شاخص بورس در چند سناریو

شاخص بورس در چند سناریو

به‌این‌ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با ۳۸/ ۰درصد افت به رقم یک‌میلیون و ۴۲۴‌هزار و ۴۸۹‌واحدی بازگشت و شاخص هم وزن هم با ۲۰/ ۰درصد افزایش توانست تا سطح ۳۹۷‌هزار و ۲۹۶واحدی پیش روی کند.

کد خبر : ۱۰۹۷۸۴
بازدید : ۶۳۳

شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در دادوستد‌های روز دوشنبه ۵‌هزار و ۴۱۶‌واحد افت کرد. شاخص‌کل هم وزن (از تمام نماد‌های معاملاتی به یک میزان تاثیر می‌پذیرد)، اما مسیری متفاوت را در پیش گرفت به‌طوری که این نماگر با ۷۷۱‌واحد افزایش همراه شد.

به‌این‌ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با ۳۸/ ۰درصد افت به رقم یک‌میلیون و ۴۲۴‌هزار و ۴۸۹‌واحدی بازگشت و شاخص هم وزن هم با ۲۰/ ۰درصد افزایش توانست تا سطح ۳۹۷‌هزار و ۲۹۶واحدی پیش روی کند. ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) نیز رقم ۲‌هزار و ۲۰۱‌میلیارد‌تومان را تجربه کرد.

به هر روی در مرداد‌ماه بازدهی شاخص‌کل ۲۲/ ۳‌درصد افت کرد و سومین افت متوالی ماهانه بورس به ثبت رسید؛ این در حالی است که به روایت آمار شاخص‌کل بورس به سطح ۹ مرداد‌ماه بازگشته است. میانگین تغییرات ماهانه ارزش معاملات خرد بورس نشان می‌دهد که سومین افت به لحاظ درصدی معادل ۱۱‌درصد منفی، از ابتدای سال‌۱۴۰۱ تاکنون به ثبت رسیده است.

شاخص در چند سناریو

شاخص‌کل در ۱۵ روز گذشته نیز در محدوده فعلی قرار داشت. حال این امکان وجود دارد که تحت‌تاثیر تشدید فشار فروش این نماگر تا کف کانال ۴/ ۱‌میلیون‌واحدی عقب نشینی کند، در صورتی‌که عرضه کنندگان همچنان دست به‌فروش بزنند و اقدام به عرضه سهام کنند، ممکن است تداوم روند نزولی فعلی منجر به شکست حمایت ۴/ ۱میلیون‌واحدی شود.

در چنین حالتی شاخص‌کل بورس تا ۵۰‌هزار‌واحد دیگر هم می‌تواند ریزش داشته باشد و تا سطح یک‌میلیون و ۳۵۰‌هزار‌واحدی عقبگرد کند. در عین حال ارزش معاملات خرد بالاست که این مهم در جای خود اگرچه نشان می‌دهد فروش حقیقی در ارقامی بالا قرار دارد، اما نباید فراموش کرد که توان خرید حقوقی‌ها را نیز باید در شرایط موجود و متناسب با وضعیت فعلی در ارقامی قابل‌ملاحظه درنظر گرفت.

به باور فعالان بازار سرمایه سناریوی دیگری نیز درخصوص روند حرکتی شاخص بورس قابل‌تعریف است، به‌گونه‌ای‌که در سطح ۴/ ۱میلیون‌واحدی اگر حجم مطلوبی در این محدوده ایجاد شود، نماگر اصلی بورس اصلی لزوما افت نخواهد کرد و می‌تواند رشد کند. با توجه به شیب ملایم ریزش قبلی از اردیبهشت تاکنون، می‌توان انتظار داشت که بازار بار دیگر به مسیر صعودی باز‌گردد.

اثرگذاری در بورس

بر اساس این گزارش در معاملات آخرین روز کاری مرداد‌ماه سال‌جاری شاخص آزاد شناور رقمی بالغ بر ۵‌هزار و ۴۶۳‌واحد افت معادل ۳/ ۰درصد ریزش را تجربه کرد، شاخص بازار اول هم با ۸‌هزار و ۲واحد افت همراه شد. شاخص بازار دوم، اما مسیر متفاوتی را سپری کرد به گونه‌ای که این نماگر در روز گذشته یک‌هزار و ۱۵۸‌واحد رشد داشت.

در دادوستد‌های روز دوشنبه‌نماد معاملاتی «کگل» توانست با یک‌هزار و ۶۴۱‌واحد افت بیشترین تاثیر منفی را در روند حرکتی شاخص‌کل بورس تهران اعمال کند. در ادامه «فولاد» با یک‌هزار و ۵۴۳‌واحد ریزش همراه شد. نماد‌هایی نظیر «کچاد» با یک‌هزار و ۲۶۰واحد، «وبملت» با ۴۱۶‌واحد و «شپنا» با ۴۰۲‌واحد افت در روز گذشته نماگر اصلی بازار سهام را تحت‌تاثیر روند حرکتی خود قرار دادند.

در این میان‌نماد معاملاتی «خودرو» با ۴۰۷‌واحد افزایش توانست بیشترین تاثیر مثبت را در جریان حرکتی نماگر اصلی بازار سهام داشته باشد. افزون بر این، «نوری» با ۲۶۴‌واحد افزایش، «کالا» با ۱۸۴‌واحد رشد و «شستا» با ۱۷۳‌واحد صعود از برترین‌های تاثیر گذار در بازار دیروز بودند.

هر چند به دلیل برخوردار نبودن از وزن کافی نتوانستند مسیر حرکت دماسنج بورس را تغییر دهند، اما تحرکت فعالان در این شرکت‌ها محسوس بود.

توجه بازار

دیروز صنایعی از قبیل بانک‌ها، فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی بیشترین خالص خرید حقوقی‌های بازار را داشتند. نهاد‌های مالی نیز بیشترین خالص خرید سهامداران خرد را از آن خود کردند. درخصوص نماد‌های پرتراکنش و مورد‌توجه سرمایه گذاران بورس تهران می‌توان به دو‌نماد «خساپا» و «خودرو» اشاره کرد.

نخستین شرکت با عرضه سرمایه گذاران و دومین شرکت مورد اقبال بازیگران تالار شیشه‌ای قرار گرفت. نماد معاملاتی «فولاد» نیز پس از بازگشایی عمدتا با خروج سرمایه گذاران همراه بود و در بازار دیروز در مدار نزول با کاهش قیمت مواجه شد.

در بازار روز دوشنبه بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد‌هایی اعم از «بورس»، «کالا»، «دانا»، «خمحرکه» و «غدشت» بود. در نقطه مقابل بیشترین کاهش قیمت را نیز نماد‌های «ولغدر»، «سفار»، «قلرست» به خود اختصاص دادند.

فراز و فرود بازار موازی

در آن‌سوی بازار روز گذشته نرخ دلار با رشد ۴/ ۴‌درصدی همراه شد و سکه هم افزایش ۷‌درصدی را به نمایش گذاشت. به‌این‌ترتیب بیشترین رشد روزانه اسکناس آمریکایی از آبان ۹۹ تاکنون به ثبت رسید. سکه نیز بیشترین رشد روزانه از ۹ تیر سال‌جاری تاکنون را تجربه کرد. در مقیاس ماهانه نیز دلار ۴۷/ ۶درصد افت و سکه ۰۸/ ۶درصد ریزش را به ثبت رساندند.

تغییر مالکیت در مقیاس ماهانه

در یک‌ماه گذشته صنعت فرآورده‌های نفتی ۶۰۰‌میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشت. محصولات شیمیایی با ۳۴۹‌میلیارد‌تومان و چند‌رشته‌ای صنعتی با ۳۴۸‌میلیارد‌تومان در رتبه‌های دوم و سوم خروج سرمایه سرمایه گذاران خرد قرارگرفتند.

صنعت فرآورده‌های نفتی برای دومین ماه پی‌درپی بیشترین خروج پول را شاهد بود. بر اساس این گزارش در مرداد‌ماه۱۴۰۱ مجموعا رقمی بالغ بر ۳‌هزار و ۴۴۸میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید