علائم بیماری جذام چیست؟

علائم بیماری جذام چیست؟

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سیستم ایمنی بدن ۹۵ درصد افراد، استعداد ابتلا به بیماری جذام را ندارد.

کد خبر : ۱۲۰۴۲۸
بازدید : ۸۳۷۲

سیمین دخت بیات رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیشرفت‌های علم پزشکی در درمان جذام، تغییر نگرش جامعه درخصوص این بیماری را ضروری دانست و بر اصلاح تفکرات پوسیده، قدیمی و هراس غیرمنطقی از جذام و آشنایی مردم با واقعیت فعلی این بیماری تاکید کرد.

وی بر اساس نتایج تحقیقات گفت: به محض شروع درمان و در مدت زمانی کوتاه ۹۹،۹ درصد از میکروب‌ها و باسیل‌های مولد جذام در بدن بیمار از بین رفته و از پیشرفت بیماری و معلولیت جلوگیری می‌شود.

بیات افزود: بنابراین دیگر نیازی نیست که فرد مبتلا به جذام را از خانواده و جامعه جدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۹۸۱ میلادی با ارائه درمان دارویی، بیماری جذام درمان‌پذیر شده افزود: امروزه دارو‌های ضدجذام به صورت بسته‌های آماده و رایگان از سوی سازمان جهانی بهداشت در اختیار تمام کشور‌ها قرار گرفته است.

بیات خاطرنشان کرد: جذام در ایران نیز از ۳۵ سال گذشته تاکنون قابل درمان شده و پاسخ خوبی نیز از درمان بیماران دریافت کرده‌ایم.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی در خصوص عامل بروز جذام گفت: عامل بیماری جذام یک باکتری از خانواده باسیل‌هایی است که بیماری سل را به وجود می‌آورد.

به گفته وی، این باکتری بر روی تنه‌های عصبی می‌نشیند و نواحی که کنترل عملکرد اندام (دست‌ها و پاها) را برعهده دارد، درگیر می‌کند. درنتیجه بیمار دچار اختلالات حسی حرکتی شده و چشم‌های وی نیز ممکن است درگیر شوند.

بیات گفت: اولین نشانه بیماری را بروز یک لکه کوچک پوستی کم‌رنگ یا پررنگ‌تر از پوست عنوان کرد که این لکه‌های پوستی دارای اختلال حس گرما، سرما، لمس و فشار هستند و فرد را با اختلال حسی حرکتی مواجه می‌کنند.

وی طولانی بودن دوره نهفتگی بیماری جذام را یکی از دلایلی برشمرد که باعث می‌شود جذام به سرعت قابل تشخیص نباشد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه خاطرنشان کرد: به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن ۹۵ درصد افراد استعداد ابتلا به بیماری جذام را ندارد، حتی اگر در تماس نزدیک با افراد درمان نشده قرار بگیرند هرگز به این بیماری مبتلا نخواهند شد. فقط ۵ درصد افراد هستند که به دلیل نوع سیستم ایمنی بدن‌شان استعداد ابتلا به بیماری جذام را دارند.

بیات با اشاره به شیوه انتقال این بیماری گفت: این بیماری از طریق مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و تماس پوست آسیب دیده با زخم فرد مبتلا به جذام که تحت درمان نیست ممکن است منتقل شود.

رئیس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی تاکید کرد: برای ابتلای فرد باید دوره تماس طولانی، مکرر و نزدیک باشد یعنی فرد سالم مدتی به طور مکرر با فرد مبتلا زیر یک سقف زندگی کند.

بیات، جذام را یک بیماری قابل درمان عنوان کرد و گفت: بیماران مبتلا به جذام از نوع پُرباسیل نیازمند درمانی یک ساله با سه دارو هستند و مبتلایان به جذام کم باسیل به درمانی شش ماهه با همان سه دارو نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: با پایان دوره درمان، دیگر نمی‌توان برای مبتلایان از عنوان بیمار جذامی استفاده کرد، زیرا به طور کامل درمان شده‌اند و احتمال بسیار کمی وجود دارد که با عود بیماری مواجه شوند.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی تاکید کرد: جذام به هیچ وجه کشنده نیست و در نهایت ممکن است باعث تغییر شکل ناهنجار و معلولیت در فرد بیمار شود.

بیات با اشاره به اینکه امروزه قابل درمان است گفت: در زمان قدیم به دلیل عدم استفاده از راه‌های صحیح درمانی متاسفانه بیماری در مبتلایان پیشرفت می‌کرد و باعث تغییر شکل‌های ناهنجار در اندام و چهره بیمار می‌شد.

وی یادآور شد: در برخی مراکز قدیمی نگهداری بیماران جذامی شاهد حضور افراد مسنی هستیم که متاسفانه به دلیل عدم درمان صحیح در گذشته دچار معلولیت ناشی از جذام هستند، اما این افراد در حال حاضر درمان شده‌اند و جای هیچ نگرانی از نظر سرایت بیماری نیست.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه، استراتژی جهانی جذام در دوره (۲۰۲۱-۲۰۳۰) را رسیدن به آمار صفرِ جذام در کشور‌های تمام مناطق بومی دنیا، افزایش فعالیت‌های پیشگیری از جذام درکنار تشخیص فعال موارد، مدیریت بیماری جذام و عوارض ناشی از آن برای جلوگیری از بروز ناتوانی‌های جدید و مبارزه با انگ و اطمینان از رعایت حقوق بیماران عنوان کرد.

بیات با اشاره به خدمات ارائه شده در واحد‌های تابعه معاونت بهداشتی گفت: درصورت تشخیص بیمار مبتلا به جذام، اطلاعات بیمار در قالب فرم بررسی انفرادی جذام به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ارسال می‌شود و داروی مورد نیاز دریافت می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: درمان بیمار مبتلا به جذام در مراکز خدمات جامع سلامت به طور رایگان تا تکمیل دوره درمان انجام می‌گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید