جزئیات امکان «تغییر سن» در شناسنامه‌های جدید

جزئیات امکان «تغییر سن» در شناسنامه‌های جدید

اصلاح سن نیز شرایط خاصی دارد، باید فاصله تاریخ تولد با تاریخ صدور شناسنامه یک فاصله پنج ساله باشد، رئیس کمیسیون تشخیص سن نیز قاضی دادگستری است، اگر شرایط و دلایل در این رابطه وجود داشته باشد، کمیسیون، سن فرد را در همان سند اصلاح می‌کند، غیر از این ما تغییر سن نداریم.

کد خبر : ۱۱۶۵۴۸
بازدید : ۲۸۱۴

بر اساس قانون، تغییر سن افراد در شناسنامه ممنوع است، اما افرادی هستند که سن آن‌ها با سن واقعی شأن مغایرت‌هایی دارد که در این راستا اصلاح سن، در کمیسیون تشخیص سن در ثبت احوال انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال لرستان، شرایط صدور، تعویض، مفقودی، تغییر نام، نام خانوادگی و سن در شناسنامه را تشریح کرد. فریبرز امیری با اشاره به موضوع صدور شناسنامه‌ها، گفت: در حال حاضر شناسنامه‌هایی که در دست مردم هست شامل شناسنامه‌های قدیمی یا «جلد قرمز»، شناسنامه مکانیزه یا چاپی و همچنین پاسپورتی هستند.

او با بیان اینکه این شناسنامه‌ها هیچ تفاوتی با هم ندارند و همه معتبر هستند، عنوان کرد: اینکه شایعه شده شناسنامه‌ها اعتبار دارند و باید عوض شوند، به هیچ عنوان صحت ندارد و همه این شناسنامه‌ها اعتبار دارند.

مدیرکل ثبت احوال لرستان، بیان کرد: منتها همکاران ما آمادگی کامل دارند که شناسنامه‌های مخدوش، دارای عکس نامناسب و… را تعویض کنند، در تعویض شناسنامه‌ها در سال جاری حدود ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته‌ایم.

امیری با اشاره به صدور شناسنامه برای نوزادان، گفت: با توجه با استقرار امکانات و همچنین نیروی انسانی مورد نیاز در بیمارستان‌ها، در همان روز به نوزاد به صورت اختصاصی شماره ملی داده می‌شود و شناسنامه نیز در کمترین زمان صادر می‌شود.

او با تاکید بر اینکه شناسنامه نوزادان در عرض دو روز باید صادر شود در غیر این صورت ما باید پاسخگو باشیم، افزود: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با اداره کل پست استان منعقد کرده‌ایم، نیازی به مراجعه برای اخذ شناسنامه نیست.

برای تعویض شناسنامه باید چه کرد؟

مدیرکل ثبت احوال لرستان با اشاره به تعویض شناسنامه‌های بزرگ سال، مفقودی‌ها و مستعمل ها، عنوان کرد: درخواست‌ها در این رابطه از طریق دفاتر پیشخوان جمع آوری می‌شوند، در این راستا نیز ۵۴ دفتر پیشخوان طرف قرارداد ثبت احوال هستند.

امیری، ادامه داد: امسال اتفاق خوبی که داشتیم این بود که درخواست‌ها به صورت الکترونیکی به ادارات ثبت احوال ارسال می‌شوند، این درخواست در ادارات ثبت احوال بازبینی و چک می‌شوند و سپس در صف چاپ قرار می‌گیرند.

او با اشاره به اینکه در اداراتی که حجم درخواست‌های ما پایین هست، در همان روز یا روز بعد شناسنامه بزرگسالان چاپ و تحویل اداره پست می‌شود، بیان کرد: در اداراتی که حجم درخواست‌ها بالا می‌رود نهایتاً طی سه روز شناسنامه چاپ و تحویل اداره پست می‌شود.

راهکار شناسنامه‌های مفقودی

مدیرکل ثبت احوال لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شناسنامه‌های مفقودی هم، عنوان کرد: اطلاعات این شناسنامه‌ها از قبل در نزد ثبت احوال ثبت هست، افراد درخواست مفقودی شناسنامه خود را از طریق دفاتر پیشخوان دولت و یا ادارات ثبت احوال، ثبت می‌کنند.

امیری، تاکید کرد: صدور شناسنامه المثنی، فرد در مرتبه اول، یک ماه در صف انتظار قرار دارد، اما به طور مثال افرادی برای استخدام، بیمه، ازدواج و… سریع‌تر نیاز به شناسنامه‌های خود دارند، این اختیار به رؤسای ادارات ثبت احوال داده شده که همان روز اقدام به صدور شناسنامه المثنی برای این افراد کنند.

او افزود: این موضوع و مراحل حتی برای صدور المثنی بار دوم و سوم هم صدق می‌کند. مدیرکل ثبت احوال لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه نیز، گفت: ما در استان لرستان در این رابطه تغییرات زیادی داریم.

امیری با بیان اینکه برای تغییر نام در شناسنامه، ما یک کمیته تغییر نام در ثبت احوال داریم، افزود: ما در این کمیته درخواست متقاضیان را پیگیری و بررسی می‌کنیم، بر اساس دستور العمل ها، نام را تغییر می‌دهیم، البته بعضی از نام‌ها هست که نیاز بوده از طریق مرجع قضائی دستور آن اخذ شود.

او تصریح کرد: در این راستا طی هشت ماهه امسال، هزار و ۵۶ مورد تغییر نام اجرا شده داشته‌ایم، همچنین هزار و ۴۱۷ مورد نیز تغییر نام خانوادگی در استان داشته‌ایم.

جزئیات تغییر سن در شناسنامه جدید

مدیرکل ثبت احوال لرستان با اشاره به موضوع تغییر سن افراد در شناسنامه نیز، گفت: بر اساس قانون، تغییر سن افراد در شناسنامه ممنوع است، اما افرادی هستند که سن آن‌ها با سن واقعی شأن مغایرت‌هایی دارد که در این راستا اصلاح سن، در کمیسیون تشخیص سن در ثبت احوال انجام می‌شود.

امیری، افزود: این اصلاح سن نیز شرایط خاصی دارد، باید فاصله تاریخ تولد با تاریخ صدور شناسنامه یک فاصله پنج ساله باشد، رئیس کمیسیون تشخیص سن نیز قاضی دادگستری است، اگر شرایط و دلایل در این رابطه وجود داشته باشد، کمیسیون، سن فرد را در همان سند اصلاح می‌کند، غیر از این ما تغییر سن نداریم.

او تاکید کرد: تغییر تاریخ تولد بعضی وقت‌ها از سوی مراجع قضائی انجام می‌گیرد و سند باطل می‌شود، این یک پروسه جداگانه است، که مشکلاتی در پی دارد و کلاً کد ملی فرد عوض می‌شود که به همین دلیل به ندرت این امر در محاکم قضائی انجام می‌شود.

منبع: منیبان

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید