طرز تهیه پخت لبو در قابلمه و مایکروفر

طرز تهیه پخت لبو در قابلمه و مایکروفر

اینکه لبو را با نمک یا شکر بپزید به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. اگر طعم شیرینی را دوست دارید لبو را به همراه شکر بپزید و اگر به طعم شوری علاقه‌مند هستید به همراه نمک مصرف کنید. به جای شکر می‌توانید از نبات و عسل هم استفاده کنید.

کد خبر : ۱۱۳۲۴۰
بازدید : ۱۲۵۷

لبو از خوراکی‌های سالمی است که در این هوای سرد بازار داغی دارد. در این مطلب به شما نکات مهمی را درباره پخت لبو خواهیم گفت.

توصیه می‌شود در هنگام خرید به سایز چغندر‌ها دقت کرده و از خرید چغندر‌های خیلی بزرگ خودداری نمایید. چغندر‌های متوسط و کوچک‌تر خوش طعم‌تر و خوش رنگ‌تر هستند.

می‌توانید به ازای هر چغندر یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری شکر استفاده کنید. باید در هنگام پخت لبو‌ها درب قابلمه را به طور کج بگذارید تا بخار درون قابلمه بتواند چغندر‌ها را مغزپخت کند.

پخت لبو در قابلمه

چغندر قرمز را به خوبی بشویید تا خاکی که به پوستش چسبیده به طور کامل جدا شود. بهتر است سر و ته چغندر را نزنید و آن را به طور درسته و بدون برش درون قابلمه قرار دهید تا ویتامین هایش حفظ شود. می‌توانید پس از پخته شدن چغندر قرمز سر و ته آن را جدا نموده و پوستش را به آرامی جدا کنید سپس به شکل دلخواه برش بزنید.

مقدار آب درون قابلمه باید در حدی باشد که به اندازه ۲ بند انگشت روی چغندر‌ها را بپوشاند یا به اندازه‌ای باشد که بیشتر چغندر درون آب قرار بگیرد.

مدت زمان پخت لبو

زمان پخت لبو به سایز چغندر‌ها و شعله گاز بستگی دارد. اگر چغندر قرمز را درون قابلمه بر روی شعله گاز می‌پزید به ۲ تا ۲/۵ ساعت زمان برای پخته شدن نیاز دارد.

لبو با نمک یا شکر

اینکه لبو را با نمک یا شکر بپزید به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. اگر طعم شیرینی را دوست دارید لبو را به همراه شکر بپزید و اگر به طعم شوری علاقه‌مند هستید به همراه نمک مصرف کنید. به جای شکر می‌توانید از نبات و عسل هم استفاده کنید.

علت سفید شدن لبو هنگام پخت

ممکن است لبو‌های شما تازه نباشند یا نوع آن‌ها متفاوت باشد. استفاده از مقدار زیاد آب و جوشاندن طولانی مدت چغندر موجب کمرنگ شدن رنگ لبو‌ها می‌شود. آب باید به اندازه‌ای باشد که بیشتر حجم چغندر را در بر بگیرد.

پخت لبو در مایکروفر

می‌توانید لبو را در مایکروفر پخته و حاضر کنید. برای این منظور چغندر‌ها را به سلیقه خود برش داده یا ورقه‌ای کنید سپس به آن‌ها مقدار کمی سرکه بمالید. مایکروفر را بر روی درجه بالا قرار دهید. چغندر‌ها را درون ظرفی که مناسب مایکروفر باشد قرار دهید سپس مقداری آب و شکر هم بیافزایید.

برای پخت ۲۵۰ گرم لبو به حدود ۱۰ دقیقه و برای ۵۰۰ گرم به حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارید. می‌توانید لبو‌ها را یک مرتبه در حین پخت زیر و رو نمایید تا به طور کامل مغزپخت شوند.

چه کار کنیم رنگ لبو قرمز بماند؟

برای خوش رنگ‌تر شدن چغندر، پوست آن را جدا نکنید و سر و ته ش را نزنید، زیرا هر بریدگی بر روی پوست چغندر موجب خارج شدن رنگ آن می‌شود، اگر انتهای چغندر خیلی کثیف است و نتوانستید آن را به خوبی تمیز کنید بهتر است جدا شود. اضافه کردن مقداری شکر به آب چغندر، به قرمز‌تر شدن لبو‌ها کمک می‌کند.

می‌توانید زمانی که چغندر‌ها درون آب جوش نرم شدند، چند قاشق سرکه به آن‌ها بیافزایید. با این کار با یک تیر ۲ نشان خواهید زد، زیرا سرکه مصلح لبو ست و رنگ لبو را زیباتر می‌کند. روش دیگر این است که اجازه دهید چغندر آنقدر درون آب بجوشد تا تمام آب درون قابلمه به مقدار زیادی جذب آن شود، با این کار لبو‌های شما خوش طعم، آب دار و قرمز می‌شوند.

طرز پخت لبو قرمز در زودپز

اگر زمان کافی برای پخت لبو‌ها وجود ندارد از زودپز استفاده کنید. برای این منظور چغندر قرمز را به همراه آب و شکر درون زودپز بریزید و اجازه دهید همه مواد به مدت ۱ تا ۱/۵ ساعت با هم پخته شوند.

نحوه گرفتن تلخی لبو

طعم تلخ لبو ممکن است از خود چغندر باشد، شاید هم خاک و آلودگی‌های چسبیده شده به پوست و انتهای آن را به خوبی تمیز نکرده اید، به همین خاطر طعمش در حین پخت تغییر کرده و تلخ شده است. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر چغندر دچار سرمازدگی شده باشد، طعمش تلخ خواهد شد.

پخت لبو در فر

ابتدا چغندر‌های قرمز را بشویید سپس درون فویل آلومینیومی قرار داده و بپیچید. فر را بر روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید و چغندر‌های فویل پیچ شده را درون سینی فر بچینید. برای پختگی و نرم شدن لبو باید حدود یک ساعت درون فر قرار داشته باشد. پس از سپری شدن این زمان سینی فر را خارج کرده و فویل را باز نمایید. پوست لبو‌ها را جدا کرده و آن‌ها را به شکل ورقه‌ای برش دهید.

منبع: رکنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید