رصد یک دنباله‌ دار سبز از فضا

رصد یک دنباله‌ دار سبز از فضا

این تاسواره (cubesat) در تاریخ ۱۲ فوریه یعنی تقریبا دو هفته پس از آنکه توپ یخی C/۲۰۲۲ E ۳ (ZTF) در نزدیکترین حالت خود از زمین قرار گرفت، آن را مشاهده کرد.

کد خبر : ۱۲۳۹۲۷
بازدید : ۲۷۶

تاسواره‌ای که سوار بر ماموریت ماه آرتمیس ۱ به فضا رفته بود، دنباله‌دار سبزی را از فضا مشاهده کرد.

به نقل از اسپیس، این تاسواره (cubesat) در تاریخ ۱۲ فوریه یعنی تقریبا دو هفته پس از آنکه توپ یخی C/۲۰۲۲ E ۳ (ZTF) در نزدیکترین حالت خود از زمین قرار گرفت، آن را مشاهده کرد.

تاسواره «Equuleus» ژاپن، که در ماه نوامبر سال گذشته سوار بر ماموریت آرتمیس ۱ ناسا به فضا پرتاب شد، در اوایل ماه جاری ویدئویی از دنباله دار C/۲۰۲۲ E ۳ (ZTF) ثبت کرد.

این دنباله‌دار که با نام دنباله‌دار سبز یا دنباله‌دار نئاندرتال نیز شناخته می‌شود را می‌توان در فیلمی که در توییتر به اشتراک گذاشته شده است، به شکل یک نقطه سفید در حال حرکت در پس زمینه‌ای سیاه و سفید مشاهده کرد. علت نئاندرتال نامیدن این دنباله‌دار این است که از زمان نئاندرتال‌ها تا کنون از زمین بازدید نکرده بود.

تاسواره «Equuleus»، ساخته شده توسط آژانس هوافضای ژاپن (JAXA) و دانشگاه توکیو، در روز ۱۲ فوریه به مدت شش ساعت از این دنباله‌دار تصویربرداری کرد. در آن زمان، تاسواره حدود ۴۳ میلیون مایل (۶۹.۵ میلیون کیلومتر) از دنباله‌دار و ۳۴۰ هزار کیلومتر از زمین فاصله داشت.

رصد یک دنباله‌دار سبز از فضا

«Equuleus» در حال حاضر به سمت نقطه لاگرانژ ۲ قمری حرکت می‌کند، این یک نقطه پایدار از نظر گرانشی در منظومه زمین و ماه، که در فاصله‌ی حدود ۳۸ هزار مایل (۶۱، ۳۴۷ کیلومتر) پشت ماه در سمت دور از زمین قرار دارد.

این ماموریت در حال آزمایش روش‌های پیشرانه‌ای با انرژی کم از جمله یک سیستم پیشرانه آب با فشار کم است که از پیشران بسیار کمی برای کنترل مسیر فضاپیما استفاده می‌کند.

این فضاپیما همچنین دارای حسگر‌هایی برای اندازه گیری پلاسماسپهر (plasmasphere) زمین یعنی منطقه داخلی مغناطیس سپهر و چند هزار مایل بالاتر از سیاره ما است که حاوی پلاسمای خنک است. پلاسما گازی است که در آن اتم‌ها از الکترون‌ها جدا شده‌اند.

دنباله دار C/۲۰۲۲ E ۳ (ZTF)، هنوز در آسمان با تلسکوپ‌های غیر حرفه‌ای قابل مشاهده است، اما به سرعت در حال محو شدن است، زیرا به سمت منظومه شمسی بیرونی، جایی که از آن آمده است حرکت می‌کند.

این دنباله‌دار ممکن است ۵۰ هزار سال بازدیدی از زمین و خورشید داشته باشد، اما برخی از اخترشناسان فکر می‌کنند که در واقع هرگز باز نخواهد گشت، زیرا ضربه گرانشی که از خورشید ما دریافت کرده است ممکن است آن را از منظومه شمسی خارج کند.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید