بیت‌کوین در ریل صعودی

بیت‌کوین در ریل صعودی

بیت کوین درحالی خود را حوالی ۲۱‌هزار دلار نگه داشته که در روز‌های اخیر انتشار اخبار منفی مهم، کم نبوده‌است. مهم‌ترین خبر منفی روز‌های اخیر، ورشکستگی شرکت Genesis، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات استقراض رمزارز‌ها بود.

کد خبر : ۱۱۹۱۸۹
بازدید : ۳۳۸۲

بیت‌کوین روز ۸ ژانویه سال‌۲۰۲۳ مقاومت ۱۷‌هزار دلاری خود را شکست و پس از آن با روند صعودی قدرتمندی بدون‌وقفه تا کانال ۲۱‌هزار دلاری صعود کرد و در نهایت در این محل متوقف شد.

این موضوع درحالی رخ‌داد که اکثر معامله‌گران انتظار داشتند که بیت‌کوین همچنان به درجازدن در کانال ۱۶‌هزار دلار ادامه دهد. علت رشد بیت کوین، بهبود شرایط تورمی آمریکا بود که بسیار بهتر از پیش‌بینی‌های حاضر در بازار بود.

آمریکا با ثبت تورم ۵/ ۶‌درصدی موجب شد که بسیاری از معامله‌گران در پیش‌بینی‌های خود درخصوص روند افزایش نرخ بهره تجدیدنظر کرده و انتظارات خود را به کاهش سیاست‌های ضدتورمی هدایت کنند.

بی توجهی بازار به اخبار منفی

بیت کوین درحالی خود را حوالی ۲۱‌هزار دلار نگه داشته که در روز‌های اخیر انتشار اخبار منفی مهم، کم نبوده‌است. مهم‌ترین خبر منفی روز‌های اخیر، ورشکستگی شرکت Genesis، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات استقراض رمزارز‌ها بود.

این شرکت پس از ورشکستگی FTX در ماه نوامبر، برداشت از حساب‌ها را برای مشتریان خود بسته بود و از همان زمان حدس و گمان‌هایی مبنی‌بر احتمال ورشکستگی این شرکت هم به گوش می‌رسید. در همین حین اخبار مثبتی که از سوی سیاستگذاران درخصوص نرخ بهره منعکس می‌شد، موجب شد که قیمت بیت‌کوین از مرز ۱۷‌هزار دلار عبور کرده و به ۲۱‌هزار دلار برسد.

این موضوع نشان داد که بازار همچنان از اخبار اقتصاد کلان تاثیر بیشتری نسبت به اخبار اقتصاد خرد می‌پذیرد. البته برخی دیگر از تحلیلگران بازار هم معتقدند که اخبار این‌چنینی پیشتر تاثیر خود را در کاهش قیمت بیت‌کوین از کانال ۱۸‌هزار دلار به ۱۶‌هزار دلار گذاشته‌اند. این اخبار بیت‌کوین را تا روز‌های پایانی سال‌۲۰۲۲ تحت‌فشار قرار داده بودند.

مایک آلفرد، سرمایه گذار بازار رمزارز‌ها و موسس شرکت سرمایه‌گذاری

Eaglebrook Advisors درخصوص خبر ورشکستگی شرکت Genesis معتقد است که این خبر چیزی بود که همه انتظارش را می‌کشیدند و پیشتر تاثیر خود را بر قیمت‌ها گذشته بود، اما او همچنین معتقد است که تاثیر دومینویی اخبار بد به همینجا ختم نمی‌شود.

او معتقد است که دو تا چهار شرکت دیگر هم در خطر ورشکستگی هستند که بیشتر شرایط اقتصادی کلان بر آن‌ها موثر خواهد بود. به‌رغم انتظارات معامله‌گران، هنوز سیاست‌های آتی دولت‌ها مشخص نیست و این موضوع می‌تواند نوسانات قیمتی را در آینده افزایش دهد. علاوه‌بر این موضوع، بدهی شرکت‌ها هم با توجه به تغییرات نرخ بهره‌های بانکی می‌تواند آن‌ها را با بحران بدهی مواجه کند.

شرایط مساعد بنیادی برای بازار

اما شرایط بنیادی بازار هم تاحدودی به نفع افزایش قیمت‌ها است. به گزارش کوین دسک، با توجه به کاهش قابل‌توجه تعداد فروشندگان در بازار، به‌نظر می‌رسد که بازار بتواند در‌برابر اخبار بد مقاومت کند. یکی از عوامل اصلی استقبال از بازار رمزارزها، بازده بیشتر این بازار نسبت به بازار‌های سنتی است. بیت‌کوین از ابتدای سال تاکنون ۲۷‌درصد و اتریوم هم ۲۹‌درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند، این درحالی است که بازار سهام آمریکا به‌طور کلی رشد ۲۵‌درصدی داشته است.

بازده بالاتر رمزارز‌ها توجه‌ها را دوباره به خود جلب کرده‌است. علاوه‌بر آن، با توجه به انتظارات مربوط به کاهش سیاست‌های ضدتورمی، بازار دارایی‌های امن به‌خصوص اوراق قرضه آمریکا جذابیت خود را از دست داده و سرمایه‌ها به سمت دارایی‌های ریسکی‌تر که می‌توانند بازده بیشتری داشته باشند، حرکت کرده اند.

البته در آخرین ساعات معاملاتی هفته گذشته بیت‌کوین اندکی با مقاومت روبه‌رو شد که به‌دلیل اعلام افزایش ۲۵/ ۰ واحد‌درصدی نرخ بهره در ماه فوریه بود، با این‌حال شرایط شبکه‌های بلاک‌چینی هم مناسب است. میزان تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین و اتریوم نسبت به روز‌های گذشته در یک روند صعودی قرار گرفته که نویدبخش افزایش توجه‌ها به این بازار است.

عمدتا افرادی که قصد سرمایه‌گذاری کلان و بلندمدت داشته باشند، معاملات خود را به جهت امنیت بالاتر به صورت آنچین انجام داده که این رخداد خود را در شبکه نشان خواهد داد و با توجه به افزایش تعداد تراکنش‌های شبکه می‌توان اینطور نتیجه گرفت که سرمایه به سمت این بازار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت حرکت کرده‌است.

بی توجهی به اخبار منفی نه تنها در معاملات رمزارز‌های اصیل بازار، بلکه در سطح رمزارز‌های دیگر نیز دیده می‌شود. طی ورشکستگی صرافی FTX، یکی از رمزارز‌هایی که ارزش بازار آن شدیدا آسیب دید، رمزارز شبکه بلاک‌چینی سولانا بود. سولانا از ابتدای سال‌تاکنون حدود ۱۱۴‌درصد رشد قیمت را تجربه کرد و به حوالی ۲۴ دلار رسید.

این درحالی است که اخبار بد آخر سال‌گذشته موجب‌شده بود که معامله‌گران نسبت به این شبکه به‌شدت بدبین شوند. در ابتدای سال‌۲۰۲۲، ارزش دارایی‌های قفل‌شده در پروژه‌های این شبکه حدود ۶۸/ ۶‌میلیارد دلار بود. این درحالی است که در دسامبر۲۰۲۲ ارزش این دارایی‌ها به ۲۰۶‌میلیون دلار رسید که کاهش ۹۶‌درصدی را نشان می‌دهد.

انتظار می‌رفت که این شبکه هم به دیگر شبکه‌های مرده بپیوندد، اما عملکرد این پروژه در مدیریت شرایط خود و بازگشت دوباره به بازار نشان داد که رقیب جدی برای اتریوم به‌حساب می‌آید.

در این شرایط انتظار می‌رود که بازار به خوبی نسبت به دیگر اخبار منفی بازار واکنش داده و بتواند ارزش خود را حفظ کند، اما تاثیر اخبار اقتصاد کلان را نباید کم دانست. با توجه به واکنش‌های اخیر بازار باید به‌شدت مراقب سیاست‌های دولت‌ها به‌خصوص دولت آمریکا بود.

منبع: دنیای‌اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید