شیوع زیکا در شرق آسیا و استرالیا

کد خبر : ۱۰۱۷۳
بازدید : ۲۱۵۰
کشورهای جنوب شرق آسیا، استرالیا و نیوزیلند روز شنبه بدنبال تایید چند مورد ابتلا مردم به ویروس 'زیکا' در این منطقه و گسترش آن در جهان هشدارهای بهداشتی صادر کردند و خواستار توجه به دستور العمل ها در این زمینه شدند.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت نیز از گسترش ویروس زیکا در جهان به عنوان گسترش انفجاری نام برد و پیش بینی کرد در سال جاری میلادی سه تا چهار میلیون نفر در سراسر قاره آمریکا به این بیماری مبتلا شوند.

مالزی نیز پس از بیانیه سازمان جهانی بهداشت، هشدار بهداشتی برای تمام مراکز بهداشتی دولتی و خصوصی در مورد ویروس زیکا صادر کرد.

وزارت بهداشت مالزی در بیانیه ای با اشاره به اینکه این کشور هر سال شاهد تب دنگی و مرگ و میر ناشی از آن پس از گزش پشه 'آئدس' است، اعلام کرد که تاکنون مالزی شاهد ویروس زیکا نبوده است.

نخستین مورد ابتلا به ویروس زیکا در برزیل شناسایی شد. این ویروس نیز مانند تب دنگی از پشه به انسان منتقل می شود. زیکا در بعضی موارد تب، سردرد و دردهای عضلانی ایجاد می کند و در اکثر موارد عارضه ای ندارد. همین امر دلیل تشخیص ابتلا به آن را دشوار می کند.

دولت مالزی به زنان باردار توصیه کرد به کشورهای که زیکا شیوع یافته است سفر نکنند.
خطر اصلی این ویروس متوجه زنان باردار است؛ ابتلا به این ویروس ممکن است به بروز میکروسفالی نوزادان و تولد کودکانی با سر کوچک و رشد اندک مغز و جمجمه منجر شود.

وزارت بهداشت فیلیپین نیز اعلام کرد تنها یک مورد زیکا در سال 2012 در شهر 'سبو' این کشور شناسایی شد، اما به مردم توصیه کرد اقدامات حفاظتی مانند استفاده از مواد دفع حشرات را مدنظر داشته باشند.

وزارت بهداشت و آژانس ملی محیط زیست سنگاپور نیز اعلام کردند برای جلوگیری از چالش آینده و گسترش ویروس زیکا گام های لازم را به منظور جلوگیری از گسترش این ویروس برداشته اند.
سنگاپور دستور لازم را برای افزایش آگاهی جامعه پزشکی از ویروس زیکا صادر کرده است و همه پزشکان و آزمایشگاه های تشخیصی موظف شدند موارد مشکوک را در عرض 24 ساعت تایید و آزمایش را تکرار کنند.

مقامات تایلند اعلام کردند امسال تنها یک مورد زیکا شناسایی شده است و این به دلیل دسترسی بهتر به مراقبت های بهداشتی است.

نخستین مورد ویروس زیکا در تایلند نیز سال 2012 تشخیص داده شد و تاکنون به طور متوسط سالانه پنج مورد ابتلا در این کشور جنوب شرق آسیا ثبت کرده است.

دولت استرالیا نیز ضمن هشدار به مسافران و زنان باردار، از آنها خواست در مورد سفر به هر یک از کشورهایی که تحت تاثیر زیکا قرار دارند، تجدید نظر کنند.

کارشناسان در مورد گسترش بیماری و ویروس زیکا در استرالیا نیز هشدار داده اند.

وزارت بهداشت نیوزیلند از احتمال انتقال ویروس زیکا به 9 مسافر این کشور خبر داد که به جنوب اقیانوس آرام سفر کردند.

بنابراین گزارش، چهار نفر از کسانی که احتمالا تحت تاثیر زیکا قرار گرفتند زن هستند. وزارت بهداشت نیوزیلند انتقال ویروس به یک مرد را تایید کرد اما وضعیت وی خوب گزارش شده است.

نیوزیلند پیش از این در سال 2014 نیز مواردی از ابتلا شهروندان این کشور به زیکا را تجربه کرده است.
ویروس زیکا برای نخستین بار سال 1947 در جنگل های اوگاندا کشف شد و در آفریقا و آسیا به ویژه مناطق گرمسیری مثل جنوب شرق آسیا شایع بود. این ویروس اکنون در بخش وسیعی از آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب شیوع یافته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید