۱۰ ماده غذایی مفید برای سلامت لثه و دندان‌ها

۱۰ ماده غذایی مفید برای سلامت لثه و دندان‌ها

شیر و ماست بدون مواد شیرین کننده، برای دندان مفید است. چرا که دارای اسیدیته پایینی بوده و از تخریب تدریجی دندان که پوسیدگی نام دارد، پیشگیری می‌کند. شیر، منبع غنی از کلسیم است که حافظ سلامتی دندان است و همانطور که می‌دانیم، جزء اصلی و مهم دندان و استخوان است.

کد خبر : ۱۲۱۸۵۸
بازدید : ۷۵۲۹

انواع مواد غذایی می‌تواند تاثیرات متفاوتی را بر دندان‌های ما به همراه داشته باشد. با توجه به مواد موجود در مواد غذایی، استفاده از آن‌ها می‌تواند سلامت دندان ما را بهبود بخشیده و یا آن را تهدید کند.

در ادامه با ۱۰ ماده غذایی مفید برای دندان‌ها آشنا می‌شویم:

۱- چای سبز

چای سبز حاوی «پلی‌فنل» به عنوان یک آنتی‌اکسیدان گیاهی است که از آسیب دندان‌ها و ایجاد حفره دهانی و بیماری‌های لثه‌ای پیشگیری می‌کند. چای سبز برای رفع بوی بد دهان نیز موثر است و از رشد باکتری‌های ایجدکننده‌ی بوی بد دهان، جلوگیری میکند. چای سبز، همچنین دارای مقداری فلوراید است که مانع از خراب شدن مینای دندان میشود.

۲- شیر و ماست

شیر و ماست بدون مواد شیرین کننده، ب ر ای دندان مفید است. چرا که دارای اسیدیته پایینی بوده و از تخریب تدریجی دندان که پوسیدگی نام دارد، پیشگیری می‌کند. شیر، منبع غنی از کلسیم است که حافظ سلامتی دندان است و همانطور که می‌دانیم، جزء اصلی و مهم دندان و استخوان است.

۳- پنیر

پنیر با کربوهیدرات پایین، کلسیم و فسفات بالا، فواید بسیاری برای دندان دارد. این ماده غذایی، PH دهان را متعادل می‌کند و به حفظ و بازسازی مینای دندان کمک می‌کند و با تولید بزاق، باکتری‌هایی که باعث ایجاد حفره دندانی و بیماری لثه میشود را از بین می‌برد.

۴- میوه‌ها

میوه‌های مختلف مانند سیب، توت‌فرنگی، مرکبات و به ویژه کیوی، حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C است. این ویتامین به منزله سیمانی است که دیواره سلول‌ها را محکم نگه میدارد و برای سلامتی بافت لثه از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر بدن به حد کافی این ویتامین را دریافت نکند، طبق نظر محققان، شبکه کلاژن در لثه سست شده و با مستعد شدن لثه‌ها برای پذیرش باکتری، موجب ابتلا به بیماری پریودنتال می‌شود.

۵- سبزی‌ها

کدو حلوایی، هویج، سیب زمینی و بروکلی مملو از ویتامین A بوده و برای تشکیل مینای دندان وجود این ویتامین بسیار ضروری است. علاوه بر این، سبزی ترد، لثه‌ها را تمیز کرده، باعث تحریک آن‌ها نیز می‌شود.

۶- پیاز

پیاز دارای ترکیب ضد باکتری قوی، به نام گوگرد (سولفور) است. طبق نظر محققان، بیشترین خاصیت پیاز، زمانی است که به صورت خام و پوست کنده استفاده شود.

۷- آب

با نوشیدن آب، کمک میکنیم تا لثه‌ها مرطوب بماند و مواد غذایی که لای دندان‌ها گیر کرده و تجزیه شده و در نهایت باعث بوی بد دهان شده است، شسته شده و از بین برود.

۸- کرفس

خوردن کرفس به دلیل بافت این سبزی و نیاز به زیاد جویده شدن، به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. کرفس موجب تولید بزاق بیشتری در دهان میشود که این سبب از بین رفتن باکتری‌های بد دهان میشود. همچنین کرفس موجب تمیز شدن فواصل بین دندان‌ها میشود.

۹- دانه کنجد

دندان‌های سالم نتیجه مصرف نان سفید و دانه کنجد، به ویژه برای کودکان است. دانه کنجد مانع از تشکیل پلاک‌های دندانی شده و به ساخت عاج دندان کمک میکند. دانه کنجد همچین به دلیل اینکه سرشار از کلسیم است، به حفظ تراکم استخوان و دندان هم کمک شایانی میکند.

۱۰- گوشت‌های حیوانی

گوشت گوساله، جوجه و کباب ترکی و تخم مرغ حاوی فسفر فراوان است. کلسیم با کمک ویتامین D و فسفر موجب تقویت استخوان‌ها و دندان‌های ما میشود. این مواد معدنی با پیشگیری از پوسیدگی دندان به سلامت دندان‌های ما کمک میکند.

منبع: بهداشت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید