فلسفۀ یوگای هندی در جام جهانی فوتبال

فلسفۀ یوگای هندی در جام جهانی فوتبال

وینای مِنون؛ استراتژیست ذهنِ هندی که به عنوان مربی سلامت تیم ملی بلژیک انتخاب شده، «فلسفه‌ی یوگای هندو» را وارد صحنه‌ی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ کرده است.

کد خبر : ۱۱۳۸۰۸
بازدید : ۴۴۳

فرادید | وینای مِنون، استراتژیست ذهنِ هندی که به عنوان مربی سلامت تیم ملی بلژیک انتخاب شده، «فلسفه‌ی یوگای هندو» را در صحنه‌ی جهانی قطر ۲۰۲۲ به کار برده است. شاید برای بسیاری از افراد تعجب‌آور به نظر برسد، اما این مربی سلامتِ مالایالی به عنوان تنها هندوستانی که در جام جهانی فیفا در قطر رسماً در تیم حضور دارد، در هماهنگ کردن ذهن و بدن بازیکنان بلژیکی برای رسیدن به حد اعلای عملکردشان، نقش حیاتی ایفا کرده است.

به گزارش فرادید؛ ورزش به لحاظ ذهنی طاقت‌فرسا است و گاهی‌اوقات آسیب‌رسان می‌شود. روبرتو باجو، فوتبالیست نامدار ایتالیایی و از مشهورترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان سال‌ها پس از به هدف نخوردن ضربه‌ی پنالتی طاقت‌فرسایش در فینال جام جهانی ۱۹۹۴ مقابل برزیل در ورزشگاه رُز بول در کالیفرنیای ایالات متحده به یاد می‌آورد که: «احساس کردم از درون مُردم. این زخمی است که هیچ‌وقت بسته نمی‌شود. من را تسخیر می‌کند. هنوز خوابش را می‌بینم.»

فلسفه یوگای هندو در جام جهانی

(پل پوگبا)

پل لبیل پوگبا، بازیکن فوتبال فرانسوی که جایگاهش را به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های جهان در فوتبال تثبیت کرده است اخیراً افشا کرد که چندین بار به افسردگی مبتلا شده است: «در فوتبال، قابل‌قبول نیست، اما ما ابرقهرمان نیستیم، انسانیم. اگر از نظر ذهنی قدرتمند نباشید، در این ورزش نابود می‌شوید.» به عقیده‌ی وینای، اینجا همان جایی‌ست که مربی سلامت وارد می‌شود: «اگرچه فوتبال یک ورزش تیمی است، هر بازیکنی بار عظیمی را روی شانه‌هایش حمل می‌کند و این بارِ انتظاراتِ هواداران و تمام کشور است. البته، از آن مهم‌تر، اولویت‌های خانوادگی، فشار رسانه‌های اجتماعی و مسائل دیگر هم وجود دارد.»

وینای که متخصص استراتژیِ برنامه‌نویسی مجدد ذهنی در سطح پیشرفته است می‌گوید شخصاً روی هر بازیکن تمرکز می‌کند تا به عنوان عضوی از تیم، دلخواه‌ترین عملکردش را به نمایش بگذارد. یکی از حوزه‌های اصلی کار او، از بین بردن ترس از شکست از ذهن هر عضو تیم است. وینایِ ۴۸ ساله در ۱۳ سال گذشته، استراتژیستِ ذهن و مربی سلامتِ چِلسی اِف‌سی بوده و در طول حضور او در این مدت، تیم چلسی اف‌سی دوبار برنده‌ی لیگ قهرمانیِ سال‌های ۱۲/۲۰۱۱ و ۲۱/۲۰۲۰ شده است.

فلسفه یوگای هندو در جام جهانی


سفر وینای به چلسی واقعاً شگفت‌انگیز بود. او با خنده در این باره میگوید: «من هیچ‌وقت اهل فوتبال نبودم. من قهرمان جودو در سطح ایالتی بودم به لطف همسایه‌ای که وقتی ده سالم بود من را با ورزش آشنا کرد. آن پسر مدرکِ ام‌فیل (دانشوری) خودش را در رشته‌ی تربیت بدنی گرفت. یادم می‌آید مربی موضوع تحقیق دکترای من را پرسید و من در جواب گفتم: «چگونه یک رهبر را به رهبر بهتری تبدیل کنیم.» این موضوعِ پژوهش متعاقباً وینای را به موسسه یوگای کایوالیاهاما و حتی به هیمالیا کشاند: «اوایل دوران دانشجویی اصلا اهل یوگا نبودم. پدربزرگِ مادری من سریدهران منون یوگیک بود. شاید یوگا در دی‌ان‌ای من باشد. من ایمان دارم مفهوم ترویج سلامت جز لازم دی‌ان‌ای هندی‌ها است.»

میعادگاه او با فوتبال در شهر دوبی بود، جایی که به عنوان متخصص سلامت در تفرجگاه‌های مطرح کار می‌کرد و افراد مشهور و پرنفوذ هندی و خارجی جزو مشتریان او بودند: «آنجا بود که پیشنهاد چلسی را دریافت کردم.» برنامه‌ی آموزشی او با چلسی و حالا بلژیک شامل چیزی می‌شود که او آن را استراتژی ARFA می‌نامد؛ سرنامِ آگاهی، بهبودی، تمرکز و پیشرفت که در «فلسفه‌ی یوگای هندو» ریشه دارد. «من خوشحال و مفتخرم که روح لوکا ساماستا سوخینو باوانتو را زنده کردم. وینای می‌گوید: «گفته شده که این نسل طلایی بلژیک است. هر اتفاقی ممکن است بیفتد، اما در نهایت عامل شانس و سرنوشت هم نقش دارد. اگر این بار هندی‌های بیشتری را در حال تشویق بلژیکی‌ها ببینیم عالی می‌شود.»

در پایان گفتگوی تلفنی‌مان، وینای از رویایی که دیده بود یاد کرد. او «نسل طلایی هند» در فوتبال را خواب دیده بود. «اینجا (در قطر) هزاران هندی هست، بیشترشان مالایایی هستند. هوادارانی که تیم‌های دیگر را تشویق می‌کنند. برخی از آن‌ها از دیدن یک مالایایی با یک تیم جام جهانی تعجب می‌کنند. این عامل حیرت باید رواج پیدا کند. پتانسیل ما فراتر از این‌ها است.»

منبع: newindianexpress

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید