(تصاویر) بلندترین سازه‌های روی زمین: از اهرام ثلاثه تا برج خلیفه

(تصاویر) بلندترین سازه‌های روی زمین: از اهرام ثلاثه تا برج خلیفه

اولم مینستر، کلیسای لوتری واقع در ایالت بادن-وورتمبرگ، آلمان، از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، ساختمان گوتیک دارای بلندترین مناره کلیسا در جهان است. کلیسای جامع رکورد شکن تاریخچه طولانی و پیچیده‌ای دارد و مناره‌ای باشکوه به ارتفاع ۱۶۱.۵۳ متر (۵۳۰ فوت) دارد.

کد خبر : ۱۱۳۷۴۸
بازدید : ۱۰۷۲۶

فرادید | انسان همیشه برای رسیدن به آسمان تلاش کرده است، چه برای نزدیک‌تر شدن به خدایان در جهان باستان، چه برای ابراز قدرت، پخش سیگنال‌های تلویزیونی یا صرفاً لذت بردن از مناظر. از همین رو از جهان باستان تاکنون ساختمان و بناهای عظیمی روی زمین ساخته شده است.

به گزارش فرادید؛ به عنوان مثال، ممکن است مجموعه چشمگیر برج سلطنتی ساعت مکه، واقع در عربستان سعودی را بشناسید. این برج ساعت غول پیکر در ارتفاع ۶۰۱ متری (۱۹۷۲ فوت) قرار دارد و دارای بزرگترین صفحه ساعت با قطر ۴۳ متر (۴۱ فوت) است که شش برابر بزرگتر ازساعت بیگ بن لندن است.

همچنین بر فراز منطقه سومیدا در توکیو، برج آسمانی توکیو هم دیده می‌شود. این برج سیگنال‌های تلویزیونی و رادیویی را پخش می‌کند و در ارتفاع ۶۳۴ متری (۲۰۸۰ فوت) قرار دارد. در فوریه ۲۰۱۲ تکمیل شد و جایگزین برج معروف قرمز و سفید توکیو به عنوان سایت اصلی پخش تلویزیونی و رادیویی در منطقه کانتو شد.

برج توکیو

برج آسمان توکیو

یا ممکن است نام Goldin Finance ۱۱۷ یا China ۱۱۷ Tower را شنیده باشید، بلندترین ساختمان خرید که تا کنون وجود داشته است. این آسمان خراش دارای ۱۲۸ فروشگاه است و در ارتفاع ۵۹۶.۶ متری (۱۹۵۷ فوت) بر فراز منطقه‌ای در تیانجین چین قرار دارد. مالک برج با مشکلات مالی مواجه شد و در حالی که کار ساخت و ساز ادامه داشت مجبور شد کار ساخت این آسمان خراش را به حالت تعلیق درآورد و آن را ناتمام و خالی از سکنه گذاشت.

برج

برج فیانس

اما بلندترین سازه‌های روی کره زمین چقدر ارتفاع دارند؟

برای پاسخ به این سوال، با ما در سفری به دور دنیا همراه باشید تا از راز چهار سازه عظیم و رکوردشکن پرده برداری کنیم.

کلیسا

بلندترین کلیسا

روزی روزگاری، اکثر کلیسا‌ها پروژه‌های معماری چشمگیری بودند. آن‌ها با هدف نمایش قدرت مذهبی و گاهی تحت تاثیر قرار دادن شهر‌های مجاور، با برج‌های بسیار زیبا و سقف‌های بلند طراحی شدند تا در شهر‌ها برجسته شوند و از نظر فیزیکی به خدا نزدیک‌تر به نظر برسند.

اولم مینستر، کلیسای لوتری واقع در ایالت بادن-وورتمبرگ، آلمان، از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، ساختمان گوتیک دارای بلندترین مناره کلیسا در جهان است. کلیسای جامع رکورد شکن تاریخچه طولانی و پیچیده‌ای دارد و مناره‌ای باشکوه به ارتفاع ۱۶۱.۵۳ متر (۵۳۰ فوت) دارد.

معماری خیره‌کننده گوتیک به لطف سقف طاق‌دار بلند و شکل پیچیده و ظریف مجسمه‌های متعدد و همچنین نمای حجاری‌شده بلافاصله قابل توجه است.

لوتز کرافت به‌عنوان مدیر پروژه‌ای که گفته می‌شود یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های قرون وسطی بود، سنگ بنای کلیسا را در سال ۱۳۷۷ گذاشت. در نهایت، کلیسا تا اواخر قرن ۱۹ تکمیل نشد - یعنی چهار قرن بعد. چندین شکست تاریخی کار ساخت و ساز را بار‌ها و بار‌ها متوقف کرد: برای مثال در دوران اصلاحات ساخت کلیسا در سال ۱۵۳۱ ناتمام ماند. در ابتدا، کلیسا در ۱۰۰ متری (۳۲۸ فوت) کمی پس از اصلاحات، در سال ۱۵۴۳ کامل اعلام شد.

کلیسا

تا قرن نوزدهم که قسمت‌های پایینی ساختمان بازسازی و کامل شد، کار از سر گرفته نشد. پس از آن بود که پروژه شاهد یک افزوده جدید بود: قرار بود یک گلدسته بلند به آن اضافه شود. سرانجام، در سال ۱۸۹۰ و بیش از چهارصد سال پس از طرح‌های اولیه، کلیسای جامع بر اساس نقشه‌های ماتئوس بوبلینگر در سال ۱۴۷۷ و نقشه اصلی، سرانجام به پایان رسید.

با وجود زمان طولانی ساخت و ساز، وقفه‌های مداوم در ساخت اولم مینستر آن را به نمونه‌ای استادانه از سبک‌های مختلف معماری تبدیل کرد.

برج خلیفه

بلندترین ساختمان؛ برج خلیفه

بلندترین ساختمان جهان نیازی به معرفی ندارد. برج خلیفه، آسمان خراش باورنکردنی است که با ۸۲۸ متر (۲۷۱۶ فوت ۶ اینچ) ارتفاع بر خط افق شهر دبی، امارات متحده عربی تسلط دارد. در اکتبر ۲۰۰۹ تکمیل شد و در سال ۲۰۱۰ به طور رسمی افتتاح شد.

برج خلیفه از لحاظ سوئیت‌هایش، آبگرم، اتاق‌های هتل و سالن‌های استراحت، چندین رکورد به دست آورده است. این ساختمان زیبا و چشمگیر که فکر ساخت آن در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۴ شروع و به ارتفاع "فقط" ۵۱۸ متر طراحی شد، در طول دوران ساخت ۳۰۰ متر رشد کرد.

یک افزودنی باورنکردنی که به تنهایی ابعادی بیشتر از برج نمادین ایفل دارد که ۲۷۶ متر (۹۰۶ فوت) ارتفاع دارد. این شهر عمودی در قلب دبی با شکل Y معکوس طراحی شده است تا از وزش شدید باد جلوگیری کند و می‌تواند در سطح خاصی از زمین لرزه‌ای حفظ شود.

برج خلیفه

در داخل، برج خلیفه چندین مکان و امکانات پانوراما برای بازدیدکنندگان و ساکنان وجود دارد - مانند مراکز خرید، سالن‌های ورزشی، کتابخانه ها، استخر‌ها (چهار مورد از آنها) و یک هتل در محل. بین سطوح ۱۹ و ۱۰۸، این مجتمع شگفت‌انگیز ۹۰۰ اقامتگاه دارد: از آپارتمان‌های استودیویی تا پنت‌هاوس‌های مجلل.

همچنین دارای یک سکوی رصد است که می‌تواند رکورد خود را به رخ بکشد: بالاترین سکوی مشاهده در فضای باز در جهان که در طبقه ۱۴۸ قرار دارد.

برخی از رکورد‌های شکسته شده توسط این برج چشمگیر عبارتند از:
بلندترین آسانسور در یک ساختمان (۵۰۴ متر؛ ۱۶۵۴ فوت)
تعداد طبقات یک ساختمان (۱۶۳)
مرتفع‌ترین رستوران از سطح زمین (۴۴۱.۳ متر؛ ۱۴۴۷ فوت ۱۰ اینچ).

چرخ و فلک

چرخ و فلک غول پیکر

اما دبی نه تنها به عنوان بلندترین ساختمان جهان مشهور است، بلکه پایتخت امارات متحده عربی بزرگترین چرخ و فلک جهان را نیز در خود جای داده است. رکورد بزرگ‌ترین چرخ و فلک در دبی که در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱ افتتاح شد شکست، ولی متأسفانه در حال حاضر برای عموم باز نیست.

این سازه غول پیکر بر فراز جزیره بلوواترز در امارات متحده عربی، در ارتفاع ۲۵۰ متری (۸۲۰ فوت) قرار دارد. فرناندو ایروآ، مدیر عامل دبی گزارش داد: «[در]ارتفاع تقریباً دو برابر «چشم لندن» است و دارای ۴۸ کابین است که منظره‌ای ۳۶۰ درجه از خط افق دبی را ارائه می‌دهد. این یک جاذبه فوق‌العاده است».

چرخ فلک بدون مرکز

اگر به دنبال برداشتی آینده‌نگرتر از چرخ و فلک کلاسیک هستید، باید به چین بروید. بلندترین چرخ و فلک بدون مرکز با معماری منحصربه‌فرد و اندازه‌گیری‌های باورنکردنی، برداشتی جدید و مدرن از چرخ و فلک. چرخ بدون مرکز سورئال به نظر می‌رسد و ۱۴۲.۵ متر (۴۶۷ فوت) بر فراز رودخانه بایلانگ در ویفانگ، شاندونگ قرار دارد.

این ساختار کم‌نظیر ثابت می‌ماند و نمی‌چرخد. در مجموع، سازندگان چهار سال طول کشید تا فونداسیون‌ها را تکمیل کنند و ۴۶۰۰ تن لوله فولادی را که چرخ را تشکیل می‌دهد، جمع کنند. این طرح که با نام «چشم دریای بوهای» نیز شناخته می‌شود، به نظر می‌رسد که مستقیماً برگرفته از یک فیلم علمی تخیلی است و از شکل «اژد‌های سیل» الهام گرفته شده است.

اهرام مصر

بلندترین هرم

بلندترین هرمی که تاکنون ساخته شده هرم خوفو است که در جیزه مصر واقع شده است. این بخشی از سایت میراث جهانی یونسکو در منطقه ممفیس است. مکان‌های گورستان باستانی واقع در این منطقه شامل برخی از معروف‌ترین بنا‌های جهان باستان مانند اهرام جیزه و سقاره است.

اگرچه در ابتدا ارتفاع این هرم ۱۴۶.۷ متر (۴۸۱ فوت) بود، فرسایش و خرابکاری نوک ساختمان غول پیکر را کاهش داده و ارتفاع آن را به ۱۳۷.۵ متر (۴۵۱ فوت) کاهش داده است. این تنها اندازه خود هرم نیست که جذاب است -بلکه ساخت آن نیز در اسرار و افسانه‌ها پوشیده شده است.

هرم از چندین بخش تشکیل شده است:

اتاق زیرزمینی

اتاق ملکه

یک گالری بزرگ

پیش اتاق

اتاق پادشاه، واقع در مرکز هرم.

بالای اتاق پادشاه - جایی که فرعون مومیایی شده در آن قرار دارد پنج فضای دیگر وجود دارد. این پنج منطقه برای کاهش وزن سقف ساخته شده اند و از احتمال ریزش آن جلوگیری می‌کنند. مجموعه سلطنتی با پنج قایق تکمیل شد تا روح فرعون باستانی را به زندگی پس از مرگ منتقل کند، جایی که خدایان اعمال زندگی او را بررسی می‌کردند.

از بین دو قایق عظیمی که در این مجموعه پیدا شده است، قایق غول پیکر ۶ فوتی خوفو بازسازی شده است و می‌توان آن را در موزه بزرگ مصر دید. ساخت این هرم با شکوه ۲۷ سال طول کشید و دقتی را به نمایش گذاشت که حتی با تکنولوژی مدرن نیز انجام آن دشوار است.

این کار به تکنیک‌های پیشرفته و کار دستی تعداد زیادی از کارگران دائمی و پرسنل پشتیبانی نیاز داشت - مانند پزشکان، نانوا‌ها و کشیشان که به نیاز‌های سازندگان در محل رسیدگی می‌کردند. این احتمال وجود دارد که مصریان از سیستمی از سورتمه ها، غلتک‌ها و اهرم‌ها برای ساختن اهرام خود استفاده می‌کردند، اما ساخت این سازه‌های غول پیکر همچنان یک راز مدرن است.

تخمین زده اند که مقبره فرعون خوفو در حدود ۲۵۶۰ سال قبل از میلاد تکمیل شد و برای بیش از ۴۰۰۰ سال بزرگترین بنای جهان باقی ماند.

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید