کاهش وزن با مصرف این دانه پرخاصیت

کاهش وزن با مصرف این دانه پرخاصیت

یکی از ویژگی‌های دانه‌های چیا این است که مقدار زیادی آب را به خود جذب می‌کنند. بنابراین، ورزشکاران و دونده‌های استقامتی می‌توانند از مصرف دانه‌های چیا برای تامین آب بدن کمک بگیرند.

کد خبر : ۱۰۵۷۹۴
بازدید : ۷۰۷۷

محققان عنوان کردند که مصرف این دانه‌ها به شکل‌گیری احساس رضایتمندی پس از غذا خوردن نیز کمک می‌کند و البته فیبر سرشار این دانه‌ها نیز احساس سیری مطلوبی به‌وجود می‌آورد.

یکی از ویژگی‌های دانه‌های چیا این است که مقدار زیادی آب را به خود جذب می‌کنند. بنابراین، ورزشکاران و دونده‌های استقامتی می‌توانند از مصرف دانه‌های چیا برای تامین آب بدن کمک بگیرند. یکی از مطالعات جدید نشان می‌دهد که یک گِرم از آرد دانه‌های چیا می‌تواند حدود ۱۲ گرم آب به خودش بگیرد.

۱. دانه‌های چیا سرشار از فیبر هستند

هر قاشق غذاخوری از دانه‌های چیا حدودا ۵ گرم فیبر به بدن می‌رساند که برابر است با تقریبا ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به دریافت فیبر. توجه داشته باشید که همین مقدار از برنج قهوه‌ای فقط می‌تواند ۲ گرم فیبر برای بدن تامین کند.

اگرچه ثابت شده است که فیبر غذایی می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش بدهد و برای تقویت سلامت گوارشی مفید باشد، اما آمار‌ها نشان می‌دهند که بیشتر افراد در طول روز به اندازه کافی فیبر دریافت نمی‌کنند.
بهترین «دمنوش گیاهی» برای لاغری ۱۵ تا ۲۰ کیلویی در ۶۰ روز!

۲. دانه‌های چیا می‌توانند به شکل‌گیری استخوان‌های قوی کمک کنند

دانه‌های چیا سرشار از فسفر و منیزیم هستند؛ دو ماده معدنی مهم که می‌توانند سلامت استخوان‌ها را حفظ کنند. طبق مطالعه منتشرشده در Nutrition Journal، افرادی که بالاترین میزان دریافت فسفر را از طریق رژیم غذایی دارند، خطر ابتلا به پوکی استخوان را حدود ۴۵ درصد نسبت به دیگر افراد کاهش می‌دهند.

هر قاشق غذاخوری از دانه‌های چیا حاوی ۱۲۲ میلی‌گرم فسفر و ۴۷ میلی‌گرم منیزیم است که به ترتیب ۱۷ و ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن به این مواد معدنی را تامین می‌کنند.

۳. دانه‌های چیا، منبع پروتئینی کاملی هستند

افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند، به‌سختی می‌توانند منابع پروتئینی کامل را برای خوردن پیدا کنند. این مساله می‌تواند برای آنان مشکل‌ساز شود، چون منابع پروتئینی کامل حاوی همه انواع اسید‌های آمینه هستند که عملکرد صحیح بدن به آن‌ها بستگی دارد. منابع پروتئینی کامل و اصلی شامل محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و غذا‌های دریایی می‌شوند.

با این‌حال، دانه‌های چیا نیز در گروه همین منابع پروتئینی کامل قرار می‌گیرند و درنتیجه گزینه فوق‌العاده مهم و کارآمدی برای گیاه‌خواران هستند. شما می‌توانید بادام خردشده و شیر سویا را نیز همراه با دانه‌های چیا مصرف کنید تا پروتئین دریافتی را به میزان چشمگیری افزایش بدهید.

متخصصان می‌گویند که دانه‌های چیا، جایگزین مناسبی هم برای تخم‌مرغ در دستورپخت‌ها هستند. البته استفاده از دانه‌های چیا به این منظور باید براساس این نسبت انجام بگیرد تا بافت مشابه تخم‌مرغ به شما بدهد: ۳ قاشق غذاخوری آب ساده به‌ازای هر قاشق غذاخوری از دانه‌های چیا.

۴. دانه‌های چیا سرشار از اسید‌های چرب امگا-۳ هستند

دانه‌های چیا، منبع خوبی برای دریافت آلفا-لینولئیک اسید (ALA) محسوب می‌شوند که نوعی اسید چرب امگا-۳ است. طبق گزارش منتشرشده در The American Journal of Clinical Nutrition، آلفا-لینولئیک اسید می‌تواند از بدن در مقابل ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی محافظت کند. توجه داشته باشید که آلفا-لینولئیک اسید، نوعی اسید چرب ضروری برای بدن به حساب می‌آید، چون بدن نمی‌تواند خودش این ماده را تولید کند و درنتیجه شما باید این ماده ضروری را به بدن برسانید.

البته همه افراد در کنار دریافت ALA، باید دو نوع امگا-۳ دیگر را هم به بدن برسانند که در ماهی‌ها و غذا‌های دریایی وجود دارند: DHA و EPA. اگرچه بدن می‌تواند بخشی از ALA دریافتی را به EPA و DHA تبدیل کند، اما این تبدیل‌سازی به مقدار بسیار محدودی انجام می‌گیرد و درنتیجه همه انسان‌ها به دریافت همه انواع امگا-۳ نیازمند هستند.

۵. دانه‌های چیا می‌توانند به حفظ تعادل آب در بدن کمک کنند

یکی از ویژگی‌های دانه‌های چیا این است که مقدار زیادی آب را به خود جذب می‌کنند. بنابراین، ورزشکاران و دونده‌های استقامتی می‌توانند از مصرف دانه‌های چیا برای تامین آب بدن کمک بگیرند. یکی از مطالعات Food Science and Technology نشان می‌دهد که یک گرم از آرد دانه‌های چیا می‌تواند حدود ۱۲ گرم آب به خودش بگیرد.

۶. دانه‌های چیا می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند

یکی از جدیدترین مطالعات Nutrition Research and Practice نشان می‌دهد که وقتی افراد از ماست همراه با ۷ تا ۱۴ گرم دانه چیا استفاده می‌کنند، در وعده غذایی بعدی حدود ۲۵ درصد کالری کمتری استفاده می‌کنند.

با توجه به این‌که دانه‌های چیا از نظر جذب آب نیز قدرت بالایی دارند، محققان تصور می‌کنند که مصرف این دانه‌ها به شکل‌گیری احساس رضایتمندی پس از غذا خوردن نیز کمک می‌رساند. البته فیبر سرشار این دانه‌ها نیز احساس سیری مطلوبی به‌وجود می‌آورد.

منبع: بهداشت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید