی هم برای تایید این ادعا به دست نیامد.

3

عکسی کات نشده و کامل از همان صحنه که ردیف طولانی تانک‌ها را در مقابل مرد تانکی نشان می‌دهد

حزب اعلام کرد که نام‌هایی را که در رسانه‌ها ذکر شده‌اند جستجو کرده‌اند و هیچ یک از آن‌ها را بین کشته شدگان یا زندانیان نیافته‌اند.

بعضی‌ها ادعا کردند که او اعدام شده و بعضی‌ها گفتند که به تایوان گریخته است اما به رغم همۀ این ادعاها، با گذشت چندین دهه پس از اینکه «مرد تانکی» به یک قهرمان جهانی تبدیل شد، او همچنان ناشناس باقی مانده است.

۱۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید