۷ تا از بهترین چاشنی‌ها برای سلامتی

۷ تا از بهترین چاشنی‌ها برای سلامتی

پستو با سه گرم پروتئین، یک گرم فیبر و ۱۹ گرم چربی سالم در یک وعده به میزان ¼ فنجان سرشار از مواد مغذی است. هم چنین، سس پستو سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم و روی است.

کد خبر : ۱۲۲۰۷۲
بازدید : ۷۵۶۵

از کیمچی گرفته تا روغن زیتون فرابکر این چاشنی‌ها را به وعده غذایی بعدی خود اضافه کنید. به نقل از یاهونیوز، در ادامه ۷ چاشنی خوش طعم را معرفی خواهیم کرد:

۱-سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک از انگور تخمیر شده تهیه می‌شود و رنگ قهوه‌ای تیره با طعمی شیرین و ملایم دارد. این چاشنی حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی است که از سلول‌های شما در برابر آسیب محافظت کرده و به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، سرکه بالزامیک می‌تواند هضم غذا را بهبود بخشد، اشتهای شما را افزایش داده و باعث بهبود سطح خون شود. پژوهشگران اشاره می‌کنند که سرکه بالزامیک تاثیر مثبتی بر آنزیم‌های گوارشی می‌گذارد که می‌تواند منجر به فوایدی برای سلامتی شود.

۷ تا از بهترین چاشنی‌ها برای سلامتی

۲-روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است و به دلیل فواید تغذیه‌ای که دارد مشهور است. این روغن سرشار از چربی‌های تک غیر اشباع است و می‌تواند به کاهش کلسترول بد LDL کمک کند. هم چنین، روغن زیتون می‌تواند التهاب، فشار خون و خطر بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد. این اثرات احتمالا به دلیل مواد شیمیایی طبیعی گیاهی است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کند. روغن زیتون فرابکر همراه با پاستا و یا در سس سالاد به همراه آب لیمو طعم خوبی دارد.

۷ تا از بهترین چاشنی‌ها برای سلامتی

۳-سس پِستو

پستو چاشنی‌ای است که به خوبی با همه چیز از ماهی و مرغ گرفته تا پاستا طعم خوبی به غذا می‌دهد. پستوی سنتی ریحان با دانه‌های کاج خرد و برشته شده، ریحان، سیر، پنیر پارمزان و روغن زیتون درست می‌شود. پستو با سه گرم پروتئین، یک گرم فیبر و ۱۹ گرم چربی سالم در یک وعده به میزان ¼ فنجان سرشار از مواد مغذی است. هم چنین، سس پستو سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم و روی است.

۷ تا از بهترین چاشنی‌ها برای سلامتی

۴-کیمچی

کیمچی یک غذای تخمیر شده کلم کُره‌ای است که با سیر، زنجبیل، ادویه فلفل قرمز، خیار، تربچه یا انواع دیگر سبزیجات درست می‌شود. سبزیجات با افزودن اسید لاکتیک و سایر باکتری‌ها تخمیر می‌شوند. نتیجه آن یک چاشنی جانبی غنی از پروبیوتیک‌ها با فوایدی مشابه ماست برای سلامتی است.

کیمچی چربی و کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ص و کا است. فیبر و ترکیبات گیاهی مانند فنل‌ها و استرول‌ها را تامین می‌کند. این ترکیبات طبیعی می‌توانند به جلوگیری از التهاب و محافظت در برابر تجمع پلاک در شریان‌ها کمک کنند. به علاوه، خوردن منظم غذا‌های تخمیر شده غنی از پروبیوتیک مانند کیمچی می‌تواند به بهبود سلامت گوارش و تقویت سیستم ایمنی شما کمک کند. با این وجود، برخی از مصولات کیمچی ممکن است سرشار از سدیم باشند. بنابراین، اگر مراقب میزان مصرف نمک خود هستید وعده‌های کم تری از آن را مصرف کنید.

۷ تا از بهترین چاشنی‌ها برای سلامتی

۵-حمص

یک غذای محبوب مدیترانه‌ای (لبنانی) است که از نخود و تاهینی یا کنجد آسیاب شده تهیه می‌شود. نخود از خانواده حبوبات است و منبع خوبی از پروتئین می‌باشد. هم چنین، نخود سرشار از فیبر، ویتامین ب، پتاسیم، فسفر، کلسیم و چربی‌های غیراشباع سالم است.

تاهینی خمیری است که از دانه‌های کنجد آسیاب شده تهیه می‌شود. سرشار از چربی‌های سالم، ویتامین E، کلسیم و فسفر است. ترکیب نخود و تاهینی در حمص منبع گیاهی خوبی از پروتئین، چربی، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مطالعات نشان می‌دهند که خوردن حمص می‌تواند سطح قند خون را در کوتاه مدت بهبود بخشد. با این وجود، به بخشی منظم از رژیم غذایی می‌تواند به بهبود سلامت قلب و کاهش فشار خون نیز منجر شود.

۶- کلم ترش یا ساورکرات یک ترشی تخمیری آلمانی

کلم ترش نوع محبوب کلم تخمیر شده و یکی از رایج‌ترین غذا‌های تخمیر شده است. این محصول تنها با کلم و نمک درست شده و حاوی مواد ساده است و در عین حال سرشار از پروبیوتیک‌ها و ویتامین‌های کا و ث، کلسیم، پتاسیم، آهن و فیبر می‌باشد. خوردن منظم کلم ترش می‌تواند به بهبود هضم غذا و ایجاد تعادل باکتری‌های خوب در روده تان کمک کند. هم چنین، کلم ترش کالری کمی دارد و با سالاد کلم، ساندویچ و گوشت ترکیب خوبی را تشکیل می‌دهد. با این وجود، برخی از محصولات کلم ترش ممکن است سرشار از سدیم باشند بنابراین اگر باید مراقب مصرف نمک خود باشید گزینه‌ای کم نمک‌تر را انتخاب کنید.

۷- ماست یونانی ساده

ماست یونانی نام دیگری برای ماستی می‌باشد که آب پنیر طبیعی آن صاف شده است. به آن ماست صاف شده یا پنیر ماست نیز می‌گویند و قوام غلیظ تری نسبت به ماست معمولی دارد. ماست یونانی یک محصول لبنی تخمیر شده غنی از پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک است. در مقایسه با محصولات لبنی پرکالری مانند خامه ترش، ماست یونانی ساده کم چرب فاقد قند اضافه شده یا شیرین کننده مصنوعی است و چربی‌های اشباع ناسالم کمتری دارد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید