۱۰ روش ساده برای داشتنِ ذهن و خانه‌ای منظم

۱۰ روش ساده برای داشتنِ ذهن و خانه‌ای منظم

«آیا شما یک سازمان‌دهنده دیداری هستید یا یک سازمان‌دهنده پنهان؟ اگر یک سازمان‌دهنده دیداری باشید، ترجیح می‌دهید که همه اشیاء و متعلقات‌تان در دیدتان قرار داشته باشد و به طبقه‌بندی‌های باز، ظرف‌های شفاف و آویز‌هایی که چیزهای‌تان را با آن‌ها آویزان کنید، علاقه دارید. درنقطه‌مقابل، یک سازمانده پنهان، دوست دارد که اشیاء را در کشو‌ها بگذارد و لباس‌ها را در کمد آویزان کند، طوری که از دید مخفی باشند.

کد خبر : ۱۰۳۱۷۸
بازدید : ۷۳۱۱

فرادید | اگر خودتان را فردی نامنظم بدانید، احتمال دارد از خودتان بپرسید که اصلاً چه دلیلی برای منظم بودن وجود دارد؟ اما باید توجه کنید که تفاوت بین فرد منظم و نامنظم آن است که فرد منظم بر اموال و وسایلش کنترل دارد و به جای آنکه واکنشی عمل کند (بپرسد فلان چیز کجاست؟)، پیش‌کنشی عمل می‌کند (به این معنی که اصلاً چیزی را گم نمی‌کند).

به گزارش فرادید، لیزا وودراف، مدیر اجرایی و مؤسس اورگنایز ۳۶۵، می‌گوید: «منظم بودن برای شما وقت اضافی می‌خرد و هر چه زمان بیشتری در اختیار داشته باشید، استرس کم‌تری احساس می‌کنید.

ما با ۱۵۰۰ زن و مرد در مورد انجام کار‌های خانه در آمریکا مصاحبه کردیم. ۸۶ درصد باور دارند که نظم یک مهارت آموختنی است و وقتی از آن‌ها پرسیدیم که منظم بودن چه حسی به شما می‌دهد؟، اغلب زنان پاسخ دادند که احساس رهایی می‌کنند.»

اما موضوع اینجاست که برای داشتنِ نظم از کجا باید شروع کرد؟ کارشناسان می‌گویند بازاندیشی‌د‌ر‌خود، تغییر در نگرش و البته داشتنِ استراتژی‌هایی برای نظم‌بخشی می‌توانند به شما کمک کنند تا فردی منظم‌تر در خانه و در زندگی‌تان باشید.


برخی از توصیه‌های آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

۱. سبکِ نظم خودتان را بشناسید

یک انباری در آشپزخانه که ردیف‌هایی از قوطی‌های زیبا در آن در کنار هم چیده شده‌اند و غذا‌های خشک و‌تر به کمک آن‌ها از هم تفکیک شده‌اند تا هر چیزی در نهایت شگفتی در جای خود قرار گرفته باشد، منظره زیبایی است. اما همگان نمی‌توانند از روش‌های یکسان برای نظم‌بخشی به زندگی‌شان استفاده کنند.

کانساندرا آرسِن، کارشناس خانه‌داری، می‌گوید: «نظم یک دستورالعمل یکسان برای همه ندارد. مردم سعی می‌کنند روش‌هایی که در رسانه‌ها می‌بینند را تقلید کنند، اما اگر این روش‌ها برای‌تان مناسب نباشد یعنی شما وقت و هزینه‌تان را هدر داده‌اید.

او می‌گوید: «هدف دنباله‌روی از سبکِ نظم‌بخشی‌ایست که برای شخصیتِ شما مناسب باشد تا بتوانید سیستم نظم‌بخشی‌تان را به همان طریقی که مغزتان به طور طبیعی نظم‌بخشی می‌کند، تعبیه کنید. به‌این‌ترتیب دیگر زمان و پول خود را هدر نمی‌دهید.»
آرسن می‌گوید، با این پرسش آغاز کنید:

«آیا شما یک سازمان‌دهنده دیداری هستید یا یک سازمان‌دهنده پنهان؟ اگر یک سازمان‌دهنده دیداری باشید، ترجیح می‌دهید که همه اشیاء و متعلقات‌تان در دیدتان قرار داشته باشد و به طبقه‌بندی‌های باز، ظرف‌های شفاف و آویز‌هایی که چیزهای‌تان را با آن‌ها آویزان کنید، علاقه دارید. درنقطه‌مقابل، یک سازمانده پنهان، دوست دارد که اشیاء را در کشو‌ها بگذارد و لباس‌ها را در کمد آویزان کند، طوری که از دید مخفی باشند.

همچنین باید بدانید که آیا فرد جزئی‌نگری هستید (افراد کمال‌گرا چنین ویژگی‌ای دارند) یا تمایل به سیستم‌های نظم‌دهندۀ ساده دارید. از سیستم‌های نظم‌بخشی‌ای تبعیت کنید که به نفع‌تان باشد نه علیه‌تان.

۲. از اتاق‌خواب‌تان شروع کنید

اتاق خواب نخستین مکانی است که چشم‌های‌تان را در آن باز می‌کنید و آخرین مکانی است که قبل از خواب می‌بینید. آرسن می‌گوید: «اتاق خواب‌تان باید مکانی آرام و منظم باشد تا شروع و پایان روز را با حسی خوب آغاز کنید و به پایان برسانید. آرسن می‌گوید: «قدم نخست در نظم‌دهی به اتاق‌خواب مرتب‌سازی است.

اما منظور از مرتب‌سازی این نیست که به سراغ کمد‌ها بروید و لباس‌ها را بیرون بریزید و آن‌ها را در سه جای مجزا به عنوانِ لباس‌های «دورریختنی»، «اهدا کردنی» و «نگه‌داشتنی» روی هم کپه کنید -، چون احتمالاً مجبور می‌شوید همه چیز را به همان شکل دوباره سرجایش برگردانید.

به جای این کار، بگذارید همه چیز همان‌جایی که هست باشد. شما مأموریت دارید فقط چیز‌هایی را انتخاب و از کمد خارج کنید که مطمئن هستید از خانه خارج می‌کنید (اهدا می‌کنید یا دور می‌ریزید) و به‌این‌ترتیب فضایی که اشغال شده است را باز می‌کنید.

ممکن است در هنگام مرتب کردنِ کمد‌ها با چیز‌هایی روبرو شوید که در موردشان مردد هستید. اینطور مواقع احتمالاً به خودتان می‌گویید که «فلان چیز» ممکن است روزی به درد بخورد. آرسن پیشنهاد می‌دهد در چنین مواقعی یک سؤال از خودتان بپرسید و با توجه به پاسخی که به خودتان می‌دهید، درباره آن چیز‌ها تصمیم بگیرید.

«از خودتان بپرسید که آیا اگر آن چیز را نداشته باشم احتمال دارد که دوباره بخرمش؟». اگر پاسخ‌تان نه بود، در دور انداختنِ آن لحظه‌ای تردید نکنید. این روش در مورد هر شیء و وسیله‌ای در هر فضایی از منزل، از انباری گرفته تا گاراژ و زیرزمین، کاربرد دارد.

۳. ذهن‌تان را روی کاغذ پیاده کنید

به‌هم‌ریختگی چیزی نیست که فقط به چشم دیده شود. وودراف می‌گوید: «گاهی فکر می‌کنیم به‌هم‌ریختگی است که باعث عقب‌ماندگی ما شده است. اما درواقع بار ذهنی‌ای که با خودمان حمل می‌کنیم، مسبب آن است. او به این موضوع اشاره می‌کند که چگونه به یادآوردن کار‌هایی که باید هر روز، هر هفته یا هر ماه انجام دهیم را فراموش می‌کنیم؛ بنابراین وقتی نیاز دارید چیزی را به خاطر داشته باشید، آن را روی دفترچه یادداشت، لپ‌تاپ یا گوشی یادداشت کنید.

هر کاری که مربوط به خانه است و باید انجامش دهید را یادداشت کنید. این موارد شامل تعویض فیلترها، خرید اقلام خوراکی یا وقت دکتر می‌شود. وودراف توصیه می‌کند که آخر هفته‌ها نگاهی به این فهرست بیندازید و الویت‌ها را برای هفته آینده مشخص کنید.

۴. برای هر وسیله‌ای «خانه» داشته باشید

این داستان برای‌تان آشناست: از بیرون وارد خانه می‌شوید، کلید‌ها و تلفن همراه‌تان را روی کانتر آشپزخانه می‌گذارید. اما بعضی وقت‌ها هم ممکن است روی کاناپه اتاق نشیمن بگذارید‌شان. بعضی اوقات هم ممکن است جایی در اتاق خواب رهای‌شان کنید. شاید یکبار هم آن‌ها را روی یخچال گذاشته باشید.

آرسن توصیه می‌کند که برای ابزار و وسایل‌تان در جایی از خانه که به طور طبیعی به سراغ‌شان می‌روید، یک جای مخصوص یا خانه داشته باشید. برای مثال، اگر عادت دارید که با ورود به خانه چیز‌ها را روی کمد لباس بگذارید، بهتر است که یک سبد یا یک جعبه روی کمد بگذارید و این چیز‌ها را در درون آن بگذارید.

نه‌تنها ظاهری مرتب‌تر خواهید داشت بلکه دیگر نیازی نیست هر وقت می‌خواهید از خانه خارج شوید دور اتاق‌ها را بگردید و به دنبال کلید خانه یا سوییچ ماشین باشید.

۱۰ روش ساده برای داشتنِ ذهن و خانه‌ای منظم

۵. فهرست کار‌هایی که باید انجام دهید را کوتاه کنید

وودراف فهرست کار‌هایی که باید انجام دهد را شب قبل روی کاغذ‌هایی به قطع فیش‌نویسی، می‌نویسد. قطع این کاغذ‌ها به اندازه گوشی همراه اوست، بنابراین می‌تواند به راحتی به همراه تلفن همراه آن را در دست بگیرد و هر زمان که لازم شد کار‌ها را با تقویم هماهنگ کند.


اما دانستنِ اینکه چه چیز‌هایی باید در فهرست کار‌هایی که باید انجام شود، قرار بگیرد خودش هنر است. او می‌گوید: «فهرست کار‌هایی که باید انجام دهم، فهرست آرزوهایم نیست. همه آن کار‌ها باید در پایان روز بعد انجام شده باشند. این یعنی نباید توانایی خودتان را بیش‌ازحد تخمین بزنید یا بیشتر از توان از خودتان توقع داشته باشید.


بیشتر مردم بین ۳ تا ۴ کار در روز می‌توانند انجام دهند، اما برای برخی حتی انجام ۳‌کار در روز بیشتر از حد توان است. وودراف می‌گوید: «وظیفه ما در زندگی به انجام رساندنِ فهرست‌های طولانی کار‌های روزانه به منظور افزایش بهره‌وری نیست. وظیفه ما این است که هر روز دو کار مهم انجام دهیم و بعد از زندگی لذت ببریم.»

۶. مرتب‌سازی‌های ۵‌دقیقه‌ای را امتحان کنید

آرسن می‌گوید: «یکی از بهترین عادت‌هایی که می‌توانید شروع کنید آن است که روزی ۵ دقیقه اتاق را تمیز کنید. لباس‌ها را داخل کشو بگذارید، لباس‌هایی که خشک شده‌اند را داخل کمد آویزان کنید، لیوان کثیف را در ماشین ظرف‌شویی بگذارید. آرسن می‌گوید: «نظافتِ روزانه منزل کلید موفقیت‌های طولانی-مدت است. وقتی هر روز ۵ دقیقه را صرف مرتب کردنِ خانه بکنید، کم‌کم برای‌تان تبدیل به عادت می‌شود و آن‌وقت یک زندگی بدونِ شلختگی و درهم‌برهمی خواهید داشت.

۷. از انرژی‌تان پیروی کنید

برنامه‌ریزی برای تمیز کردن انباری و گاراژ در آخر هفته، سریع‌ترین روش برای بی‌انگیزه شدن و پشت‌گوش‌انداختن است. وودراف توصیه می‌کند که پروژه‌های تمیز‌کاری را طوری برنامه‌ریزی کنید که آغاز و پایان مشخص داشته باشد. برای مثال، تصمیم بگیرید که فقط قفسه‌ها را در انباری مرتب کنید یا حتی فقط یک قفسه خاص را مرتب کنید.

شما باید وظایفی را انتخاب کنید که دوست دارید انجامش دهید. اگر گاراژ یا انباری خانه آنقدر کار دارد که حوصله‌تان را سر می‌برد و ترجیح می‌دهید بقیه روز را به تمیز کردن کشوی لباس‌های‌تان اختصاص دهید، پس معطل نکنید. همین کار را بکنید. از انرژی‌تان تبعیت کنید و روز خودتان را آنطور که می‌خواهید به پایان ببرید.

۸. فضا را هدفمند کنید

در دوره همه‌گیری فضای خانه تبدیل به محلی برای زندگی، کار و مدرسه شد. اگر دورکاری را شروع کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که در همه جای خانه کار کرده‌اید (گاهی روی میز آشپزخانه، گاهی روی تخت و ..). اما خیلی مهم است که اشیاء شما جای مشخصی داشته باشند و مکان‌هایی را با هدف کار کردن، درس خواندن و ... آماده کنید.

بنابراین، یک گوشه از خانه را اتاق کار بنامید و با وسایلی که مربوط به آن است پر کنید. می‌توانید یک میز کوچک در آن محل بگذارید و یک سیم سیار برای استفاده از ابزار کار برایش در نظر بگیرید. ووراف می‌گوید: «استفاده هدفمند از فضا باعث می‌شود که عملکرد بهتری داشته باشید و طبیعتاً وسایل را نیز بهتر سازماندهی کنید.»

۹. خط قرمز‌های غیرقابل‌مذاکره داشته باشید

شستن ظرف‌ها و لباس‌ها را تبدیل به وظایفی کنید که هر روز باید در فهرست کار‌هایی که باید انجام دهید، باشند و با خودتان بگویید این کار‌ها هرگز نباید لغو شوند.

آرسن می‌گوید: «ظرف و لباس خیلی سریع می‌توانند از کنترل خارج شوند پس باید هر روز آن‌ها را بشویید. اگر ظرف‌های نشسته را مدت طولانی به حال خودشان بگذارید، شستن‌شان سخت‌تر می‌شود، زیرا چربی روی ظرف‌ها خشک می‌شود و زمان بیشتری برای تمیز کردن‌شان باید صرف کنید.»

کپه کردنِ لباس‌ها برای شستن نیز باعث می‌شود وقت بیشتری برای اتو کردن، خشک کردن و تا کرد‌ن‌شان صرف کنید. آرسن می‌گوید: «یک بار لباس، ۵‌دقیقه برای تا کردن زمان می‌گیرد، اما جمع‌کردنِ لباس‌ها تا پایان هفته مجبورتان می‌کند که ۱‌ساعت را به مرتب کردن لباس‌های شسته‌شده اختصاص دهید.» پس اگر خانواده بزرگی دارد و لباس‌ها زیاد است، هر روز لباس‌ها را بشویید.

۱۰. آشپزخانه را طوری طراحی کنید که کاربردی باشد

در طراحی وسایل خانه سیستمِ «شهودی» را در پیش بگیرید. شهود در طراحی به معنی قرار دادن چیز‌ها در جا‌هایی است که فکر می‌کنید به صورت طبیعی باید در آن‌جا‌ها باشند، پس نیازی ندارید خیلی فکر کنید و به صورت خودکار کار‌ها را انجام می‌دهید. آرسن می‌گوید: «برای مثال ظرف‌ها باید بالای ماشین ظرف‌شویی جا بگیرند که با صرف کم‌ترین زمان و انرژی آن‌ها را از ظرف‌شویی خارج کرده و سر جای‌شان بگذاریم.» این سیستم کار کردن را راحت‌تر می‌کند.


منبع: Good Housekeeping Home
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید