حبوبات و لبنیات جایگزین‌های مناسب تخم مرغ؟!

حبوبات و لبنیات جایگزین‌های مناسب تخم مرغ؟!

کسانی که به هر دلیل نمی‌توانند از تخم مرغ استفاده کنند باید به فکر جایگزین‌های مناسبی برای آن باشند. از جمله مواد غذایی که می‌توان آن‌ها را به جای تخم مرغ استفاده کرد می‌توان به لوبیا و انواع حبوبات اشاره کرد.

کد خبر : ۱۱۷۵۸۵
بازدید : ۴۲۷

تخم مرغ یکی از مقوی‌ترین و کامل‌ترین مواد غذایی است که می‌توان در همه وعده‌های غذایی از آن استفاده کرد. همچنین با توجه به اینکه یکی از مواد اصلی سازنده کیک و شیرینی به حساب می‌آید در واقع کاربرد‌های گسترده‌ای دارد، اما بعضی افراد به آن حساسیت دارند؛ بنابراین باید به فکر جایگزین مناسبی برای آن باشند.

پروتئین و اسید‌های آمینه موجود در تخم مرغ بهترین نوع پروتئین در مقایسه با مواد غذایی دیگر است که در سفیده آن قرار دارد. زرده تخم مرغ نیز علاوه بر پروتئین حاوی کلسترول، ویتامین و مواد معدنی زیادی است. به همین خاطر نیز باید در مصرف زرده تخم مرغ حد اعتدال نگه داشته شود.

تخم مرغ حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله اسید‌های چرب و پروتئین، ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین A، D و E و همچنین کلسیم و منیزیم است. املاح و مواد معدنی زیادی نیز مانند کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و پتاسیم در تخم مرغ وجود دارد و با توجه به اینکه حدود ۷۵ درصد وزن یک تخم مرغ بدون پوست را آب تشکیل می‌دهد؛ یکی از کامل‌ترین و مفیدترین منابع غذایی به حساب می‌آید.

مضرات و حساسیت زایی تخم مرغ

با توجه به اینکه کلسترول زیادی در تخم مرغ وجود دارد، نباید زیاد از آن استفاده شود؛ به ویژه برای کسانی که کلسترول خونشان بالاست و همچنین افرادی که مبتلا به دیابت یا بیماری‌های قلبی هستند باید با احتیاط بیشتری از آن استفاده کنند. برای آشنایی با مضرات تخم مرغ باید به مهم‌ترین ویژگی آن یعنی ایجاد حساسیت اشاره کرد. اشخاص مبتلا به حساسیت به تخم‌مرغ معمولاً از کودکی به آن آلرژی دارند و باید از مصرف تخم‌مرغ و محصولات آن خودداری‌کنند.

نشانه‌ها و شدت حساسیت به تخم‌مرغ نیز دراشخاص مختلف متفاوت است و معمولاً ظرف چند دقیقه تا چند ساعت پس ازمصرف آن ظاهر می‌شود. نشانه‌های آلرژی به تخم‌مرغ هم اغلب با حساسیت‌های پوستی یعنی ایجاد خارش و اگزما در پوست و مشکلات گوارشی مانند احساس سنگینی معده، نفخ، یبوست و حالت تهوع و دل درد همراه است. توجه داشته باشیم تخم‌مرغ نباید به صورت خام استفاده شود، چون مسمومیت غذایی ناشی از باکتری‌های موجود در آن می‌تواند باعث عوارض جانبی زیادی مانند دل درد، اسهال و تب شود و تا چند روز نیز ادامه داشته باشد.

مصرف تخم مرغ برای کودکان

نتایج پژوهش بر کودکان شش تا نه‌ماهه برای بررسی تأثیر تخم مرغ بر رشد آن‌ها نتیجه گرفته شد، نیمی از کودکانی که روزی یک تخم مرغ مصرف کرده بودند از نظر شاخص افزایش قد و وزن، وضعیت بهتری نسبت به گروه دیگر داشتند که از تخم مرغ استفاده نکرده بودند. نتیجه گرفته شد مصرف تخم مرغ در کودکان باعث تقویت عملکرد مغز، شاخص‌های رشد و همچنین جلوگیری از کمبود وزن آن‌ها شده بود که دلیل آن هم وجود نوعی اسید چرب امگا-۳ در زرده آن است.

جایگزین‌های مناسب برای تخم مرغ

کسانی که به هر دلیل نمی‌توانند از تخم مرغ استفاده کنند باید به فکر جایگزین‌های مناسبی برای آن باشند. از جمله مواد غذایی که می‌توان آن‌ها را به جای تخم مرغ استفاده کرد می‌توان به لوبیا و انواع حبوبات اشاره کرد. چون یک فنجان لوبیا حدود ۱۲ گرم پروتئین دارد که می‌تواند جایگزینی برای پروتئین مورد نیازبدن به حساب بیاید. به طور کلی می‌توان لبنیات یعنی شیر، کره و پنیر را جایگزین مناسبی برای تخم مرغ دانست.

محصولات حاوی سویا نیز جایگزین خوبی برای پروتئین موجود در تخم مرغ به حساب می‌آید. البته بهتر است برای کاهش میزان چربی‌های اشباع از پنیر‌های کم چرب استفاده شود. مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌تواند تا حدودی جایگزین مصرف تخم مرغ باشد؛ ضمن آنکه برای سلامت بدن به ویژه سلامت قلب نیز بسیار مناسب است بنابراین بهتر است مصرف سبزیجات متنوع را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا علاوه بر پروتئین، ویتامین‌های زیادی هم دریافت کنید.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید