خودرو‌های هیبریدی برای محیط زیست بهتر است یا خودروی برقی؟!

خودرو‌های هیبریدی برای محیط زیست بهتر است یا خودروی برقی؟!

گیل پرت دانشمند ارشد این شرکت می‌گوید ارائه خودرو‌هایی با منابع انرژی مختلف، از جمله مدل‌های هیبریدی و هیدروژنی، برای شرکت‌های خودروسازی منطقی‌تر است.

کد خبر : ۱۲۲۲۳۷
بازدید : ۸۸۱۶

تویوتا با وجود تلاش‌های زیاد برای رواج ایده تکنولوژی خودرو‌های هیبریدی، در ورود به بازار خودرو‌های برقی کند عمل کرده است. نتیجه این عملکرد انتقادات زیادی است که کارشناسان و مشتریان به عملکرد تویوتا وارد می‌کنند. حالا تویوتا ادعا می‌کند که داده‌هایی دارد که ثابت می‌کند تمام برقی سازی صنعت خودرو نه تنها یک تصمیم تجاری بد است، بلکه می‌تواند برای محیط زیست مضر باشد.

گیل پرت دانشمند ارشد این شرکت می‌گوید ارائه خودرو‌هایی با منابع انرژی مختلف، از جمله مدل‌های هیبریدی و هیدروژنی، برای شرکت‌های خودروسازی منطقی‌تر است.

اما اگر خودرو‌های برقی آلودگی کربنی تولید نمی‌کنند، چرا به سراغ تولید خودرو‌های هیبریدی برویم؟ پرت می‌گوید این مشکل به دلیل کمبود دسترسی به لیتیوم ماده معدنی اصلی در ساخت پک‌های باتری رخ خواهد داد. او پیش‌بینی می‌کند که صنعت خودرو به زودی با کمبود لیتیوم و همچنین سایر مواد معدنی مورد استفاده در تولید باتری و کمبود ایستگاه شارژ مواجه خواهد شد، چون تعداد خودرو‌های برقی در حال تولید به شدت افزایش می‌یابد؛ و اگر لیتیوم کافی برای تولید ده‌ها میلیون خودروی برقی در دسترس نباشد، اشتراک آن بین خودرو‌های هیبریدی منطقی به نظر می‌رسد. پرت می‌گوید ساخت میلیون‌ها مدل هیبریدی تاثیر بیشتری بر کاهش آلودگی کربنی نسبت به استفاده از مقدار مشابه لیتیوم برای تولید تعداد کمتری مدل تمام برقی دارد.

خودرو‌های هیبریدی مقرون به صرفه هستند
پرت محاسبات خود را با ۱۰۰ خودروی درون‌سوز شروع می‌کند که ۲۵۰ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر منتشر می‌کنند. اگر لیتیوم کافی برای ساخت ۱۰۰ کیلووات ساعت باتری داشته باشید، می‌توانید یک تسلا با محدوده پیمایش بالا بسازید. اما ۹۹ خودروی باقی مانده همچنان درون‌سوز خواهند بود و میزان آلودگی کربنی آن‌ها ۲۴۸.۵ گرم در هر کیلومتر است. اگر این ۱۰۰ کیلووات ساعت را بین ۹۰ خودروی هیبریدی تقسیم کنید و تنها ۱۰ خودروی درون‌سوز باقی بگذارید، آلایندگی به ۲۰۵ گرم در هر کیلومتر کاهش می‌یابد.

تولید خودرو‌های هیبریدی به آن معنا نیست که تویوتا علاقه‌ای به خودرو‌های برقی ندارد. این شرکت ژاپنی به تازگی سدان تویوتا bZ۳X هم‌اندازه تسلا مدل ۳ را برای چین معرفی کرده است. این خودرو در کنار شاسی بلند تویوتا bZ۴X عرضه می‌شود. اما این شرکت معتقد است که رقبایش مانند هوندا، کادیلاک، ولوو و دیگران، با تمام برقی کردن خط تولید خود مرتکب اشتباه می‌شوند.

پرت در این باره گفت: کمبود بزرگی در زمینه مواد موردنیاز در تولید باتری و همچنین ایستگاه‌های شارژ رخ خواهد داد. این موضوع که نشان می‌دهد بهترین راه‌حل این مشکلات تولید انواع مختلف خودرو‌های هیبریدی است.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید