شاهکار‌های هنری که دزدیده و هرگز پیدا نشدند

شاهکار‌های هنری که دزدیده و هرگز پیدا نشدند

آثاری از «رافائل»، «ون‌گوگ»، «کلود مونه» و «پل سزان» از جمله نقاشی‌های ارزشمند مسروقه‌ای محسوب می‌شوند که پس از گذشت سال‌ها هنوز اثری از آن‌ها پیدا نشده است.

کد خبر : ۱۰۷۷۹۴
بازدید : ۶۷۷

به گزارش از نشنال، مشهورترین سرقت هنری جهان در بیست و یکم اوت سال ۱۹۱۱ در پاریس اتفاق افتاد.

«وینچنزو پروجا» یکی از کارمندان موزه «لوور» در پاریس «مونالیزا» را ربود، به ایتالیا منتقل کرد، اما این شاهکار «داوینچی» در نهایت شناسایی و بار دیگر به «لوور» بازگردانده شد. داستان سرقت و بازگشت دوباره «مونالیزا» در سراسر جهان پیچید و این نقاشی را به سطح شهرتی رساند که این روز‌ها از آن لذت می‌برد.

با اینکه این داستان پایان خوشی داشت، اما بسیاری از آثار هنری که توسط برخی از مشهورترین هنرمندان جهان خلق شده‌اند، همچنان مفقود باقی مانده‌اند، شاید برخی در طول تاریخ به فراموشی سپرده شده‌اند و شاید برخی در مجموعه خصوصی یک مجموعه‌دار میلیاردر نگهداری می‌شوند.

در ادامه با چند مورد از مشهورترین آثار هنری مسروقه آشنا می‌شوید که همچنان اثری از آن‌ها پیدا نشده است:

گلهای شقایق

«گل‌های شقایق» اثر «وینسنت ون‌گوگ»

این تابلو نقاشی در اوت سال ۲۰۱۰ از موزه «محمد محمود خلیل» واقع در قاهره ربوده شد. این نقاشی که ارزش آن ۵۰ میلیون دلار برآورد شده بود در سال ۱۸۸۷ یعنی سه سال پیش از درگذشت «ون‌گوگ» خلق شده است.

زمانی که سرقت این نقاشی مشخص شد، مقامات مصر گمان کردند سارقان این اثر هنری را پیدا کرده‌اند. آن‌ها از سوار شدن دو مرد ایتالیایی به هواپیمایی از مبدا قاهره به ایتالیا جلوگیری کردند، اما در نهایت مشخص شد که آن‌ها سارق «گل‌های شقایق» نیستند.

کبوتر و نخود
«کبوتر و نخود» اثر «پابلو پیکاسو»

تماشاگران تیزبین شاید متوجه نقاشی «کبوتر و نخود» که در فیلم «جیمز باند» ۲۰۱۵ بر روی دیوار بالای تخت نصب شده است، شده باشند. این صحنه در حقیقت اشاره ظریفی به این موضوع است که «کبوتر و نخود» هنوز پیدا نشده است.

این تابلو نقاشی که در سال ۱۹۱۱ خلق شده و ارزش آن ۱۲۳ میلیون دلار برآورد می‌شود در ماه مه سال ۲۰۱۰ به همراه چهار اثر دیگر از جمله نقاشی‌های «آنری ماتیس» و «آمدئو مادیگلیانی» از موزه هنر مدرن پاریس ربوده شد.

سارق برای ربودن این آثار در حالی از پنجره وارد موزه شد که زنگ هشدار کار نمی‌کرد. او در نهایت دستگیر شد، اما مدعی شد که تابلو نقاشی را در ظرف زباله انداخته است. پلیس ادعای او را باور نکرد و پرونده را همچنان باز نگه داشته است.

پل سزان

«نمایی از اور سور اواز» اثر «پل سزان»

گمان می‌رود این تابلو نقاشی در سال‌های بین ۱۸۷۹ تا ۱۸۸۰ توسط «پل سزان» خلق شده باشد. «نمایی از اور سور اواز» منظره‌ای در شمال فرانسه را به تصویر می‌کشد، چراکه «سزان» زمانی در روستای «اور سور اواز» زندگی کرده بود.

در شب سال نو سال ۱۹۹۹، یک سارق به «موزه اشمولین» در دانشگاه آکسفورد دستبرد زد و این تابلو نقاشی را ربود. سارق از داربست بالا رفت، یک بمب دودزا در گالری انداخت، از طناب پایین رفت و در نهایت نقاشی را از قاب جدا کرد.

پلیس بریتانیا معتقد است این نقاشی چهار میلیون دلاری به دستور کسی ربوده شده است، چراکه آثار «رودین»، «رنوآر» و «آنری دو تولوز لوترک» باقی مانده بودند. پرونده سرقت این نقاشی همچنان باز باقی مانده است.

پرتره

«پرتره یک مرد جوان» اثر «رافائل»

گمان می‌رود «پرتره یک مرد جوان» یک خودنگاره از «رافائل» باشد و ارزش آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. نازی‌ها این نقاشی را در سال ۱۹۴۵ از لهستان ربودند و از آن زمان تاکنون «پرتره یک مرد جوان» دیده نشده است.

زمانی که آلمان به لهستان هجوم برد، شاهزاده آگوستین جوزف چارتوریسکی بسیاری از آثار هنری را نجان داد که از جمله آن‌ها به «پرتره یک مرد جوان» می‌تولان اشاره کرد و آن‌ها را در ساختمانی واقع در جنوب شرقی لهستان پنهان کرد.

این نقاشی در نهایت توسط ماموران «گشتاپو» کشف شدند و به «هانس فرانک» فرماندار لهستان اشغالی تحویل داده شد. این نقاشی به همراه سایر آثار هنری، ارسال شدند تا به مجموعه شخصی «هیتلر» در «لینتس» اضافه شوند.

«فرانک» نقاشی «پرتره مرد جوان» را در ژانویه سال ۱۹۴۶ از آلمان به لهستان آورد و در سکونت‌گاهش به نمایش گذاشت. در پی اعدام «فرانک» در سال ۱۹۴۶، بسیاری از آثار غارت‌شده دوباره کشف شدند، اما «پرتره مرد جوان» به همراه ۸۴۲ اثر هنری دیگر هرگز پیدا نشد.

طوفان در دریای جلیل

«طوفان در دریای جلیل» اثر «رامبرانت»

این نقاشی «رامبرانت» در جریان سرقتی که ارزش کلی آن به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد، ربوده شد. این نقاشی در هجدهم مارس سال ۱۹۹۰ از موزه «ایزابلا استوارت گاردنر» واقع در ایالات متحده آمریکا ربوده شد.

دو سارق در لباس پلیس وارد موزه شدند و دست و پای نگهبانان را بستند و در نهایت با ۱۳ اثر هنری از جمله آثار «یوهانس ورمیر»، «ادگار دگا» و «اداوارمانه» از موزه خارج شدند. هیچ‌کدام از این آثار تاکنون پیدا نشده است.

فرانسی بیکن

فرانسیس بیکن» اثر «لوسین فروید»

«لوسین فروید» در سال ۱۹۵۲ پرتره دوست صمیمی و همکارش یعنی «فرانسیس بیکن» را نقاشی کرد. این اثر هنری در بیست و هفتم ماه مه سال ۱۹۸۸ از گالری ملی برلین ربوده شد و هرگز پیدا نشد.

پل چرینگ کراس

«پل چرینگ کراس، لندن» اثر «کلود مونه»

نقاشی «پل چرینگ کراس، لندن» اثر «کلود مونه» نقاش امپرسیونیست به همره دیگر نقاشی او به نام «پل واترلو» در شانزدهم اکتبر سال ۲۰۱۲ از موزه هنری در «روتردام» ربوده شد.

پلیس گروهی را به اتهام سرقت دستگیر کرد و مادر یکی از افرادی که به همدستی در سرقت این دو نقاشی اعتراف کرده بود، اعلام کرد تمامی آثار هنری را برای حفاظت از پسرش آتش زده است. البته او بعد‌ها این اعترافات را در یک دادگاه رد کرد.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید