۹ درمان خانگی و فوری برای تسکین سوزش سر دل

۹ درمان خانگی و فوری برای تسکین سوزش سر دل

موارد خفیف سوزش سر دل را می‌توان در خانه درمان کرد. در اینجا چند راه حل برای بررسی وجود دارد. افراد زیادی حداقل یک بار در ماه سوزش سر دل را تجربه می‌کنند. این بیماری بیشتر در اثر رفلاکس اسید یا یک بیماری مزمن به نام بیماری ریفلاکس معده به مری ایجاد می‌شود.

کد خبر : ۱۱۳۶۶۹
بازدید : ۹۰۲۶

سوزش سر دل یک احساس دردناک یا سوزش است که ممکن است درست در زیر یا پشت استخوان سینه رخ دهد.

موارد خفیف سوزش سر دل را می‌توان در خانه درمان کرد. در اینجا چند راه حل برای بررسی وجود دارد. افراد زیادی حداقل یک بار در ماه سوزش سر دل را تجربه می‌کنند. این بیماری بیشتر در اثر رفلاکس اسید یا یک بیماری مزمن به نام بیماری ریفلاکس معده به مری ایجاد می‌شود.

درمان‌های خانگی می‌تواند به تسکین علائم سوزش سر دل یا جلوگیری از بروز آن‌ها کمک کند. درباره این راه حل‌ها و همچنین زمان مراجعه به پزشک بیشتر بدانید.

درمان موارد خفیف سوزش سر دل در خانه امکان پذیر است. برخی از درمان‌ها ممکن است به تسکین این علامت در هنگام بروز کمک کنند و ممکن است به جلوگیری از بروز آن کمک کنند. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می‌توانند تسکین دهنده باشند:

سر تخت را بالا ببرید

موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی (NIDDK) توصیه می‌کند دو تا سه ساعت بین خوردن غذا و دراز کشیدن فاصله بیندازید.

خوابیدن با سر بالا می‌تواند به جلوگیری از سوزش سر دل کمک کند. بالا بردن سر ۱۵ سانتی متر بالاتر از معده می‌تواند به جلوگیری از حرکت غذا به سمت مری کمک کند. با توجه به ثابت بودن تخت خواب‌ها می‌توانید از یک بالش اضافه کمک بگیرید.

بالش اضافی را زیر تشک قرار دهید. استفاده از بالش‌های اضافی گاهی موثر نیست، زیرا در طول شب ممکن است سر شما به راحتی از روی بالش سُر بخورد می‌شود. گزینه کمکی دیگر گذاشتن جسم مقاومی مثل آجر زیر پایه‌های بالایی تخت است.

آدامس بجوید

جویدن آدامس می‌تواند راهی آسان برای کمک به تسکین موارد خفیف سوزش سر دل باشد.

زمانی که فرد آدامس می‌جود، بزاق تولید می‌شود. بزاق حاوی آنزیم‌هایی است که آن را کمی قلیایی می‌کند. هنگامی که بزاق بلعیده می‌شود، این می‌تواند به کاهش سوزش سر دل کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که جویدن آدامس بدون قند به مدت ۳۰ دقیقه پس از خوردن غذا می‌تواند رفلاکس را که یکی از دلایل رایج سوزش سر دل است، کاهش دهد.

با این حال، انجمن گوارش می‌گوید مصرف بیش از حد آدامس شیرین شده مصنوعی ممکن است در برخی افراد باعث اسهال شود. خوردن هوا هنگام جویدن آدامس نیز می‌تواند منجر به گاز و نفخ شود.

بهتر است برای جلوگیری از مشکلاتی مانند نفخ، آدامس را در حد اعتدال بجوید. همچنین بهتر است از مصرف آدامس نعناع پرهیز کنید. نعناع می‌تواند حلقه ماهیچه‌ای را که مری را به معده متصل می‌کند، که اسفنکتر تحتانی مری نامیده می‌شود، شل کرده و به محتویات معده اجازه می‌دهد تا به عقب برگردند.

یک آنتی اسید مصرف کنید

در برخی موارد، پزشک ممکن است دارو‌های ضد اسید را برای درمان سوزش معده که خفیف است توصیه کند که باید هر روز یا در صورت بروز علائم شدید استفاده شوند، مگر اینکه پزشک توصیه کند.

آنتی اسید‌ها را می‌توان بدون نسخه خریداری کرد. آن‌ها ممکن است عوارض جانبی مانند یبوست یا اسهال ایجاد کنند

از غذا‌های محرک اجتناب کنید

برخی از افرادی که سوزش سر دل را تجربه می‌کنند عمدتا متوجه می‌شوند که برخی غذا‌ها علائم آن‌ها را تحریک یا بدتر می‌کنند. در برخی موارد، پزشک ممکن است کاهش مصرف این غذا‌ها یا اجتناب از آن‌ها را به طور کامل توصیه کند.

غذا‌هایی که به عنوان محرک‌های بالقوه شناسایی شده اند عبارتند از:

غذا‌های ادویه دار

غذا‌های پرچرب

نعناع

قهوه

شکلات

الکل

میوه‌های خانواده مرکبات

گوجه فرنگی

نوشیدن شیر

نوشیدن یک لیوان شیر سرد می‌تواند به تسکین علائم سوزش سر دل کمک کند، اما دیدگاه‌ها در این مورد متفاوت است.

در فهرست «غذا‌های محرک» نیستند که به افراد مبتلا به سوزش سر دل توصیه می‌شود از آن‌ها اجتناب کنند شیر و لبنیات وجود ندارند؛ و اثرات قلیایی شیر می‌تواند آن را به نوشیدنی آرام‌بخش تبدیل کند، اما چربی و پروتئین موجود در شیر می‌تواند اوضاع را بدتر کرده و باعث بدتر شدن سوزش سر دل در طول هضم شود.

آب قلیایی چیست و آیا واقعا می‌تواند به سوزش سر دل کمک کند؟

مصرف جوش شیرین را در نظر بگیرید. جوش شیرین می‌تواند یک درمان خانگی برای سوزش سر دل به راحتی در دسترس باشد، اما باید در حد اعتدال از آن استفاده کرد.

جوش شیرین (بی کربنات سدیم) قلیایی است و می‌تواند به خنثی کردن اسیدیته کمک کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده گهگاه آن بی خطر است، اما استفاده بیش از حد می‌تواند منجر به آلکالوز شود و می‌تواند منجر به علائمی مانند استفراغ، حالت تهوع، اسپاسم عضلانی و گیجی شود. جوش شیرین همچنین سرشار از سدیم است که ممکن است در جذب برخی دارو‌ها اختلال ایجاد کند.

کاهش چربی شکم

داشتن مقدار بیش از حد چربی در ناحیه شکم یکی از بزرگترین عوامل خطر برای سوزش سر دل است. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن ایده خوبی است. چاقی منجر به افزایش فشار در معده می‌شود که به نوبه خود محتویات معده را به مری می‌راند که می‌تواند باعث سوزش سر دل شود.

ریفلاکس معده به مری باعث سوزش سر دل می‌شود. در برخی از افرادی که اضافه وزن دارند، علائم زمانی که فرد ۵ تا ۷ کیلوگرم وزن کم کند، از بین می‌رود.

سیگار را ترک کنید و مصرف تنباکو را کنار بگذارید

اگر سیگار می‌کشید، ترک سیگار راهی موثر برای کمک به کاهش علائم سوزش سر دل است.

همچنین ایده خوبی است که استفاده از سایر محصولات تنباکو را متوقف کنید. مواد شیمیایی موجود در سیگار و تنباکو می‌توانند عضلات واقع در قسمت تحتانی مری (اسفنکتر تحتانی مری) را ضعیف کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، غذا یا اسید معده می‌تواند به مری رفته و باعث سوزش سر دل شود.

زنجبیل را امتحان کنید

زنجبیل می‌تواند به انواع شکایات گوارشی مانند حالت تهوع یا درد معده کمک کند. همچنین می‌تواند به کاهش رفلاکس اسید که می‌تواند باعث سوزش سر دل شود، کمک کند،، اما باید در حد اعتدال استفاده شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است تولید اسید در معده را کاهش دهد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

لباس خود را تغییر دهید

لباس‌هایی که دور کمر تنگ هستند می‌توانند معده را به داخل فشار دهند. این ممکن است غذا را مجبور به برگشت به مری کند و باعث رفلاکس اسید و سوزش سر دل شود. پوشیدن لباس‌های گشاد و دوری از کمربند‌های تنگ دور کمر می‌تواند به کاهش علائم سوزش سر دل کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درمان سوزش سر دل بسیار مهم است، زیرا ریفلاکس ممکن است به پوشش مری آسیب برساند.

اگر این علائم را احساس کردید به پزشک مراجعه کنید:

احساس سوزش، فشار یا احساس سنگینی در قفسه سینه دارید (این ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد)

مدفوع سیاه یا قهوه‌ای دارید

شما در حال استفراغ خونی یا چیزی شبیه تفاله قهوه هستید

در صورت داشتن سوزش سر دل و موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید

بروز دائم

بعد از چند هفته با خودمراقبتی از بین نمی‌رود

علائم با آنتی اسید‌ها بدتر می‌شود

شما معتقدید که یک دارو ممکن است باعث سوزش سر دل شود

کاهش وزن ناخواسته

مشکل در بلعیدن

خس خس سینه

سرفه مداومی که از بین نمی‌رود

سوزش سر دل می‌تواند ناراحت کننده باشد، اما تعدادی از درمان‌های خانگی وجود دارد که ممکن است کمک کند. خوابیدن با سر بالا، مصرف آنتی اسیدها، جویدن آدامس، پرهیز از غذا‌های محرک، و از دست دادن چربی شکم، از جمله موارد دیگر، ممکن است به تسکین یا پیشگیری از علائم کمک کند. اگر علائمی مانند استفراغ خونی یا مدفوع سیاه را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سلامت نیوز

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    در موقع سوزش معده من از عرق اسطو خودوس استفاده میکنم .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید