کشف جواهراتی که ۲ هزار سال قبل در حمام گم شدند!

کشف جواهراتی که ۲ هزار سال قبل در حمام گم شدند!

همیشه موقع رفتن به استخر باید مواظب جواهراتمان باشیم؛ یافته‌های تازه در یک حمام باستانی در انگلستان نشان می‌دهد که بعضی از رومی‌ها این قاعده را رعایت نکرده بودند!

کد خبر : ۱۲۰۴۶۳
بازدید : ۵۰۶۸۲

فرادید | در سال ۲۰۱۷ یک حمام باستانی در منطقۀ کارلایل (Carlisle) در نزدیکی دیوار باستانی هادریان در انگلستان کشف شد. از آن زمان به بعد دوره‌های مختلفی از کاوش در این سایت انجام شد که تازه‌ترین آن‌ها نتایج شگفت‌انگیز و جالبی داشته است.

به گزارش فرادید؛ در جریان کاوش‌های قبلی چندین اتاق، سیستم هوای گرم، لوله‌کشی‌های سفالی، کاشی‌های رنگی و قطعاتی از ظرف‌های سفالی در این سایت پیدا شده بود. اما در تازه‌ترین کاوش‌ها حدود ۳۰ سنگ قیمتی حکاکی شده در اینجا یافت شده است که باستان‌شناسان آن‌ها را جواهرات گمشدۀ کسانی می‌دانند که حدود دو هزار سال قبل وارد خزینۀ این حمام می‌شدند.

کشف جواهراتی که ۲ هزار سال قبل در حمام گم شدند!

این حمام به احتمال زیاد توسط سربازان و افسران رده‌بالای رومی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. گاهی جواهرات آن‌ها در هنگام حمام کردن از آن‌ها جدا می‌شده و در کف استخر حمام یا در لوله‌های فاضلاب ته‌نشین می‌شده است. حالا بعد از دو هزار سال دوباره این جواهرات خودشان را نشان داده‌اند.

نمونه‌ای از این جواهرات که به عنوان اینتاگلیو (intaglio) یا سنگ‌های نقش‌برجسته شناخته می‌شوند، یاقوتی است که طرحی از ونوس با یک شاخه گل و یک آینه روی آن نقش بسته است. نمونۀ دیگر یک سنگ جاسپر است که نقشی از یک موجود افسانه‌ای موسوم به ساتیر بر روی آن حک شده است.

کشف جواهراتی که ۲ هزار سال قبل در حمام گم شدند!

فرانک جیکو از مسئولان این کاوش به گاردین گفت: «شما این نوع جواهرات را در یک حمام مخصوص طبقات پایین اجتماع پیدا نمی‌کنید. این‌ها چیز‌هایی نیستند که آدم‌های فقیر در آن زمان از آن‌ها استفاده کرده باشند. بعضی از این جواهرات بسیار ظریف و کوچک هستند؛ مثلا در حد ۵ میلیمتر. بزرگترین آن‌ها ۱۶ میلیمتر است. هنری که در ساخت چنین جواهرات ظریفی به کار رفته واقعا خارق‌العاده و باورنکردنی است».

در جریان این کاوش موارد دیگری از جمله ۴۰ سنجاق موی زنانه، ۳۵ دانۀ گردنبند شیشه‌ای، یک مجسمۀ کوچک سفالی از ونوس و کاشی‌هایی با مهر امپراطوری پیدا شده است. این موارد نشان می‌دهد که علاوه بر سربازان، اشراف رومی که در نزدیکی این محل زندگی می‌کردند هم از آنجا استفاده می‌کرده‌اند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید