جنجال قهرمانی چوپان در مستر المپیا؛ دفاع داوران از طلای گرگ ایرانی

جنجال قهرمانی چوپان در مستر المپیا؛ دفاع داوران از طلای گرگ ایرانی

داور مسابقات مستر المپیا در برنامه رسمی از رقابت‌ها به بیان دلایل قهرمانی چوپان در این دوره از مسابقات پرداخت. 

کد خبر : ۱۱۶۴۱۰
بازدید : ۴۵۲۷

بدون شک مهم‌ترین دستاورد فردی تاریخ ورزش ایران در سطح بین‌المللی و خارج از المپیک، قهرمانی هادی چوپان در مسابقات مستر المپیا است. عنوان ارزشمندی که از لحاظ جایگاه و تناسب ورزشی اگر اعتبار آن از طلای المپیک بالاتر نباشد، کمتر هم نخواهد بود.

چوپان که پیشتر سابقه حضور در این مسابقات و کسب عنوان سومی را در کارنامه داشت، در این دوره با عزمی جزم برای این افتخار تاریخی حاضر شد تا در نهایت یکی از مشهورترین جوایز ورزشی جهان را به افتخاراتش اضافه کند.

البته بحث زیادی درباره قهرمانی هادی چوپان در مستر المپیا در سال ۲۰۲۲ وجود داشت و طرفداران ممکن است کنجکاو باشند تا بدانند که دقیقاً چه چیزی باعث شد که این بدنساز ایرانی در برابر قهرمان سابق المپیا ۲۱۲، درک لونسفورد، برتری یابد. به خصوص که مشاجره اینستاگرامی هادی چوپان با ریچ گاسپاری، قهرمان سابق این رشته سر و صدای زیادی به پا کرد و هادی را به واکنش وا داشت.

نایب‌قهرمان سه دوره مسابقات مستر المپیا با انتقاد از انتخاب چوپان به این عنوان، عضلات پشت هادی را ضعیف‌تر از استاندارد‌های قهرمانی در این مسابقات توصیف کرده بود و همین موضوع به جنجالی برای زیر سوال بردن این عنوان ارزشمند بدل شد تا انتقادات دیگری از سوی طرفدارانِ رقبای هادی در این مسابقه، روانه داوران مستر المپیا شود.

تریک ال‌گیندی، داور لیگ حرفه‌ای IFBB و مجری برنامه المپیا تی‌وی است. او در آخرین قسمت برنامه توضیح می‌دهد که چرا چوپان اکنون می‌تواند نام خود را به لیست ۱۷ مردی که بزرگترین عنوان تاریخ رشته بدنسازی را دارند، اضافه کند.

ال گیندی گفت: "حجم بدن او بزرگ‌تر شده بود و اولین برداشت همه داوران این بود که او حجم عضلاتش نسبت به سال قبل بیشتر است. علاوه بر آن، هادی چوپان همان فیگور‌هایی را که در یکی دو سال اخیر انجام داده بود، به نمایش گذاشت. او قبلاً هم جزو بهترین فیگوریست‌ها بود و با نمایش عضلات بسیار زیادی ژست می‌گیرد. "

در مورد لانسفورد، ال گیندی توضیح داد که تنها چیزی که نایب قهرمان این دوره برای قهرمانی بدنسازی جهان نیاز دارد، زمان بیشتر است.

او از زمانی که در ۲۱۲ بود بزرگتر شده است، شرایطش بی عیب و نقص بود و حتی کمرش کوچکتر از هادی چوپان است و به طور بالقوه در برخی ژست‌ها هادی چوپان را شکست داد. اما چیزی که لانسفورد نداشت، تفکیک عمیق ناشی از بلوغ عضلانی بود. چیزی که هادی چوپان به خوبی از آن برخوردار بود. لانسفورد اگر بخواهد با رقیبی که چندین دهه تمرین کرده است رقابت کند، باید این برش‌های عمیق‌تر را به دست بیاورد.

ال گیندی حتی به نفر سوم، نیک واکر، که هر دو برنده قبلی مستر المپیا - بیگ رمی و براندون کری - را در این دوره از مسابقات شکست داد، اعتبار بخشید: "او یک نیروی غیرقابل توقف است. حجم عضلات او بزرگ است، بهتر و بهتر و بهتر می‌شود. به نظر می‌رسد که نیک واکر در آینده برنده مستر المپیا خواهد شد. کاری که نیک باید انجام دهد این است که ژست بهتری داشته باشد و هیکل خود را از نظر زیبایی شناختی دلپذیرتر نشان دهد تا بتواند مردانی مانند درک و هادی را شکست دهد. "

منبع: ورزش سه

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید