خواهر و برادرهای به‌یادمادنی سینمای ایران!

خواهر و برادرهای به‌یادمادنی سینمای ایران!

در این مطلب قصد داریم مروری بر خواهر و برادر‌های به یاد ماندنی در فیلم‌های سینمایی ایرانی داشته باشیم.

کد خبر : ۱۱۰۴۰۲
بازدید : ۱۹۲۱

به تصویر کشیدن رابطه‌ی صمیمانه میان خواهر و برادر از تاثیرگذارترین بخش یک فیلم به حساب می‌آید و حتی در شکل‌گیری درام قصه نیز می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

در این مطلب قصد داریم مروری بر خواهر و برادر‌های به یاد ماندنی در فیلم‌های سینمایی داشته باشیم:

ابدو یک روز

ابد و یک روز

سمیه | محسن
این فیلم نخستین ساخته‌ی سعید روستایی و محصول سال ۱۳۹۴ است. «ابد و یک روز» داستان خانواده‌ای را در جنوب شهر تهران روایت می‌کند که درگیر مشکلات خانوادگی متعددی هستند. در میان دیگر اعضای خانواده، سمیه (پریناز ایزدیار) و محسن (نوید محمدزاده) رابطه‌ی صمیمانه‌تری با یکدیگر دارند.

محسن تمام تلاش خود را می‌کند تا سمیه از سر اجبار راضی به ازدواج با فردی ناشناخته نشود. چراکه سمیه به نوعی ستون آن خانه به حساب می‌آمد و با رفتن او به کشوری دیگر اوضاع خانه‌ی آن‌ها به هم می‌ریخت.

محسن با اینکه فردی معتاد بود، اما سمیه را بیش از دیگر خواهر و برادر‌ها درک می‌کرد و عقیده داشت که او باید با فردی ازدواج کند که به وی علاقه‌مند است و نباید تن به ازدواج با فردی که نمی‌شناسد، بدهد. در مقابل سمیه نیز همواره هوای برادر معتاد خود را داشت و تنها فردی بود که در آن خانه محسن را درک می‌کرد. این درک و فهم متقابل از سمیه و محسن خواهر و برادری به‌یادماندنی در سینمای ایران ساخته است.

جان دار

جان دار

اسما | جمال
«جان‌دار» به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری و محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم با مراسم عروسی دختر خانواده شروع می‌شود که برادر خواستگار سابق او با ایجاد درگیری، مراسم عروسی را به هم می‌ریزد. برادر اسما، جمال (محمد علیمحمدی) به‌طور ناخواسته درگیر قتل می‌شود و به زندان می‌افتد.

در حالی‌که اسما (باران کوثری) به‌خاطر برادرش حاضر است شرط خانواده‌ی مقتول را بپذیرد و با یاسر (جواد عزتی) ازدواج کند، اما در نهایت جمال فداکاری اسما را قبول نمی‌کند.

در واقع جمال برای اینکه عروسی خواهرش به هم نریزد و کسی متوجه درگیری بیرون خانه نشود با مسعود (علیرضا مهران) درگیر می‌شود. اسما نیز به خاطر آنکه برادرش زنده بماند حاضر است تا تن به ازدواجی زوری بدهد. اسما و جمال با اینکه خواهر و برادر‌های ناتنی هم بوده‌اند، اما به علت رابطه‌ی صمیمانه‌ای که با هم داشتند، جزء خواهر و برادر‌های به‌یادماندنی در سینمای ایران به شمار می‌آیند.

روز سوم

روز سوم

سمیره | رضا
این فیلم ششمین ساخته‌ی محمدحسین لطیفی به حساب می‌آید و محصول سال ۱۳۸۵ است. پس از محاصره‌ی خرمشهر توسط عراقی‌ها، رضا (پوریا پورسرخ) تلاش می‌کند تا خواهرش، سمیره (باران کوثری) به‌جای امنی ببرد.

اما به علت آنکه پای سمیره مجروح می‌شود، رضا مجبور می‌شود تا او را در باغچه‌ی حیاط مخفی کند و چندساعت بعد برای نجات او به خانه برگردد. رابطه‌ی عاشقانه میان سمیره و رضا منجر به خلق یکی از بهترین خواهر و برادر‌های سینمای ایران می‌شود.

همچنین باتوجه به اینکه این فیلم در ژانر دفاع مقدس ساخته شده است، به تصویر کشیدن رابطه‌ی صمیمانه و عمیق رضا و سمیره و اینکه این دو به خاطر زنده ماندن یکدیگر حاضر به تحمل هر راه سخت و دشواری هستند؛ مخاطب را بیش از هر فیلم دیگر تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. البته از بازی ماندگار و بی‌نقص باران کوثری و پوریا پورسرخ نیز نمی‌توان غافل شد.

لاتاری

لاتاری

نوشین | نیما
«لاتاری» سومین ساخته‌ی بلند سینمایی محمدحسین مهدویان به شمار می‌آید که محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم داستان دو جوان را روایت می‌کند که علی‌رغم مخالفت خانواده‌هایشان، قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. نیما، برادر نوشین با بازی جواد عزتی به دلیل بدهی پدرش در زندان است. نوشین (زیبا کرمعلی) نیز برای پرداخت بدهی پدر و آزاد کردن برادر تصمیم می‌گیرد برای کار به دبی برود.

این دو با اینکه سکانس مشترکی باهم ندارند، اما صمیمیت و رابطه‌شان با هم بسیار برای مخاطب باورپذیر جلوه می‌کند. چراکه ما شاهد بازی فوق‌العاده‌ی جواد عزتی بعد از مرگ خواهرش هستیم.

او آنقدر خوب در نقش نیما نقش‌آفرینی می‌کند که با اینکه این خواهر و برادر با یکدیگر در هیچ سکانسی هم‌بازی نیستند، اما مخاطب به خوبی رابطه‌ی عمیق و تاثیرگذار نیما و نوشین پی ببرد. قابل ذکر است که جواد عزتی در حال حاضر در فیلم دوزیست که این روز‌ها در سینما‌های سراسر کشور اکران شده، ایفای نقش کرده است.

بچه های آسمان

بچه‌های آسمان

زهرا | علی
این فیلم به کارگردانی مجید مجیدی و محصول سال ۱۳۷۵ است. «بچه‌های آسمان» داستان پسری به نام علی (میرفرخ هاشمیان) را روایت می‌کند که کفش‌های خواهرش را گم می‌کند. به همین دلیل علی تصمیم می‌گیرد که صبح‌ها کفش خود را به خواهرش، زهرا (بهاره صدیقی) بدهد و بعدازظهر‌ها او کفش‌ها را به علی پس بدهد تا علی نیز بتواند به مدرسه برود. این فیلم یکی از زیباترین و فداکارترین رابطه‌های خواهر و برادری در سینما را به بهترین نحو به تصویر می‌کشد.

زمانی که علی تلاش می‌کند تا مقام سوم مسابقه را کسب کند تا صاحب کتونی سالم و جدیدی شود، تصویر و صدای زهرا به او انگیزه‌ی لازم برای پیروزی را می‌دهد.

علی در «بچه‌های آسمان» شخصیتی مسئولیت‌پذیری داشت، به‌طوری‌که بعد از گم کردن کفش خواهرش، کتونی خود را به او داد تا او بی‌کفش نماند و بتواند آسوده‌خاطر به مدرسه برود. در مقابل زهرا نیز همواره هوای برادرش را داشت و او را آنقدر خوب در مسابقه تشویق کرد که در نهایت علی به‌جای رتبه‌ی سوم که جایزه‌اش کتونی بود، رتبه‌ی اول را کسب کرد.

شادروان

شادروان

پری | نادر
«شادروان» فیلمی به کارگردانی حسین نمازی و محصول سال ۱۴۰۰ است. این فیلم داستان خانواده‌ای در حاشیه‌ی شهر را روایت می‌کند که بعد از فوت ناگهانی پدر خانواده، با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند. ما در طول فیلم شاهد هستیم که باوجود مشکلات زیادی که این خانواده دارند، اما خواهر و برادر پشت به پشت هم هستند تا مشکلات ایجاد شده را به بهترین نحو در کنار هم حل کنند.

همچنین در سکانسی که نادر (سینا مهراد) ناراحت و غمگین است، پری (نازنین بیاتی) کمکش می‌کند و تلاشش را می‌کند تا با حرف‌هایش برادرش را آرام کند که این امر نیز نشان از صمیمیت موجود میان این دو را می‌دهد. به‌طورکلی نادر و پری یکی از دوست‌داشتنی‌ترین خواهر و برادران سینمایی را خلق می‌کنند. قابل ذکر است که بازی خوب و روان سینا مهراد و نازنین بیاتی تاثیر زیادی بر باورپذیر بودن این رابطه‌ی صمیمانه می‌کند.

جهان با من برقص

جهان با من برقص

نیلوفر | جهان
این فیلم به کارگردانی سروش صحت و محصول سال ۱۳۸۷ است. «جهان با من برقص» داستان فردی به نام جهان با بازی علی مصفا را روایت می‌کند که که در شمال ایران در حال زندگی است. دوستان جهان به بهانه‌ی تولد او دور هم جمع می‌شوند و این موقعیت سبب می‌شود تا آن‌ها به مرور روابطشان با یکدیگر و زندگی شخصی خود بپردازند.

خواهر جهان، نیلوفر (بهار کاتوزی) نیز به دلیل رابطه‌ی صمیمانه‌ای که با یکدیگر دارند، به شمال آمده تا در روز‌های بیماری او کنارش باشند.

دوستان جهان با تمام مشکلات شخصی خود به خانه‌ی جهان آمدند و زمانی‌که متوجه می‌شوند جهان مبتلا به بیماری لاعلاجی است، آنطور که باید به او توجه نمی‌کنند و همچنان غرق در گرفتاری‌های خود هستند. در این میان فقط نیلوفر است که هم در جمع حضور دارد و هم دلواپس و برادرش است.

با اینکه بیشتر سکانس‌های مشترک نیلوفر و جهان در میان جمع دوستانش است، اما از نوع نگاه نیلوفر به جهان و سوالی که در ساحل از او می‌پرسد، بیش از هرچیز نشان از اهمیت و علاقه‌ی بهار به جهان می‌دهد و سبب شده تا این خواهر و برادر در سینمای ایران ماندگار بمانند.

درباره الی

درباره الی

نازی | احمد
«درباره الی» فیلمی به کارگردانی اصغر فرهادی و محصول سال ۱۳۸۷ است. این فیلم داستان گروهی از زوج‌های جوان را روایت می‌کند که برای سفری تفریحی راهی شمال می‌شوند. در این میان ناپدید شدن یکی از اعضای گروه (الی) اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی‌ای را رقم می‌زند.

نازی با بازی رعنا آزادی‌ور با احمد (شهاب حسینی) خواهر و برادر هستند. نازی از دل‌بستگی احمد به الی (ترانه علیدوستی) خبر دارد و بیش از همه توجه خاصی به رابطه‌ی برادرش با الی داشت.

در طول فیلم با اینکه تمام اعضای گروه مشتاق آشنایی الی و احمد بودند و دوست داشتند که هرچه سریع‌تر به رابطه‌ی ساده‌ی این دو پر و بال بدهند؛ نازی نگران برادرش است و گویی می‌خواهد مطمئن شود که تجربه‌ی تلخ گذشته‌ی احمد برایش تکرار نشود. نازی و احمد یکی از واقعی‌ترین خواهر و برادر‌های سینما به حساب می‌آیند.

اینجا بدون من

اینجا بدون من

یلدا | احسان
«اینجا بدون من» فیلمی به کارگردانی بهرام توکلی است و محصول سال ۱۳۹۰ است. این فیلم داستان خانواده‌ای سه‌نفره را روایت می‌کند که زندگی ساده‌ای دارند و هرکدام در آرزوی رسیدن به رویا‌های خود هستند.

یلدا (نگار جواهریان) و احسان (صابر ابر) یکی از به‌یادماندنی‌ترین رابطه‌های خواهر و برادری را شکل می‌دهند و بازی درخشان هردو بازیگر در ایجاد این رابطه بی‌تاثیر نیست. سکوت و گوشه‌گیری یلدا، خیالبافی احسان و تقابل این دو باهم موقعیت‌های جذاب بسیاری را خلق می‌کنند.

احسان همواره هوای خواهر معلولش را دارد و سعی می‌کند تا علاقه‌مندی‌ها و نیاز‌های او را به‌خوبی درک کند. به‌طوری‌که زمانی‌که احسان متوجه می‌شود که یلدا دل‌بسته‌ی دوستش رضا (پارسا پیروزفر) است به او کمک می‌کند تا با رضا هم‌صحبت شود. در واقع درک متقابلی که این خواهر و برادر نسبت به یکدیگر دارند، آن‌ها را همواره در ذهن مخاطب ماندگار می‌کند.

شبی که ماه کامل شد

شبی که ماه کامل شد

فائزه | شهاب
این فیلم به کارگردانی نرگس آبیار و محصول سال ۱۳۹۷ است. «شبی که ماه کامل شد» داستان عشق دختری از تهران و پسری از سیستان و بلوچستان را روایت می‌کند که به علت مشکلاتی ناچار می‌شوند تا به پاکستان مهاجرت کنند. شهاب (پدرام شریفی) که رابطه‌ی صمیمانه‌ای با خواهرش فائزه (الناز شاکردوست) دارد، او را تا پاکستان همراهی می‌کند. هنگامی‌که شهاب متوجه می‌شود که جان فائزه در خطر است، دوباره به پاکستان سفر می‌کند.

فائزه و شهاب خواهر و برادری بسیار صمیمی بودند که در نهایت پایان تلخی برایشان رقم می‌خورد. چیزی که رابطه‌ی این دو خواهر و برادر را در ذهن مخاطب ماندگار کرده است، حس عمیقی است که این دو به یکدیگر داشتند که البته از بازی فوق‌العاده‌ی الناز شاکردوست و پدرام شریفی نیز نمی‌توان غافل شد. قابل ذکر است که الناز شاکردوست در فیلم تی تی که هم‌اکنون در سینما‌های سراسر کشور اکران شده، ایفای نقش کرده است.

خط ویژه

خط ویژه

سمیرا | کاوه
«خط ویژه» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی مصطفی کیایی و محصول ۱۳۹۲ است. این فیلم داستان یک هکر کامپیوتر به نام کاوه با بازی هومن سیدی را روایت می‌کند که به صورت موقت از زندان آزاد شده بود. او به همراه خواهرش سمیرا (هانیه توسلی) و همسر او حساب بانکی یک مفسد اقتصادی را هک می‌کند، اما در جریان یک اشتباه اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد.

سمیرا تنها فرد جمع است که توجه خاصی به کاوه و احوالات او دارد؛ به‌طوری‌که زمانی‌که کاوه شنید که نامزدش در مدتی که او زندان بوده ازدواج کرده است، بسیار به هم ریخت. تنها فردی که همواره سعی داشت تا او را آرام کند، خواهرش سمیرا بود؛ به همین دلیل سمیرا و کاوه یکی از به‌یادماندنی‌ترین خواهر و برادر‌های سینما به حساب می‌آیند.

منبع: سینماتیکت

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید