خروج محصولات سمند و ۴۰۵ از مدار تولید!

خروج محصولات سمند و ۴۰۵ از مدار تولید!

طراحی و توسعه محصولات و خروج محصولات قدیمی سمند و ۴۰۵ نیز از محور‌های مورد تاکید وزیر صمت بود که به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، این دو خودرو ظرف دو ماه آینده و پس از انجام تعهدات موجود به مشتریان از مدار تولید خارج خواهد شد.

کد خبر : ۱۰۴۸۴۶
بازدید : ۵۵۳۴

وزیر صنعت، معدن و تجارت برای دومین بار پس از صدور فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور در حوزه خودرو، روز (شنبه) به دو شرکت خودروساز بزرگ رفت و ضمن بازدید از پارکینگ‌ها، واحد مونتاژ و مرکز تحقیق، طراحی و توسعه، روند حمل و تحویل خودرو‌های این دو مجموعه، فرآیند کاهش خودرو‌های کف پارکینگ‌ها را بررسی و اجرای دستورات هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور را پیگیری کرد.

سیدرضا فاطمی‌امین، روز ۱۳ فروردین ماه از گروه صنعتی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو بازدید کرد و از مدیران این دو خودروساز در رابطه با اجرای فرمان‌های رئیس جمهور، روند فعالیت در مجموعه‌های خودروسازی، روند کاهش تعداد خودرو‌های ناقص، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و... پاسخ خواست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) پس از دریافت پاسخ سوالات خود از مدیران خودروساز و پس از بازدید از مجموعه ایران‌خودرو و بررسی روند اجرای فرامین رئیس‌جمهوری، گفت: کاهش خودرو‌های پارکینگ ایران خودرو به ۱۵ هزار دستگاه در پایان فروردین‌ماه، فراتر از فرمان صادر شده و بسیار مناسب است.

وی ضمن تأکید بر نظارت بر فرآیند‌های کیفی محصولات افزود: با کاهش مدت زمان پرداخت به قطعه‌سازان، امکان مطالبه کیفیت توسط خودروساز به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. در این زمینه لازم است رده‌بندی سازندگان و ردیابی قطعات نیز با دقت دنبال شود.

فاطمی‌امین ضمن تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت ناوگان حمل ریلی، خاطر نشان کرد: ایران‌خودرو می‌تواند با طرح موضوع و پیگیری از طریق معاونت مربوط در وزارتخانه از ظرفیت حمل ریلی برای انتقال محصولات خود استفاده کند که این موضوع سبب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و لجستیک خواهد شد.

طراحی و توسعه محصولات و خروج محصولات قدیمی سمند و ۴۰۵ نیز از محور‌های مورد تاکید وزیر صمت بود که به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، این دو خودرو ظرف دو ماه آینده و پس از انجام تعهدات موجود به مشتریان از مدار تولید خارج خواهد شد.

مقائم عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تایید موضوع افزایش مدت گارانتی محصولات به سه سال و ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش را از خودروسازان گرفت و آن را از دیگر اقدام‌های این شرکت‌ها در راستای اجرای هشت فرمان رئیس جمهوری در حوزه خودرو دانست.

تولید ۷۲۵ هزار دستگاه سواری و ۲۵ هزار خودروی تجاری، هدف امسال ایران‌خودرو

مهدی خطیبی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- در این بازدید اظهار کرد: این شرکت در سال ۱۴۰۱، برای تولید ۷۲۵ هزار دستگاه سواری و ۲۵ هزار خودروی تجاری برنامه‌ریزی کرده که این میزان حتی بیش از تعداد خودرو‌های تولیدی مدنظر در دستور رئیس‌جمهور است. دو خودروی ۴۰۵ و سمند نیز ظرف دو ماه آینده و پس از انجام تعهدات موجود به مشتریان از مدار تولید خارج خواهد شد.

وی افزود: پیرو دستور ویژه وزیر صمت، حداکثر تا اردیبهشت‌ماه امسال، تعداد خودرو‌های موجود در پارکینگ‌ها به ۲۵ هزار دستگاه خواهد رسید.

با توجه به دستور مؤکد و پیگیری‌های جدی وزیر صمت، شرکت ایران‌خودرو تمام اقدام‌های لازم برای اجرایی شدن بخش‌های مختلف فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری به خودروسازان را در دستور کار خود قرار داده است و برای تولید سال آینده نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

افزایش تولید روزانه خودرو به ۱۵۰۰ دستگاه، گامی محکم برای تحقق تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو سایپا در سال

محمدعلی تیموری- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- نیز در بازدید وزیر صمت از این شرکت، اعلام کرد: در راستای تحقق فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور، از فردا (۱۴ فروردین ماه) تولید خودرو روزانه به ۱۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت که این مهم گام محکمی برای تحقق تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری خواهد بود.

وی ضمن اشاره بر اینکه بالاترین میزان تحویل خودرو معادل ۴۷ هزار دستگاه خودرو در بهمن و اسفندماه سال گذشته انجام شد، در رابطه با خودرو‌های کف پارکینگ این خودروسازی، تصریح کرد: تعداد خودرو‌های کف پارکینگ در ۲۳ دی‌ماه سال۱۴۰۰، حدود ۸۰ هزار دستگاه بود که در اسفندماه سال گذشته به ۴۹ هزار دستگاه کاهش یافته است. تا ابتدای اردیبهشت ماه امسال نیز تعداد خودرو‌های کف پارکینگ به ۲۰ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت.

لازم به یادآوری است که وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ نیز از این دو شرکت خودروساز بازدید و نتایج دستور‌های ویژه رئیس جمهور به خودروسازان را پیگیری کرد.

در جریان این بازدید، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده بود: شرکت ایران‌خودرو متعهد شده است در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید و شرکت سایپا نیز ۶۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری را به بازار عرضه کنند که البته با افزایش تولید سایر خودروسازان، هدف‌گذاری افزایش ۱.۵ برابری تولیدات خودرویی به‌طور حتم عملیاتی خواهد شد.

تمامی دستور‌های رئیس جمهور در وزارت صنعت، معدن و تجارت احصاء شده و در تعامل با خودروسازان و متناسب با اهداف تعیین شده از دو خودروساز بزرگ کشور، برنامه اجرایی و عملیاتی لازم دریافت شده است که خوشبختانه براساس تحلیل‌های از پیش انجام شده و اعلام آمادگی دو شرکت، امید فراوانی داریم در سال آینده همه اهداف محقق شده و شاهد جهش صنعت خودروسازی کشور باشیم.

ضرورت رعایت استاندارد رایج در نگهداری خودرو در پارکینگ خودروسازان

فاطمی‌امین ضمن اشاره بر دیگر تاکید ویژه رئیس‌جمهوری بر تکمیل و تحویل سریع خودرو‌های موجود در کف پارکینگ‌ها، گفت: براساس دستور رئیس‌جمهوری تعداد خودرو‌های موجود در کف پارکینگ خودروسازان باید حداکثر تا میزان استاندارد رایج آن (به میزان تولید دو هفته‌ای) باشد.

این میزان برای شرکت سایپا حدود ۲۰ هزار دستگاه و برای ایران خودرو معادل ۲۵ هزار دلار خواهد بود و مدیران هر دو خودروسازی بزرگ کشور قول داده‌اند این آمار را همواره رعایت کنند.

اصلاح همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان به نفع کیفیت تولید‌های خودرویی

وزیر صمت در ادامه ضمن اشاره به تاکید ویژه رئیس‌جمهوری در خصوص افزایش کیفیت تولید‌های خودروی کشور که مورد مطالبه همه مصرف‌کنندگان نیز هست؛ تصریح کرد: مهمترین مسأله در این فرآیند، اصلاح نحوه تعامل میان خودروسازان و قطعه‌سازان است که باید در یک چارچوب تعریف شده انتظار طرف‌ها برآورده شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ضرورت تسویه به روز مطالبات قطعه‌سازان از سوی شرکت‌های خودروسازی و الزام قطعه‌سازان به رعایت کیفیت و کمیت قطعات مورد تعهد آن‌ها اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها گفت: خوشبختانه گام‌های اساسی در این خصوص برداشته شده و بیش از ۲۰۰ مسأله مهم پیش روی تولید در کشور احصاء شده که از جمله آن‌ها می‌توان به مسئله تأمین مالی واحد‌های اشاره کرد.

تا پایان سال دو پروژه در دست اجرا بوده و در حد پایلوت بسیار خوب جواب داد؛ یکی از آن‌ها پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب‌های مالی بنگاه‌ها و دیگری پرداخت تسهیلات در قالب زنجیره تولید بود و این پروژه‌ها در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به طور کامل اجرایی خواهند شد و می‌توانیم امیدوار باشیم بیش از ۷۰ درصد نیاز‌های مالی بنگاه‌ها با این روش‌ها حل‌وفصل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در خصوص تأمین مواد اولیه، صادرات و سایر موارد مرتبط نیز گزارش‌های کاملی از عملکرد وزارت صنعت معدن و تجارت در سال پشتیبانی‌ها و مانع زدایی تهیه شده که به زودی منتشر خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اولین بازدید خودرو از خودروسازان، پس از صدور فرمان‌های رئیس جمهور، همچنین بازدیدی از شرکت خودرو‌های سفارشی ایران خودرو (آپکو) انجام داد و با تعدادی از تحویل گیرندگان خودرو گفتگو کرد.

وی از مردم در مورد میزان معطلی آن‌ها برای تحویل خودرو سوال کرد که برخی از آن‌ها از زمان ۱۰ دقیقه‌ای دریافت خودرو سخن گفتند و عده‌ای نیز زمان تحویل خودروی خود را به علت شلوغی پایان سال تا سه ساعت اعلام کردند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید