یک کاخ سرد، یک کاخ گرم

جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر درحالی نخستین روز خود را پشت سر گذاشت که بی‌نظمی‌های اتفاق افتاده به صورت دومینو وار تمام برنامه‌ها را با تأخیر مواجه کرد.

کد خبر : ۱۰۶۵۳
بازدید : ۲۱۷۳
جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر درحالی نخستین روز خود را پشت سر گذاشت که بی‌نظمی‌های اتفاق افتاده به صورت دومینو وار تمام برنامه‌ها را با تأخیر مواجه کرد.

جشنواره فیلم فجر طبق روال هر‌سال با نمایش فیلم‌ها از دوازدهم بهمن‌ماه آغاز شد و کاخ رسانه از ظهر روز دوشنبه درهای خود را به روی اهالی رسانه گشود.

یکی از نکات قابل توجه که در روز اول خیلی به چشم می‌آمد، بی‌نظمی بود که موقع پخش فیلم «گیتا» به وجود آمد.

سکون و سردی کاخ جشنواره
طبق برنامه نوشته شده در جدول؛ نخستین فیلمی که به نمایش درآمد، مربوط به گروه مستند بود و «اهالی خیابان یک طرفه» نام داشت که از ساخته مهدی باقری است. مطابق پیش‌بینی‌ها استقبال چندان گرمی از پخش این مستند به عمل نیامد. سرمای حاصل از سکوت سالن نمایش از یک‌سو و تنظیم نبودن صدا ازسوی دیگر فضا را سرد کرده بود. در ادامه «برداشت دوم از قضیه اول» ساخته پویان باقرزاده در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد که آن هم خیلی مورد توجه قرار نگرفت.

فیلمی که همه برنامه‌های روز اول را به هم ریخت و به تأخیر انداخت. قرار بر نمایش نخستین فیلم بخش سودای سیمرغ در ساعت ١٨:٣٠ بود. از حدود یک‌ربع قبل، جمعیت مقابل در‌های ورودی سالن صف کشیده بودند که به تماشای فیلم بنشینند. بعد از تاخیری حدود نیم‌ساعته، بلندگوهای برج تأخیر نمایش فیلم را به دلیل نقص فنی اعلام کرد.

حالا نوبت به نمایش فیلم گیتا رسیده بود. این فیلم که در ابتدا و طبق جدول زمان‌بندی صورت گرفته در جدول جشنواره بنا بود در ساعت ١٨:٣٠ به نمایش دربیاید، به دلیل نقص فنی با تأخیری یک‌ساعته پخش شد. به همین ترتیب برنامه‌های پس از پخش این فیلم هم با تأخیر مواجه شدند.

بنابراین سالن همایش‌های برج میلاد تا ساعت دو نیمه‌شب باز ماند. پس از پایان این فیلم نیز «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه و «نیمه‌ شب اتفاق افتاد» ساخته تینا پاکروان در کاخ رسانه رونمایی شدند.

از چهره‌های شناخته شده سینما که در روز اول به کاخ جشنواره آمده بودند، می‌توان به نام‌هایی چون سروش صحت، ابراهیم حاتمی‌کیا، دانیال حکیمی، مارال و مونا فرجاد، مریلا زارعی، سارا بهرامی، حامد کمیلی، اکرم محمدی، پیمان معادی، آزاده نامداری، رویا نونهالی، مصطفی کیایی، حمید پورآذری، رضا ناجی، گوهر خیراندیش، کمال تبریزی، حامد بهداد، تینا پاکروان و ستاره اسکندری اشاره کرد.

کاخ مردمی، داغ داغ
در کاخ دیگر جشنواره که نام مردمی را با خود یدک می‌کشد اما فضا خیلی گرم‌تر بود. پیمان جعفری (تهیه‌کننده فیلم عادت نمی‌کنیم) با تقدیر از استقبال مردم برای حضور در کاخ مردمی جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر ابراز امیدواری کرد؛ این استقبال در زمان اکران فیلم در سینماهای سراسر کشور نیز ادامه داشته باشد.

محمدرضا فروتن بازیگر فیلم «عادت نمی‌کنیم» هم که در پردیس ملت حضور داشت، یکی از افتخارات کارنامه هنری خود را حضور در «عادت نمی‌کنیم» دانست و به مردم گفت: این فیلم اثری بود که پیش از تهیه فکر بسیاری درخصوص آن انجام شده بود و خوشبختانه درحال و هوای خوبی نیز ساخته شد.

باز هم سینماگران را راه ندادند
اتفاق دیگری که در شب اول جشنواره رقم خورد و حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت، باز هم به راه ندادن عوامل یک فیلم به صداوسیما مربوط می‌شد. این دومین‌بار درچند هفته اخیر است که مسئولان تلویزیون اجازه ورود سینماگران را به استودیو برنامه «نقد سینمای ایران» نمی‌دهند.

پیش از این محسن امیریوسفی که رسما به این برنامه دعوت شده بود، به علت ممانعت مسئولان، نتوانست در این برنامه که با اجرای علیرضا شجاع‌نوری به روی آنتن می‌رود، حضور پیدا کند.

این‌بار اما نوبت به عوامل فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» بود که در برنامه تلویزیونی نقد سینمای ایران حضور داشته باشند اما در آخرین لحظه عوامل این فیلم را به استودیو راه ندادند که همین موضوع باعث تأسف علیرضا شجاع‌نوری مجری برنامه و شادمهر راستین و نیما حسنی‌نسب کارشناس و منتقد آن شد.

حامد بهداد با انتقاد شدید از عملکرد تلویزیون که شامگاه ١٢ بهمن‌ماه مانع ورود بازیگران فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» در استودیو برنامه «نقد سینمای ایران» شده بود، گفت: تلویزیون ما یک رسانه ورشکسته است که هیچ‌کس آن را نمی‌بیند.

بهداد البته در نشست روز گذشته این فیلم، خواستار نزدیکی و دوستی تلویزیون و سینما شد و گفت: با همه این حرف‌ها اعلام دوستی می‌کنیم و آنچه در شب گذشته رخ داد، یک لحظه بود که ما تصمیم گرفتیم به این برنامه نرویم.

بلیت‌ها در بازار سیاه
اتفاق جالب دیگری که جای مطرح‌شدن دارد، آن است که بلیت‌های جشنواره فیلم فجر به دست واسطه‌ها رسید. با رسیدن سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر به دومین روز برپایی‌اش ماجرای دادوستد بلیت‌های این رویداد سینمایی هم مطرح شده است.

بالاخره برخی از دوستداران سینمای ایران حاضرند برای به دست آوردن بلیت‌های جشنواره فیلم هزینه زیادی بپردازند. این مسأله فرصتی را برای برخی از افراد فراهم می‌کند تا بتوانند از این راه درآمدزایی کنند.

ظاهرا قضیه از این قرار است که تعدادی از عوامل سینمای ایران بلیت‌هایی که برای جشنواره فیلم فجر به دست‌شان رسیده، به افرادی خارج از سینما هدیه داده‌اند و این افراد نیز بلیت‌های جشنواره را به مردم می‌فروشند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید