ژنومِ نیای مشترکِ همه پستاندارانِ جهان بازسازی شد

ژنومِ نیای مشترکِ همه پستاندارانِ جهان بازسازی شد

محققان در این تحقیق توانستند به کروموزوم‌های همه پستانداران از نیای مشترکِ آن‌ها به بعد دست پیدا کنند.

کد خبر : ۱۱۱۰۹۴
بازدید : ۶۹۴

فرادید | همه پستاندارانِ مدرن، از پلاتی‌پوس تا نهنگِ آبی، از نوادگانِ نیای مشترکی هستند که درحدودِ ۱۸۰ میلیون سال قبل زندگی می‌کرد. ما اطلاعاتِ زیادی درباره این حیوان نداریم، اما گروهی از دانشمندان بین‌المللی اخیراً توانسته‌اند سازمانِ ژنومِ آن را به کمکِ کامپیوتر بازسازی کنند.


به گزارش فرادید، هریس لِوین، استاد برجسته فرگشت و بوم‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: «نتایج ما یافته‌های مهمی برای فهمِ فرگشتِ پستانداران و تلاش برای حفظِ آن‌ها در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.»


محققان توالیِ ژنومِ باکیفیتِ ۳۲ گونه زنده را که نماینده ۲۳ راسته از ۲۶ راسته شناخته‌شده پستانداران بودند استخراج کردند. این پستانداران شاملِ انسان، شامپانزه، وامبت، خرگوش، گاو دریایی، کرگدن، خفاش و پولک‌پوست (پانگولین) می‌شدند. در این مطالعه ژنومِ مرغ و تمساحِ چینی نیز به عنوان گروه‌های مقایسه گنجانده شد.


جوآنا داماس، نویسنده ارشد این مقاله، می‌گوید: «بازسازیِ ژنوم نشان می‌دهد که نیایِ پستانداران ۱۹ کروموزومِ اوتوموزومی داشته که وراثت ویژگی‌های یک ارگانیسم، ورای ویژگی‌هایی که توسطِ جنسیت تعیین می‌شود، و دو کروموزومِ جنسی را کنترل می‌کرده است.


تیم پژوهشی ۱۲۱۵ بلوکِ ژنی را شناسایی کرد که در کروموزومی مشابه در راسته‌ای مشابه و در تمام ۳۲ ژنوم مکرراً اتفاق افتاده بودند. داماس می‌گوید این بلوک‌های ساختمانیِ ژنومِ همه پستانداران حاوی ژن‌هایی است که برای رشدِ یک جنینِ سالم و طبیعی ضروری هستند.


کروموزوم‌هایی که بیش‌ از ۳۰۰ میلیون سال پایدار مانده‌اند

محققان ۹ کروموزومِ کامل یا قطعاتِ کروموزومی را در جدِ پستانداران پیدا کردند که نظمِ ژن‌هایش مشابه با کروموزوم‌های پرندگانِ مدرن بود. لوین می‌گوید: «این یافته‌های چشم‌گیر پایداریِ فرگشتیِ این نظم و سوگیریِ ژن‌های روی کروموزم‌ها را در طی یک چارچوبِ فرگشتیِ گسترده نشان می‌دهد که بیش‌از ۳۲۰ میلیون سال طول کشیده است.»


پروفسور ویلیام مورفی از دانشگاه اِم‌انداِم در تگزاس، که بخشی از این پروژه نبوده، می‌گوید: «بازسازیِ ژنومِ نیایِ پستانداران برای تفسیر مکان و چراییِ فشار‌های انتخابی در همه ژنوم‌ها ضروری است.»


محققان در این تحقیق توانستند به کروموزوم‌های همه پستانداران از نیای مشترکِ آن‌ها به بعد دست پیدا کنند. آن‌ها دریافتند که میزانِ بازآراییِ کروموزومی در بینِ تبار‌های پستانداران متفاوت است. برای مثال، ۶۶ میلیون سال قبل زمانی که برخوردِ شهاب‌سنگ دایناسور‌ها را از بین برد و منجر به پدیدار شدنِ پستانداران شد، بازآراییِ کروموزوم‌های تبارِ نشخوارکنندگان (که به گله‌های مدرنِ امروزی، گوسفندان و گوزن‌ها انجامیده است)، شتاب گرفت.

نویسندگان می‌گویند که این نتایج کمک می‌کند تا ژنتیکی که به سازگاریِ پستانداران با شرایط سیاره انجامید و به آن‌ها کمک کرد تا طی زمانی ۱۸۰ میلیون ساله روی سیاره درحالِ تغییر شکوفا شوند، شناسایی کنیم.


منبع: Phys Org
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید