(تصاویر) ۵ حیوان عجیب، اما واقعی در حیات وحش؛ از آهوی خون آشام تا طوطی دراکولا!

(تصاویر) ۵ حیوان عجیب، اما واقعی در حیات وحش؛ از آهوی خون آشام تا طوطی دراکولا!

بارو کنید یا نه حیواناتی مانند آهوی خون‌آشام یا ناروال (نهنگ دریایی قطب شمال) وجود دارند حتی اگر افسانه‌ای به نظر برسند.

کد خبر : ۱۱۳۵۰۱
بازدید : ۱۲۵۰۷۶

فرادید | حیوانات در کانون محبوب‌ترین داستان‌های فانتزی ما بوده‌اند، از داستان‌های کلاسیک مانند «کتاب جنگل» که سرشار از حیوانات رنگیِ سخنگو بود تا کتاب‌های شاخصی مانند «هری پاتر» که حضور موجودات اسطوره‌ای در آن پیش‌پاافتاده و عادی است. متاسفانه، مار‌های عظیم سخنگو و اژد‌های آتشین هنوز به درستی در زمین شناخته نشده‌اند. در این مطلب ۵ حیوان خیره‌کننده و بسیار واقعی را معرفی می‌کنیم که مدتهاست در زمین پرسه می‌زنند و شباهت عجیبی به کاراکتر‌های فانتزی داستان‌ها و فیلم‌ها دارند.

۱. آهوی خون‌آشام

حیوانات عجیب و غریب اما واقعی

به گزارش فرادید ، به آهوان مختلف آبی و نیشدار لقب «آهوی خون‌آشام» داده‌اند، چون به جای شاخ، نیش دارند. با شنیدن این موضوع، شاید تصورتان از آهوی خون‌آشام، آهویی باشد که از همان نیش‌ها برای تکه و پاره کردن و کشتن طعمه استفاده می‌کند در حالی که آهوی خون‌آشام به رغم ظاهر عجیب و غریبی که دارد واقعاً بی‌آزار است. نیش‌های آهوی خون‌آشام که شبیه شاخ است برای جنس نر شبیه سلاحی برای مبارزه با شکارچیان است. این موجودات گیاه‌خوار هستند و از چمن و پوشش‌های گیاهی تغذیه می‌کنند. آهوان نر از این نیش‌های شاخ‌مانند به عنوان یک جاذبه‌ی جنسی برای جذب جفت استفاده می‌کنند.

آهوی خون‌آشام یکی از کوچک‌ترین گونه‌های آهو است که به ندرت بیش از ۱ متر رشد می‌کند. زادگاه اصلی این حیوان جنوب و شرق آسیا است، در دهه‌ی ۱۸۷۰ به بریتانیای کبیر وارد شد و در بخش‌های مختلفی از دنیا به عنوان جاذبه‌ای خارق‌العاده در باغ‌وحش‌ها در معرض دید عموم قرار گرفت. بر اساس تحلیل تازه‌ای که توسط انجمن حفاظت از حیات‌وحش انجام شده است، آهوی خون‌آشام به واسطه‌ی از دست دادن زیستگاه و طعمه‌ی شکاری، به عنوان گونه‌ی در خطر، در فهرست قرمز اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار گرفته است.

۲. ناروال

حیوانات عجیب و غریب اما واقعی

این موجود، عجیب و غریب اما واقعی است و در آب‌های ساحلی و رودخانه‌های قطب شمال یافت می‌شود. ناروال‌ها وال‌های متعلق به خانواده‌ی تک‌دندانان هستند مانند نهنگ سفید یا بِلوگا. لقب این موجود جالب به خاطر دندان/عاجِ ۳ متریِ روی سرش، «تک‌شاخ دریا» است. شاخ مختص ناروال‌های نر است، اما ۱۵ درصد ماده‌ها هم شاخ دارند. شاخ ناروال‌ها قدرت جادویی ندارد، اما کاملاً خارق‌العاده است و بیش از ۱۰ میلیون پایانه‌ی عصبی دارد. این شاخ به ناروال توانایی‌های حسیِ شگفت‌انگیزی می‌دهد نظیر حس کردنِ تغییرات در دمای آب و سطوح نمک و حس کردنِ حضورِ ماهی مرکب، میگو و طعمه‌های دیگر. تحقیقات جدید نشان داده است که ناروال‌های نر می‌توانند از شاخ‌شان برای جذب جفت استفاده کنند درست مانند پر‌های طاووس.

رنگ خاکستریِ نهنگ ارتباط زیادی با نام منحصربفرد آن (Narwhal) دارد. پیشوندِ Nar به معنای «جسد» نماد رنگ‌پریدگی ناروال است و «hval» به معنای «whale» یا وال است. با اینکه دمای رو به افزایش و سوءرفتار انسان‌ها همچنان وجود این موجودات زیبا را تهدید می‌کند، اما باز هم برای حفظ این ناروال جادویی وقت داریم، چون هنوز نامش در فهرست گونه‌های در خطر قرار نگرفته است.

۳. اژد‌های کومودو

حیوانات عجیب و غریب اما واقعی

اژد‌های کومودو شاید نزدیک‌ترین موجود شبیه اژد‌های واقعی باشد جز اینکه بال و نفسِ آتشین ندارد. این مارمولک‌های غول‌پیکر با آن دم دراز، زبانِ چنگال‌دار زرد و توانایی شکار هر طعمه‌ای (از جمله انسان) با آن دندان‌های تیز و نیش سمی شباهت زیادی به یک موجود افسانه‌ای دارند. در واقع، اژد‌های کومودو بزرگ‌ترین مارمولک دنیاست و میانگین وزن آن حدود ۷۰ کیلوگرم و طول ۳ متر است. اشتهای این مارمولک هم به اندازه‌ی ویژگی‌های دیگر آن جالب‌توجه است. ظرفیت شکم این جانور در یک وعده، بیش از ۸۰ درصد وزنِ بدن خودش است. علاوه بر این، ماهیچه‌های گلوی اژد‌های کومودو به او اجازه‌ی بلعیدنِ تکه‌های بزرگ گوشت را می‌دهد. این جانور همه چیز را می‌خورد، از طعمه‌ی زنده گرفته تا لاشه.

دانشمندان غربی نخستین ظهور اژد‌ها را سال ۱۹۱۰ ثبت کردند زمانی که ستوان وان استین وان هنسبروک در پی شنیدن شایعات درباره‌ی کروکدیل زمینی در جزایر اندونزی شروع به تحقیق کرد. این تحقیق منجر به گرفتن و کشتن یک کومودوی ۶ فوتی شد که بعداً به خاطر ظاهری که داشت به اژد‌ها معروف شد. سوابق فسیلی نشان می‌دهد که شاید خاستگاه این مارمولک در استرالیا باشد، چیزی بیش از ۴ میلیون سال پیش، پیش از اینکه از دریا عبور کند تا جزایر اندونزی را به عنوان خانه خود انتخاب کند. نام این اژد‌ها به واسطه‌ی افزایش سطح دریا که تهدیدی برای زمین‌های هموارِ زیستگاه آن است، اخیراً وارد فهرست گونه‌های در خطر شده است.

۴. افعی بوته‌ای خاردار

حیوانات عجیب و غریب اما واقعی

اگر از مار‌ها می‌ترسید، پس این مار باید در صدر لیست باشد. افعی بوته‌ای خاردار یک مار سمی است که روی گل‌های درختانِ جنگل‌های آفریقای مرکزی لانه می‌سازد. این مارِ دگرجهانی رنگ‌های مختلفی دارد از جمله سبز، آبی، قهوه‌ای و زرد. نام علمی آن Atheris hispida به معنی پُرمو و دُم‌دار است که دقیقاً نشان‌دهنده‌ی فلس‌های خاردار پشتی است که روی بدن لاغر و باریک او گسترده شدند. با این حال نباید اجازه دهید جثه‌ی کوچک آن شما را گول بزند! سم این موجود می‌تواند موجب خونریزی شدید اندام‌های داخلی شود. دُم این جانور اجازه می‌دهد به راحتی برای شکار طعمه از شاخه‌ها بالا و پایین بخزد. خوشبختانه، افعی بوته‌ای خاردار شب‌زی است و در طول روز در اعماق جنگل‌های بارانی آفریقا خودش را پنهان می‌کند. طعمه‌ی این حیوان، پستانداران در دسترسی مانند قورباغه، مارمولک و گاهی‌اوقات پرندگان است.

۵. طوطی دراکولا

حیوانات عجیب و غریب اما واقعی

طوطی دراکولا با آن پر‌های سیاه و براق و شکم قرمزرنگ معنی کاملاً تازه‌ای به موجودات ترسناک و اسرارآمیز می‌دهد. این طوطی که در تپه‌ها و جنگل‌های بارانی گینه نو یافت شده، نسبتاً بزرگ است و اندازه‌ی آن از دُم تا منقار تقریباً ا متر است. این طوطی بی‌نظیر، منقار منحنی و سرِ کچلی شبیه کرکس دارد. این طوطی ترجیح می‌دهد به جای پرواز کردن از یک شاخه به شاخه‌ی دیگر بپرد. شاید نام و ظاهرِ پرزرق و برق این پرنده شما را بترساند، اما مطمئن باشید غذای او انجیر است نه خون!

خوشبختانه، این پرنده عجیب و غریب به واسطه‌ی از دست دادن زیستگاه و طعمه‌ی شکاری در فهرست قرمز IUCN قرار گرفته است. کلکسیون‌دار‌ها علاقه زیادی به پر‌های منحصربفرد این طوطی دارند و این علاقه تهدیدی به جان این پرنده‌ی کمیاب شده است. هم‌اکنون حدود ۲۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ طوطی دراکولا در حیات وحش زندگی می‌کنند اگرچه جمعیت آن‌ها در حال کم شدن است.

منبع: Discovermagazine

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید