چگونه ناو زنگ زده ۳۲ هزار تنی سائو پائولو به عمق دریا رفت؟

بدنه ناو هواپیمابر سائو پائولو در فاصله ۳۵۰ کیلومتری ساحل شمال شرقی قلمرو این کشور به زیر آب فرستاده شد، جایی که دریا ۵،۰۰۰ متر عمق دارد، منطقهای که برای کاهش تاثیر بر روی ماهیگیری و اکوسیستمهای دریایی، برای غرق کردن این کشتی انتخاب شده بود.
برزیل ناو هواپیمابر بازنشسته شده و زنگ زده خود را در اقیانوس اطلس در سواحل شمال شرقی خود غرق کرد، علیرغم هشدارها از جانب کارشناسان محیط زیست مبنی بر اینکه این کشتی زنگ زده ساخته شده توسط فرانسه در دهه ۱۹۶۰ باعث آلودگی دریا و زنجیره غذایی جانوران آبزی خواهد شد.
این ناو هواپیمابر ۳۲،۰۰۰ تنی به مدت سه ماه روی دریا شناور بود، پس از آن که ترکیه به آن مجوز نداد تا در این کشور اسقاط شود، زیرا دارای خطر محیط زیستی بود و در نهایت این کشتی غول پیکر به برزیل یدک کشی شد.
این ناو هواپیمابر سوراخ شده و در یک عملیات غرق شدن کنترل شده، روز جمعه به عمق دریا فرستاده شد. نیروی دریایی برزیل علت غرق کردن تنها ناو هواپیمابر این کشور را جلوگیری از خسارتهای لجستیکی، عملیاتی، محیط زیستی و اقتصادی به دولت برزیل اعلام کرده است.
بدنه ناو هواپیمابر سائو پائولو در فاصله ۳۵۰ کیلومتری ساحل شمال شرقی قلمرو این کشور به زیر آب فرستاده شد، جایی که دریا ۵،۰۰۰ متر عمق دارد، منطقهای که برای کاهش تاثیر بر روی ماهیگیری و اکوسیستمهای دریایی، برای غرق کردن این کشتی انتخاب شده بود.
فعالان مدنی و محیط زیستی از دولت برزیل خواسته بودند تا عملیات غرق کردن این ناو را متوقف کرده و مدعی بودند که این ناو هواپیمابر به خاطر مواد خطرناکی از جمله ۹ تن آزبست که در بدنه آن کار شده، «سمی» است.
گروه حافظ محیط زیست Greenpeace در بیانیهای در این باره گفته است: «غرق کردن ناو هواپیمابر سائو پائولو چندین تن آزبست، جیوه، سرب و دیگر مواد به شدت سمی را به بستر دریا خواهد فرستاد». این ناو هواپیمابر از کلاس Clemenceau است که به مدت ۴ دهه با نام Foch در خدمت نیروی دریایی فرانسه بود در حالی که توانایی حمل تا ۴۰ هواپیمای جنگی را داشت.
یک کارشناس دفاعی در این باره گفته است که ناو هواپیمابر سائو پائولو در سال ۱۹۹۸ تنها به مبلغ ۱۲ میلیون دلار توسط نیروی دریایی برزیل خریداری شده، اما تعمیر و بازسازی آن به ۸۰ میلیون دلار هزینه نیاز داشت، بازسازی که هیچ گاه انجام نشد.
بعد از بازنشسته شدن این ناو، کمپانی اسقاط دریایی Sök Denizcilik Tic Sti بدنه آن را به قیمت ۱۰.۵ میلیون دلار خریداری کرد، اما وقتی ترکیه اجازه ورود این ناو به لنگرگاه این کمپانی را نداد، ناو هواپیمابر سائو پائولو به اقیانوس اطلس بازگردانده شد.
نیروی دریایی برزیل میگوید که از این کمپانی خواسته تا ناو را در یک لنگرگاه برزیلی تعمیر کند، اما بعد از این که بررسی نشان داد باید به درون آب برده شده و خطر غرق شدنش وجود داشت، نیروی دریایی از ورود این ناو به بنادر برزیل جلوگیری کرد و تصمیم گرفته شد در عمق دریا غرق شود.
منبع: روزیاتو